Skip to main content

Sooteadlikkus noorsootöös – arengukoht?

Meedias on viimastel aastatel olnud aktuaalne arutelu erinevuste sallimise ning diskrimineerimise teemal. Selle arutelu fookus on olnud pigem kõikehõlmav kui spetsiifiline. Uusi tuuli arutellu võiks tuua sootundlikust noorsootööst rääkimine.

Arvamuslugu on inspireeritud projektikohtumisest Innsbruckis käesoleva aasta veebruarikuus, mida KÜSK toetas. Kohtusid 11 riigi esindajad, et panna alus sooteadliku noorsootöö võrgustikule ning töötatada välja projektitegevusi.

Mis siis on sooteadlik noorsootöö ja milleks võiks see kasulik olla?

Soolise perspektiivi arvestamine on oluline, et nii tüdrukud-poisid kui noored naised-mehed saaksid oma potentsiaali realiseerida ilma ühiskondlike tavade poolt seatud kammitsusteta.

Seda lähenemist on tarvis, kuna tänapäeva noored üle maailma kogevad oma elus väga kiireid ning dramaatilisi muudatusi (näiteks globaliseerumine, infoühiskond, üleilmne haridus- ja tööturg jne). Niivõrd kiires tempos muutuv maailm on midagi, millega nende vanemate ja vanavanemate põlvkond pole pidevalt kokku puutunud. Muutuvas maailmas kohanev noor võib vajada tuge.

Sooteadlik lähenemine noorsootöös aitab noortel lähtuvalt nende endi huvidest ja kogemustest edukamalt kohaneda, toetab neid olulistele küsimustele vastuste leidmisel, võib aitata leida oma identiteedi/d ja orientatsiooni.

Kus tahes on kohal inimesed, seal võib olla kohal ka sooline ebavõrdsus. Seepärast tuleks liikuda soostereotüüpide vähenemise suunas. Tüüpilised soostereotüübid on näiteks, et noored naised on kogenematud, ei tea ise ka, mida nad tahavad, neid peab õpetama, neid ei huvita poliitika või reaalteadused jne. Võime selliseid soostereotüüpe kohata igal sammul ka Eestis. Parimaid näiteid selle kohta leiame reklaamimajandusest, milles isegi meie lugupeetud ülikoolid on kujutanud noori naisi viisil, mis võib mõjuda alavääristavalt ja šovinistlikult. Probleem on olemas. Mida teha meie noorte heaks, et probleem edasi ei süveneks?
Kuidas läheneda noorsootöös sooteadlikult?

Sootundlik lähenemine noorsootöös hõlmab kõige olulisema komponendina noorsootöötaja enda hinnangute ja eelarvamuste analüüsi, et tal oleks võimalik aidata noori ületada sotsiaalseid ja kultuurilisi takistusi. Sootundliku noortetööga ei sobi kokku hinnangulisus, mis on "kohane" ühele või teisele sugupoolele. Enda hoiakute analüüsis aitavad noorsootöötajat erinevad eneseanalüüsilehed, mida on rahvusvaheliste koolitusprojektide käigus välja töötatud ning mida on käesoleva arvamusloo allikate seast võimalik leida.

Teiseks on oluline disainida noortele sotsiaalselt turvalisi ruume, mille puhul on tarvis kaalutleda, mis osutub erinevast soost ja erineva etnilise päritoluga noortele kõige ohutumaks, mugavaim ja võimalikult stressiväheseks viisiks osaleda noorte ühistegevuses ning jagada oma mõtteid ja ideid Rahvusvahelises praktikas on selleks kasutatud näiteks sugude eraldamist ehk sotsiaalse soo osas orienteeritud gruppide loomist. See on vajalik, et noored saaksid sookaaslastega pingevabas õhkkonnas arutada oma kogemusi ja mõtteid ning et minimaliseerida grupis arvamuste alla surumist, domineerimise ilminguid ja diskrimineerimist soolisel pinnal.
Eestlane võib seda lugedes mõelda irooniliselt tüdrukute- ja poisteklassidele. Kuigi vormilt sarnane, on tegemist siiski teistsuguse lähenemisega. Pelgalt samast soost noorte grupeerimine ei loo veel soolisest võrdõiguslikumat ühiskonda juhul, kui sellega ei kaasne lisapingutusi.

