Skip to main content

Soo sotsiaalne konstrueerimine ja varjatud sooline ebavõrdsus Eesti hariduses. Autor: Kadri Aavik, Eesti naisuurimus- ja teabekeskuse projektijuht

Soo järgi lahterdamine piirab märkimisväärselt inimeste valikuid. Mehed ei pea näiteks lasteaiaõpetaja tööd endale sobilikuks. Itaallasest vabatahtlik Valerio Lo Cascio tõi Tallinna Asunduse lasteaeda elevust.

Õpetajate Leht, reede, 30. oktoober 2009: http://www.opleht.ee/?archive_mode=article&articleid=2320

 

Miks on valdav enamik Eesti koolide õpetajatest naised? Miks langeb koolist välja rohkem poisse kui tüdrukuid? Miks valivad tüdrukud ülikooli astudes enamjaolt sotsiaal- ja humanitaaralad ning poisid koonduvad pigem tehnilistele erialadele?

Need haridussüsteemi puudutavad teemad on kerkinud tihti esile nii meedias kui ka haridusringkondades – neid on püütud analüüsi­da ja neile lahedust otsida. Selge on see, et tegemist on komplekssete küsimus­tega, millele ei ole lihtsaid ega üheseid vastuseid, kuid ometi on kõigil neil oluline ühine nimetaja – sugu.
Tänapäeva sotsiaalteadustes ja soo­uuringutes on levinud sotsiaalkonstruktivistlik lähenemine, mille järgi sugu ei ole bioloogiliste ega geneetiliste faktorite poolt määratletud, vaid hõlmab sotsiaalseid viise ja praktikaid.
Kehtivas sotsiaalses süsteemis nä-hak­se kahe soo erinevusi fundamentaalsete ja kestvatena ning neid näib toetavat soopõhine tööjaotus ja tihti põhjalikult eristatud feminiinsed ja maskuliinsed suhtumised ja käitumine. Igapäeva tasandil käsitatakse soolist ebavõrdsust tihti kui mingit indiviididevahelist erinevust, mis on eelkõige seotud personaalse tasandi­ga, à la suhtumine, et „igaüks on oma õnne sepp”, ehk kõik võimalused ja valikud on sulle avatud, kui oled vaid piisavalt edasipüüdlik ja ambitsioonikas.

Taastoodame stereotüüpe
Kuid sellise perspektiivi puhul jääb nähtamatuks taustsüsteem – sotsiaalsed struktuurid, kuhu sooline ebavõrdsus ja ühe soo vaikimisi eelistamine on tihti kodeeritud, ja seda sellisel varjatud kujul, et struktuure lähemalt (sooperspektiivist) analüüsimata jäävad need tuvastamata. Seega ongi oluline vaadelda inimeste toimimist just nendes sotsiaalsetes struktuurides ja institutsioonides ning võtta aluseks eeldus, et sooline ebavõrdsus ei ole personaalne, vaid struktuuriline nähtus, mille analüüsimiseks on vaja eelkõige uurida neid sotsiaalseid süsteeme, mis seda ebavõrdsust (taas)toodavad ja alal hoiavad. Ka sugu ennast võib vaadelda sotsiaalse institutsioonina.
Alates sünnihetkest algab laste sotsialiseerimisprotsess ühiskonda, mille käigus kujunevad nende hilisemad väärtushinnangud, suhtumised, käitumisnormid ja -mudelid ning eelistused lähtuvalt sookuuluvusest kahesoolises süsteemis. Sotsia­liseerimisprotsessis taastoodetakse mitmesuguseid soolisi stereotüüpe, mille eesmärk on kujundada lastest ühiskonna ootustele vastavad naised ja mehed. Selline bioloogilisest soost lähtuv suunamine piirab märkimisväärselt inimeste edaspidist positsiooni ning valikuvõimalusi ühiskonnas ega mõju soodsalt kummalegi soole.
Sugu on üks nendest omadustest, mille alusel me pikemalt järele mõtlemata enda ja teiste käitumist kategoriseerime ning lahterdame. Lapsed „õpivad” sugupooltele ühiskonnas omistatud käitumismudeleid mitmesuguseid teid pidi ja eri keskkonnas, nii otsesel kui ka varjatud või vaevu hoomataval kujul. Üks esimesi ning olulisemaid kujunemiskeskkondi on kahtlemata perekond. Laste olulised mõjutajad on ka meedia ning omavanused sõbrad. Kuid mitte vähem tähtis sotsiaalsete sooliste erinevuste ja ebavõrdsuste taastootmise ja omandamise institutsionaalne keskkond on haridussüsteem (selle kõik tasemed). Lisaks õpetajate otsestele ja varjatud suhtumistele ja hoiakutele, mis lapsi mõjutavad, on soolistatud tegurid tihedalt integreeritud juba haridusasutuste struktuuridesse (näiteks õppekavad ja -materjalid). Ja seda kõike hoolimata seadustes sätestatud võrdsetest võimalustest kõigile inimestele. Sooaspektid haridussüsteemis on olulised, sest need avaldavad mõju õpilaste vahetutele haridus- ja sotsiaalsetele kogemustele ning seeläbi nende tulevasele käitumisele ja eluteele.