Sobiv näide, tõestamaks minu varasemat väidet, pärineb Innbrucki lähetusest, milles toimus õppekäik noorte töökooli. See tõestas, et väheste toimetulekuoskustega ja/või koolist väljalangenud noored naised julgevad samasoolises grupis tunduvalt enam katsetada nn ebatraditsiooniliste käsitööaladega (metallitöö, puutöö) võrreldes poiste ja tüdrukute segagrupiga, milles tüdrukud hoiavad metalli- ja puukojast eemale. Niivõrd oluline on turvaline tsoon noortele! Heteroseksuaalse orientatsiooniga vastassoost noored võivad segagrupis keskenduda pigem suhetele, kui julgeda katsetada enda jaoks mingit uut tegevusala.

Mida võiks veel kõrva taha panna rahvusvahelisest praktikast?
 
  • Vähemusrahvuste esindajate osalemisel on oluline teada ette, milline on vähemuste keeleoskus ning millisel pinnal konfliktid võivad noorte seas lõkkele lüüa.
  • Erineva etnilise taustaga noortegrupis võivad pinnale kerkida soolised domineerimissuhted, milles rangelt mehi ja naisi eraldavatest kultuuridest pärit noorte seas on nn "esikõnelejateks" vaid mehed. Siin aitab gruppide jaotamine.
  • Traditsiooniliste hoiakutega etnilise vähemuse hulka kuuluvatest perekondadest pärit noorte naiste kaasamine rahvusvahelise projekti ühistegevustesse võib osutuda probleemseks, kuna nende perekond ja kogukond ei pruugi mõista noore naise osalemise motiive. Oluline on sel juhul perekonda kaasata ning nende murekohti ja küsimusi ennetada. Praktikas on tõestanud end, kui meessoost noorsootöötaja räägib isaga, sest see vastab vastava kultuuri traditsioonilistele normidele.
Niisiis, selleks, et saavutada parim noortele, on noorsootöötajal tarvis aeg-ajalt kehastuda avatud ja edumeeldeks uuendajaks, kuid teisel juhul jälle mängida traditsioonilise ühiskonna reeglite järgi. Oluline on, et selle eesmärk oleks üheselt mõistetav – mõlema sugupoole potentsiaali toetamine.

Maari Põim
projektijuht
Eesti Naisuurimus- ja Teabekeskus

Kasutatud allikad:


Allikas: http://kyskeesti.blogspot.com/2012_03_01_archive.html

See lugu peaks rääkima sellest, miks ja kuidas elasin ma üheksa kuud Venemaal, et töötada vabatahtlikuna kurtide koolis ja teatris. Kärt Lindlo, suvereporter

Ma ei tahtnud kohe pärast gümnaasiumi lõpetamist ülikooli minna. Tahtsin teistsuguseid kogemusi. Soovisin rännata, huvitavaid inimesi kohata, mõne keele selgeks õppida ja elada hoopis erinevas keskkonnas, et vaadata, mis minuga siis juhtuma hakkab. Kohe, kui teada sain, kui rahaliselt soodne Euroopa Vabatahtliku Teenistuse (edaspidi EVT) läbimine noortele on, oli kindel, et pärast kooli lõppu ma selle otsejoones ette võtan.

Oleksin võinud minna ükskõik mis riiki, aga teadsin, et pean minema Venemaale. Ma ei tahtnud enam arvata, mis Venemaa on, vaid ise kogeda. Samuti oli mul palju vene sõpru ja tuttavaid ning mulle tundus, et nad on kuidagi õnnelikumad ja neis on mingi salapära – tahtsin selle kohta rohkem teada saada.

Hakkasin otsima projekti, kuhu vabatahtlikuks minna. Leidsin, et Nižni Novgorodis asub kurtide kool, kuhu aastakümneid tagasi rajas üks vene perekond teatri Piano. Vaatasin internetist nende videoid, lugesin artikleid ja paistis, et see, mis seal teatris sünnib, on ime. (Ja täpselt nii see ka on.) Tahtsin oma silmaga näha, kuidas imed sünnivad. Nii väike minu panus Venemaa-unistusse jõudmiseks oligi, et tegin ära kolm valikut: hakkan EVT vabatahtlikuks, tahan kolida Venemaale ja töötada Piano teatris. Pärast seda tuli saata vaid kaks kirja ja peagi oli mind aitama nõustunud organisatsioon kirjutanud valmis projekti ja saanud raha. Minul jäi üle vaid seiklus ette võtta ja lennukisse astuda.

Kuigi enne minekut võib tunduda, et töö saab tulevases elus kõige olulisemaks komponendiks, avastatakse kohale jõudes tihti, et see pole sugugi tõsi. Tähtsuselt moodustas töö võib-olla kakskümmend protsenti kõigest. See oli miski, mida võis teha, et kogu muu vabatahtliku eluga kaasas käiv ilu vähekenegi välja teenida.

Palju olulisemaks muutusid hoopis inimesed – peamiselt teised vabatahtlikud – ja meie ühised seiklused. Nižni Novgorodis oli peale minu veel umbes kakskümmend vabatahtlikku üle kogu Euroopa ja mujaltki – osaga neist elasin koos, mõnedest said mu parimad sõbrad. Kui noored on tulnud määratud ajaks teise riiki tegelema niisuguse imeliku asjaga kui vabatahtlikkus, siis võib peaaegu kindel olla, et vähemalt enamik neist on vägagi avatud hullumeelsetele seiklustele, kogemustele ja teistele inimestele.

Ilmselt rohkem kui venelaste kohta õppisingi ma midagi pigem kõiksuguste teiste rahvuste kohta. Ma sain koos elada hullu poisiga Sitsiiliast, naiste ja ärisuhete jahil oleva Türgi mehega, liigviisaka, -tööka ja -puhta Hiina poisiga, kümmet keelt rääkiva ja kõigi tüdrukute südameid murdva prantslasega ning veel mitme teise inimesega mitmest teisest riigist. Ma ei kujuta enam ettegi, mis tunne on koos elada kellegagi, kes on pärit minuga samast kultuurist ja rahvusest – kas see oleks niisama põnev?

Üks vägevamaid asju EVT juures on see, et pääsetakse ligi paikadele ja inimestele, kelleni jõudmine muidu kuigi tõenäoline poleks. Eelkõige toimub see vabatahtliku töökohas. Kuigi olin elus vaid korra varem kurtidega kokku puutunud, said minu igapäevasteks mängukaaslasteks õnnelikud ja energilised 10aastased kurdid poisid, peamiseks töökaaslaseks aga kurt naine. Ma ei osanud – ega oska ka nüüd – viipekeelt, aga sellest hoolimata tuli leida viis, kuidas suhelda, mängida ja koos töötada. Tegelikult olin mina nende seas kurt – nemad said ju üksteisest aru. Pidin end selgeks tegema kätega vehkides, õpitud sõrmendtähestiku tähtedest sõnu moodustades, nägusid tehes, lumele kirjutades – see oli väga eriline kogemus.

Õppisin seal koolis keelt kasutamata suhtlema, mängima, lapitekke õmblema ja nägin, kuidas üks vene teatriperekond on ühest tavalisest kurtide koolist teinud imedemaa ja andnud lastele erakordsed arenemisvõimalused. Sattusin ka teistesse projektidesse. Näiteks aitasin lastekodulastele festivali korraldada, õpetasin kuu aega mitmes laagris vene noortele inglise keelt, käisin vähihaiglas lastega mängimas ja psühhiaatriakliinikus patsientidega tantsimas.