Juba lasteaiast alates
Soolist võrdsust ja ebavõrdsust haridussüsteemis ei saa mõõta vaid kvantitatiivselt, näiteks võrreldes tüdrukute ja poiste osalusprotsente ning edukust õppeprotsessis ja eri kooliastmetel: sooline (eba)võrdsus on pigem kvalitatiivset laadi. Seega tuleks sooküsimusi haridussüsteemi kontekstis analüüsida laiemalt, vaadeldes mitmeid omavahel läbipõimunud protsesse ja struktuure, milles osalevad erinevad toimijad, et tuua esile ka esmapilgul varjatud aspekte, mis aitavad kaasa soolise ebavõrdsuse (taas)tootmisele ja alalhoidmisele.
Sotsiaalsete sooliste erinevuste ja ebavõrdsuste taastootmine saab alguse juba kõige esimestel haridusastmetel ning see toimub otsesel ja varjatud kujul. Toon näite varjatud kujul esinevast soolisest ebavõrdsusest, mida on tihti raske pealiskaudsel vaatlusel tuvastada. Näide pärineb empiirilisest uurimusest „Soo sotsiaalne konstrueerimine Eesti lasteaedades 7 Tallinna lasteaia vaatlusandmete põhjal” (Aavik, K. & Kajak, K. 2008. Vt http://www.enut.ee/lisa/lasteaedade_uurimus.pdf ).

Miks poisid ikkagi võitsid?
Ühes uurimuses osalenud lasteaia 5–6-aastaste laste rühmas peeti jalgratta vigursõidu võistlust, millest võtsid osa kõik poisid ja tüdrukud. Lapsed pidid jalgratastel läbima takistusringi, kus oli ka pikem sirge lõik, mille kiiresti läbimine võimaldas oma aega parandada. Ringi läbiti kahekaupa ning iga lapse aeg märgiti üles, et hiljem võitja välja selgitada. Võistlust läbi viiv kasvataja ei eristanud näiliselt lapsi soopõhiselt. Ta julgustas nii tüdrukuid kui ka poisse ühtmoodi ning lasi korraga rajale nii samasoolisi kui ka erisoolisi paare. Kuid võistluse lõppedes selgus, et esikohtadele tulid vaid poisid. Esimene tüdruk oli nimekirjas alles 5.–6. kohal. Tulemuste teatavaks tegemisel plaksutasid lapsed ja kasvataja võistluse võitnud poistele ning kõik osalised said veel kord kinnitust sellele, et poisid ongi kiiremad ja osavamad kui tüdrukud.
Kuid kas kõik ongi nii lihtne? Kõige mugavam ja pealiskaudsem oleks ilmselt järeldada, et tegemist on järjekordse näitega sellest, kuidas sugudel on bioloogiliselt määratud erinevad oskused ja omadused. Kuid kirjeldatud olukorras ei saa aegade erinevusi kirjutada poiste ja tüdrukute erineva füüsilise tugevuse ja vastupidavuse arvele, sest 5–6-aastased tüdrukud ja poisid on kasvult ühesuurused, tüdrukud selles vanuses poistest füüsilise arengu poolest ehk eespoolgi.
Ilmnes tõsiasi, et tüdrukute jalgrattad olid väiksemad ning väiksemate ratastega kui nendega ühevanuste ja sama suuruste poiste jalgrattad. Samuti olid mitme tüdruku jalgrattal abirattad. Nende jalgratastega ei olnud võimalik läbida rada nii kiiresti ja osavalt kui esikohtadele tulnud poiste suuremate ratastega, millega sai liikuda oluliselt kiiremini ja efektiivsemalt. Tüdrukute enamjaolt roosat värvi jalgrattad nägid poiste tumedat tooni ja tehniliselt paremate rataste kõrval välja mänguasjadena, mille puhul oli tähelepanu pööratud pigem dekoratiivsetele elementidele. Samuti võib oletada, et võistluse võitnud poistele korralikud jalgrattad ostnud vanemad julgustasid poegi rattasõitu tõsisemalt harjutama, mistõttu ka nende oskused võisid olla tüdrukute omadest veidi paremad.