Kuigi kõik vabatahtlikud töötasid tavaliselt viis päeva nädalas, polnud kellelgi kunagi probleeme  töölt vabaks saamisega, et mööda Venemaad reisida. Viimased viis nädalat veetsingi kahe sõbraga tuhandeid kilomeetreid mööda Siberit hääletades. Kuulsime seal juhuslikult setu külast ja leidsime sellegi üles. Setu vanatädid lobisesid keset Siberit rõõmsalt setu keeles ja andsid meile vägeva privaatkontserdi.

Üks toredaim plusspunkt vabatahtlikuks olemise juures on muidugi ka see, et õpitakse selgeks uus keel – vähem või rohkem. Üheksaks kuuks sai minu põhikeeleks vene keel, mida ma minnes vaevu oskasin, aga mida kohe esimestel päevadel kasutada tuli. Õnneks sattusin alati koos elama inimestega, kes tahtsid vene keele selgeks saada, seetõttu hülgasimegi kõigil suus oleva inglise keele ja rääkisime nappidele oskustele vaatamata just vene keeles.

Meil olid ka keeletunnid, aga neist väljaspool enamik vabatahtlikke spetsiaalselt keelt ei õppinud. Kõik lasid sellel ise ligi tulla ja 75% juhtudest nii ka juhtus. Samas mõned, kes tõesti spetsiaalselt õppimisega tegelesid, rääkisid lõpuks vene keelt vaat et soravalt.
Ma ootasin oma üheksast kuust imet, aga lõpuks oli kõik veel miljon korda parem. Tundsin end Venemaal täiesti koduselt – karjuvad poemüüjad, ümarad romantilised bussikesed, mis vasakult ja paremalt üksteisest mööda kimavad, kümme korda päevas tee joomine ja küpsiste söömine, mitmepäevased rongisõidud ja vagunielu … Minu jaoks vaimustav ja üllatav maa.

Üheksa kuu jooksul juhtusid minuga asjad, mida ma kunagi oodata poleks osanud. Olin pidevalt väga õnnelik. Sain endale mitu ääretult lähedast sõpra ja väga palju puudutavaid tutvusi. Sain lõpuks aru, mida ülikoolis õppida tahan. Hakkasin vene keelt rääkima. Sain palju julgemaks. Mu üheksa kuud Venemaal oli täiuslik aeg. Igal Eestis elaval noorel on võimalus sama läbi teha peaaegu ükskõik mis riigis – oleks suur viga võimalus kasutamata jätta.

Allikas: http://www.virumaateataja.ee/933626/see-lugu-peaks-raakima-sellest-miks-ja-kuidas-elasin-ma-uheksa-kuud-venemaal-et-tootada-vabatahtlikuna-kurtide-koolis-ja-teatris/

Üks võib maailma muuta kui tal on nutikust ja FB.

Üks Islandi noormees ütles Facebookis pärast inimeste sotsiaalset sugu käsitleva koolituse läbimist, et feminism on lahe.