Süüdi on süsteem
Varjatud faktorid annavad eelise ühele soole. On raske tuvastada, kes on tekkinud olukorrale kõige rohkem kaasa aidanud. Tegemist on kompleksse süsteemiga, kus osalevad lapsevanemad, kes lapsele ratast ostes on lähtunud ühiskonnas aktsepteeritud arusaamadest, mis on sobilik poistele, mis tüdrukutele; lapsed ise, kellel 5–6-aastasena on vanemate, kasvatajate, eakaaslaste ja meedia mõjutusel kujunenud omad eelistused; kasvatajad, kes sellele aspektile tähelepanu ei oska pöörata jne.
Selle asemel et mingit soolist ebavõrdsust või erinevust loomulikuks või bioloogiast tulenevaks sildistada, võiksime lähemalt analüüsida, kuidas selline olukord on tekkinud, ning näha selle taga sotsiaalseid mõjusid ja toimijaid.

Soolise võrdõiguslikkuse seaduse muudatused

23. oktoobril 2009 jõustus soolise võrdõiguslikkuse seaduse ja võrdse kohtlemise seaduse muutmise seadus.

Seadusmuudatusega lisandub Eesti õigusesse soolise ahistamise määratlus ja isikute parema õiguskaitse tagamiseks keelatakse töölesoovijatelt soolise kuuluvusega seotud asjaoludega seotud andmete küsimine.
Seaduse kohaselt leiab sooline ahistamine aset, kui esineb sooga seotud soovimatu käitumine või tegevus, mille eesmärk või tegelik toime on isiku väärikuse alandamine ja häiriva, ähvardava, vaenuliku, halvustava, alandava või solvava õhkkonna loomine.
Riigikogu muutis seadusi 68 poolthäälega, vastu ei hääletanud keegi, erapooletuks jäi üks riigikogu liige.

Soolise võrdõiguslikkuse seadus on kättesaadav elektroonilises Riigi Teatajas: https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=13223681  

Muudatuste menetlemise käiku, hääletuse tulemusi ja eelnõu teksti on võimalik jälgida Riigikogu kodulehel: http://www.riigikogu.ee/?page=en_vaade&op=ems&eid=561337&u=20091029115323  
Seadusemuudatusi puudutav seletuskiri koos lisadega (küll mõnevõrra aegunud) asuvad samas: http://www.riigikogu.ee/?page=en_vaade&op=ems&eid=398441&u=20091029115029  

Soolise võrdõiguslikkuse ja võrdse kohtlemise volinik
e-post: margit.sarv@svv.ee  
telefon: 6269 111
faks: 6269 259
aadress: Gonsiori 29, 15027 Tallinn
veeb: www.svv.ee  

Ergma kohtus EL Soolise Võrdõiguslikkuse Instituudi direktoriga

Riigikogu esimehe Ene Ergma tänasel kohtumisel Euroopa Liidu Soolise Võrdõiguslikkuse Instituudi direktori Virginija Langbakk’iga olid kõne all meeste ja naiste võrdõiguslikkusega seotud aktuaalsed teemad.

Ergma väljendas oma muret seoses nende probleemidega, mida Eesti perekondadele võivad põhjustada majanduskriis ja töötus. „Töötus mõjub eriti rängalt meestele, mis omakorda suurendab riske perevägivallaks,“ tõdes Ergma.

Ergma sõnul tuleb selles situatsioonis rohkem tähelepanu pöörata riskigrupis olevate laste olukorrale ja tõsisemalt tegeleda lastekaitse probleemidega.

Kõne all olid ka mitmed hariduse ja teaduse aspektid. Ergma osutas Eesti kõrghariduse feminiseerumisele ja vajadusele tuua kõrghariduse juurde rohkem noormehi, kuna ebapiisav haridustase on üks põhjuseid, miks meeste hulgas on töötuse osakaal võrreldes naistega suurem.