Tema avaldus ja selgitus sellele kogus kiiresti 2000-3000 like`i ja kui selle oli üles noppinud meedia, hakkasid Islandi ühiskonnas toimuma mitmesugused muutused. Jón Karl Einarssoni õpetajat Hanna Bjorg Vilhjalmsdottirit kohtasin sel suvel Bonnis ühel GET (Gender Issues in Europe Today – tlk Sotsiaalse soo teemad tänapäeva Euroopas) projekti seminaril. Ta rääkis loo oma õpilasest, kes algul Facebookis ja hiljem ühes Islandi vaadatumas telesaates ütles, et tema on nüüd, pärast koolituse läbimist feminist. Facebookis kogus ta hetkega 2000–3000 like. See väljaütlemine sai suure tähelepanu osaliseks kogu riigis. “Tema tegi esimese sammu õiges suunas ja ütles, et feminism on lahe! Nüüd on asjad päris hulluks läinud – sõidan ringi, pean loenguid koolides ja ülikoolides,” rääkis Hanna ja tunnistas naerdes, et on tänu sellele poisile Islandil nüüd väga popp ning õpetab juba ka ülikoolis soolist võrdõiguslikkust. Hanna räägib ka sellest, kuidas sobituvad kokku islandlaste religioossus ja naispiiskop ning miks naised pääsesid Islandil isegi pankasid juhtima.

Allikas Hiiu Leht 31.07.2012: http://hiiuleht.ee/index.php?id=1534

Puude tõendamiseks saavad tööealised inimesed eraldi kaardi.

Sotsiaalkindlustusamet hakkab selle aasta 1. septembrist pensionitunnistust mitteomavatele puudega isikutele väljastama puudega isiku kaarti. Nii on puudega lastel või tööealistel inimestel vajadusel lihtsam oma puuet tõendada

Praegu kehtiv kord võimaldab puuet tõendada üksnes ekspertiisiotsusega või pensionitunnistusega. Pensionitunnistuse kaasaskandmisega erilisi probleeme pole, aga arvestades, et ekspertiisiotsus on kehtiv kuni viis aastat, on selle kaasaskandmine tülikas.

Samuti tuleb arvestada, et ekspertiisiotsus sisaldab rohkem delikaatseid isikuandmeid, kui see on soodustuste saamise õiguse tõendamiseks vajalik. Nii ongi sotsiaalministeerium tulnud välja ettepanekuga, et puudega laste ja tööealiste puudega inimeste elu lihtsustamiseks oleks vaja eraldi kaarti. Määruse eelnõu, millega kehtestatakse puudega isiku kaardi vorm ja väljastamise kord, on praegu kooskõlastusringil eelnõude infosüsteemis.

Peretoetusi makstakse sügisel

16aastastele ja vanematele lastele, kes lõpetavad tänavu põhikooli, gümnaasiumi või kutseõppeasutuse, lõpetatakse peretoetuste maksmine alates kooli lõpetamisele järgnevast kuust. Kui õpinguid jätkatakse samal kalendriaastal, makstakse suvekuudel saamata jäänud toetus välja tagantjärele ning jätkatakse igakuist maksmist kuni õppimise lõpetamiseni või 19aastaseks saamiseni.

Igal lapsel on õigus lapsetoetusele kuni 16aastaseks saamiseni. Toetuse suurus pere esimesele ja teisele lapsele 2012. aastal on 19.18 eurot kuus ning pere kolmandale ja igale järgmisele lapsele 57.54 eurot kuus.

Lapsel, kes õpib põhikoolis, gümnaasiumis või põhihariduse baasil kutseõppeasutuses või kes on põhihariduseta ja õpib kutseõppeasutuses, on õigus lapsetoetusele kuni 19aastaseks saamiseni. 19aastaseks saamisel makstakse toetust õppeaasta lõpuni. Kui 16aastane laps asub õppima välisriiki, siis peretoetuse saamiseks peab lapse Eestis elav perekonnaliige esitama pensioniametile välisriigi vastava õppeasutuse tõendi, millest selguks, et laps jätkab õpinguid.

Allikas: Maaleht 05.08.2012: http://www.maaleht.ee/news/tarbija/seadus/tutvustame-uusi-seadusi.d?id=64756388

Imbi Paju raamat “Soome lahe õed. Vaadates teiste valu”.

Eesti Puuetega Naiste Ühingule kingiti eestikeelne Imbi Paju raamat „Soome lahe õed. Vaadates teiste valu“. Sügavalt inimlik psühhoajalooline teos räägib Soome ja Eesti saatusest, milles on rohkem sarnast kui erinevust, ning Euroopa naisorganisatsioonide koostööst sõdade ärahoidmise nimel.
Raamat on peagi olemas ka raamatupoodides ja raamatukogudes

Soovitan lugeda, kes tunnevad huvi naistemaatika ja lähiajaloo vastu, et paremini mõista, kuidas külma sõja mõju pärandub järgmistele põlvkondadele.

Lähem info:  

Õie-Mari Aasmäe

OÜ Hea Lugu

Turundus- ja müügispetsialist

E-mail: oiemari@healugu.ee

Tel.: 680 4404.

 

 

Eesti Naisteühenduste Ümarlaud. Suvekool 2012.

Kaitseliidu Koolis, Alu mõisas Raplamaal 3.- 4. augustil

Esialgne kava:

Reede, 3.august

12.00 kogunemine, majutamine

12.30 lõuna

13.30-14.30 Valitsuse palgalõhe vastasest tegevuskavast- Sotsiaalministeeriumi soolise võrdõiguslikkuse osakonna nõunik Käthlin Sander

14.30-16.00 Ülevaade ENÜ selle aasta tegevusest- ENÜ SA ja liikmesorganisatsioonide esindajad

18.00 Kohvipaus

18.30 -20.00 ENÜ saab 10 aastaseks- järgmise aasta tegevusplaanide arutelu, võimalike EMP Vabaühenduste Fondi projektide arutelu

20.00 Õhtusöök

Laupäev, 4. august

9.00 hommikusöök

10.00 -12.00 CEDAW täitmise arutelu

12.00 kohvipaus

12.30-14.30 ENÜ volitatud esindajate koosolek: ENÜ eestseisuse valimised, teise poolaasta tegevuskava arutelu

15.00 Lõunasöök, suvekooli lõpetamine

Lähem info: Eha Reitelmann <eha.reitelmann@gmail.com>, tel.: 5265927

 

 

Kutse rinnaga toitmise nädalat tutvustavale pressikonverentsile.

Head ajakirjanikud!

Augusti esimesel nädalal tähistatakse igal aastal enam kui 170 riigis rinnaga toitmise nädalat. Selle nädala raames teavitatakse avalikkust läbi erinevate ürituste laste rinnaga toitmise tähtsusest. Olete oodatud homme, 31. juulil kell 11 Sotsiaalministeeriumi pressiruumi (Gonsiori 29), kus Rinnaga toitmise edendamise Eesti komitee esindajad lastearst dr Adik Levin ning ämmaemandad Ada Vahtrik ja Silja Staalfeldt-Rahumägi tutvustavad 1. – 8. augustini Eestis aset leidvaid üritusi, mille põhisõnumiks on tänavu: „Rinnapiim=parem tervis!“.

Pikaajaliste ja laiaulatuslike uuringute põhjal väidetakse, et rinnapiimaga toitmisest imikueas sõltub inimese tervis kogu tema järgneva elu jooksul. Vaatamata sellele, et rinnaga toitmine on ainus loomulik imikute toitmise viis, on kaasaja üha tempokamaks muutuvas ühiskonnas, naiste aktiivsusele panustades ja näiliselt nende elu lihtsustades, kasvanud imikute kunsttoidu turustajate surve.

Rinnaga toitmise Eesti komiteesse on kaasatud Eesti Ämmaemandate Ühingu, Eesti Perearstide Seltsi, Eesti Lastearstide Seltsi, Eesti Õdede Liidu, Sünni ja Imetamise Eesti Tugiühingu, UNICEF Eesti, Riigikogu sotsiaalkomisjoni ning Ida-Tallinna Keskhaigla kui beebisõbraliku haigla esindajad.

Rahvusvahelise rinnaga toitmise nädalal toimuvad üritused:

1. "Imetamine- nõuannete muutused viimase 100 aasta jooksul“-
lektor Ada Vahtrik (Ida-Tallinna Keskhaigla ämmaemand)

Pärnu sünnitusmaja 1. augustil kell 16.00

2. „Ema ja lapse kontakt“ – lektor dr. Adik Levin
Ida-Tallinna Keskhaigla personalile 2. augustil kell 14.00

3. „Targasti toidetud laps, kindlustatum tulevik“ – teabepäev
Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis 2. augustil kell 12.00-15.00

4. „Rinnapiimaga toitmise õnnestumine ja võimalike murede lahendamine“ –
vestlusring lastevanematele
Hiiumaal, Käina Päevakeskuses 3. augustil 11.00

5. „Rinnaga toitmise kasulikkusest.“ –
lektor Marina Dobrovolskaja, Narva haigla ämmaemand

Narva keskraamatukogus 3. augustil kell 12.00

6. „Probleemid rinnaga toitmisel. Abivahendite kasutamine“-
lektor Ljubov Smirnova, Narva haigla ämmaemand – info 53481017

Narva keskraamatukogus 3. augustil kell 13.30

7. „Müüdid rinnaga toitmise kohta“ –
lektor Irina Rakova, rinnaga toitmise nõustaja, info 55910971 

Narva keskraamatukogus 3. augustil  kell 15.00 

8. "Imetamine- nõuannete muutused viimase 100 aasta jooksul“-
lektor Ada Vahtrik, Ida-Tallinna Keskhaigla ämmaemand
Rakvere sünnitusmaja 6. augustil kell 16.00

9. „Imetamine esimestel elukuudel – mured ja rõõmud“-
vestlusring lastevanematele, info www.lelula.ee
Tartus, Perekeskuses Lelula Uus 56, 2. augustil kell 11.00

10.  "Imetamine- nõuannete muutused viimase 100 aasta jooksul“-
lektor Ada Vahtrik, Ida-Tallinna Keskhaigla ämmaemand

Rapla sünnitusmaja 7. augustil kell 16.00

11. "Rinnapiimaga toitmine, imetamine ja toetus "-
loeng ja õpituba, info www.siet.ee
Võrus, Lõuna-Eesti haigla saalis 7. augustil kell 17.00

12. "Imetamine- nõuannete muutused viimase 100 aasta jooksul“-
lektor Ada Vahtrik, Ida-Tallinna Keskhaigla ämmaemand
8. augustil kell 12.00 Pelgulinna sünnitusmaja kabinetis nr 35.

13.  " Lähedus ja  süles hoidmine koos imetamisega on lapse loomulik vajadus – mis, miks ja kuidas? Kandelina sidumise õpetus."

Loeng ja õpituba info www.siet.ee
Võrus, Lõuna-Eesti haigla saalis 9. augustil kell 15.00

14.   ”Mõistes minevikku plaanime tulevikku” –
Sünni ja Imetamise Eesti Tugiühingu imetamise nõustajate suvelaager
6.-8. augustil Viljandimaal Tuhalaanes info ylle.lember|ä|siet.ee ja 50 96631

15.  Imetamisega seotud loengud kogu augustikuu jooksul –
Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis „Teenused kogukonnale“ raames info www.nooruse.ee

Rahvusvaheline info rinnaga toitmise nädala kohta: worldbreastfeedingweek.org

Tiina Ansip

Sotsiaalministeerium

Meediasuhete nõunik

tiina.ansip|ä|sm.ee

6269304, 53030446

Allikas: Sotsiaalministeerium http://www.sm.ee/aktuaalne/eelinfo/b/a/kutse-rinnaga-toitmise-nadalat-tutvustavale-pressikonverentsile.html

Registreerimine tasuta käsitööoskuste projekti

Septembris alustab Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia projekt „Vanemaealiste käsitöömeistrite lõimimine tööturule“ käsitöötehnoloogiate koolitusi. Süvendatud tehnoloogiaõpe koos praktikaga toimub 5 tehnikas (silmuskudumine, masinkudumine, telgedel kudumine, tikkimine, vöökudumine). Üks osaleja saab õppida kuni kahte tehnikat.
Koolitused toimuvad kuues Eesti piirkonnas ( Pärnu, Rakvere, Tallinn, Tartu, Viljandi, Võru).

Koolituse sihtrühm on üle 50-aastased käsitööd oskavad inimesed, kes on hetkel töötud. Osaleda võivad ka kuni 74-aastased pensionärid.

Projekti eesmärk on koolitada väga heade tehniliste oskustega professionaalseid käsitöömeistreid, kes on valmis etteantud kavandite järgi käsitöötooteid (s.h. rahvarõivaid) teostama ja ühtlaselt hea kvaliteediga tiražeerima. Koolitusperiood kestab üheksa kuud
septembrist maini ja on jagatud kaheks põhiteemaks: tehnoloogiaõpe ja ettevõtluskoolitus.
Peale koolituse lõppu on parimatele õppuritele planeeritud 1 kuu pikkune tööpraktika kohalike tööandjate (poed ja ettevõtjad) juures.

Registreerimine koolitusele:
Pärnu: Anu Randmaa, 56682283, anu@folkart.ee
Rakvere:  Kersti Loite, 5143795, kerstiloite@hotmail.com
Tallinn I: Mareli Rannap, 5228817, marelirannap@gmail.com
Tallinn II: Tiina Sillar, 5167155, tiina.sillar@neti.ee
Tartu: Age Raudsepp, 55663661, ager@kultuur.edu.ee
Viljandi: Astri Kaljus, 56697717, astri.kaljus@gmail.com
Võru: Kadri Vissel, 56676262, kadri@setomaa.ee
Projektijuht Kadri Jäätma, 5057893, kadri.jaatma@ut.ee

Projekti „Vanemaealiste käsitöömeistrite lõimimine tööturule“ rahastab Euroopa Sotsiaalfond „Inimressursi arendamise rakenduskava” prioriteetse suuna „Pikk ja kvaliteetne tööelu” meetmest „Kvalifitseeritud tööjõupakkumise suurendamine”. Projekti partnerid on
Eesti Rahvakunsti ja Käsitöö Liit ning Viljandimaa Loomeinkubaatorid SA.
 

 

Lisainfo:
Kadri Jäätma
Tartu Ülikool
projektijuht
Telefon 5057893
E-post kadri.jaatma@ut.ee 

Allikas: http://www.kultuur.edu.ee/1162311

 

Lein või lahutus raseduse ajal võib mõjutada sündimata lapse tervist.

Uuringust selgub, et raseduse ajal kogetud väga tõsine stress nagu lähedase kaotus või lahutus võivad jätta pikemaajalise jälje sündimata lapse tervisele.

Teadlased leidsid, et tugevat stressi kogenud rasedate lastel on palju suurem võimalus kannatada neljandaks eluaastaks tervisehädade käes, kirjutas The Telegraph.

Eriti suur oli seos siis, kui tulevane ema elas raseduse jooksul läbi suisa kaks traumaatilist kogemust. Eksperdid ütlevad, et seega on rasedatele vaja lisatuge stressirohkete sündmustega hakkama saamiseks.

Uurijad intervjueerisid info saamiseks 150 ema enne ja pärast sünnitamist. Nende käest küsiti stressirohkete sündmuste kohta nagu lähedase kaotus, lahutus, ootamatu töökaotus ja raske rasedus.

Neli aastat hiljem intervjueeriti neid, küsides laste tervise kohta. Seoseid leiti näiteks astma ja erinevate nakkuste puhul.

Üks võimalikke põhjuseid on muudatused ema hormoonides või immuunsüsteemis, mis omakorda mõjutab lapse immuunsüsteemi arengut.

Toimetas: Kadri Inselberg