Teadusvaldkonnast kõneldes tõdes Ergma, et jätkuvalt on meeste võimalused teaduses karjääri teha paremad kui naistel ja enamik juhtivatest kohtadest teaduses on meeste käes. Ergma sõnul tuleks naisi rohkem toetada ja julgustada, et nad ka pereelust põhjustatud karjäärikatkestuste järel suudaksid oma karjääriga edasi liikuda.

Euroopa Komisjoni poolt rahastatav EL Soolise Võrdõiguslikkuse Instituut asutati 20. detsembril 2006, asukohaga Vilniuses ja asus tegutsema 2007. aastal. Virginija Langbakk nimetai instituudi direktoriks 2009. aastal. Instituudi ülesanne on toetada EL institutsioone ja liikmesriike võrdõiguslikkuse edendamisel meeste ja naiste vahel ning naiste diskrimineerimise vastu võitlemisel. Langbakk viibib Eestis Eesti Naisuurimus ja Teabekeskuse kutsel.

Riigikogu pressitalitus

Ülo Mattheus, 631 6352
ylo.mattheus@riigikogu.ee  
29.10.2009

Tütred talusid neli aastat maniakist isa vägistamist, peksu ja mõnitusi. Janar Filippov

Oma kaht tütart aastaid peksnud, mõnitanud ja seksuaalselt kuritarvitanud pereisa sai rahulikult tegutseda, sest kohaliku valla sotsiaaltöötaja keeldus uskumast, et pealtnäha vaguras mehes peitub monstrum.

http://www.ekspress.ee/2009/10/29/eesti-uudised/45739-tytred-talusid-neli-aastat-maniakist-isa-vagistamist-peksu-ja-monitusi

 

"Ma olen isa käest küsinud, miks ta seda teeb. Ta vastas, et võib teha, mida tahab ja kellele tahab. Ütles, et ma olen tema lits. Ma ei ole ju mingi lits. Selliseid asju ei tohi ju lastele tegelikult teha."

Nii ütles politseiuurijale 12aastane tüdruk, keda tema isa oli aastaid terroriseerinud ja ahistanud. Ülekuulamise ajal ümbritses tüdruku paremat silma värske sinikas, mis jäigi isa viimaseks "kingituseks" tüdrukule.

Isa oli just vahi alla võetud. Ta sai kahtlustuse ja seejärel 14 aasta pikkuse vangistuse oma kahe tütre räige kuritarvitamise, peksmise ja korduvate vägistamiskatsete eest. Kuriteod algasid siis, kui üks tüdruk oli kümene ja teine kaheksane, ning kestsid neli aastat.

Aeg-ajalt tüdrukud põgenesid õuduste kodust, võttes kaasa ka kolmanda, veelgi noorema õe, keda nad alatihti hoiatasid: "Saad natuke vanemaks ja siis hakkab ta sedasama sinuga tegema."

Nad ööbisid kodu lähedal metsas või luusisid tänavatel, kuni veendusid, et isa magab ega ründa neid vähemalt sel ööl. Võite ette kujutada, kuidas niisugune eluviis mõjus õppeedukusele ja läbisaamisele klassikaaslastega. Rääkimata noorte neidude tulevikust.

Kõik see juhtus ühes Eesti edukamas, jõukas vallas. Paigas, mis oli teistele Eesti maakohtadele eeskujuks juba nõukogude ajal. See on vald, kus kõik on hästi nagu mõnes muinasjuturiigis.

Mõni aasta tagasi, kui sealset vallavanemat üritati korruptsioonis süüdi mõista, see ei õnnestunud – tunnistajad, kelle seas oli üks eksminister, "unustasid" kohtupäevaks, mida nad uurijatele olid rääkinud. Äsjased valimised võitis vallavanem jälle ülekaalukalt.

Kui kõik on kogu aeg hästi, ei taheta halbu asju enam näha. Tehakse nägu, et halba pole olemas.

Kui selle loo "kangelane" vahistati, tegi valla sotsiaalnõunikuna töötav staažikas proua jahmunud näo: "Minu imestus oli suur, sest ta oli rohkem nohiku kui elumehe tüüpi."

Tegu oli väga vaese perekonnaga, keda vald oli toetanud materiaalselt küll ja küll, ent mis toimus koduseinte vahel, jäi võimudele saladuseks. 

Nagu ema, nõnda tütar!

Teadlased väidavad, et on sõnakõlksust leidnud tõetera.

Nimelt, teguid eksperdid kindlaks, et emade ja tütarde näod lähevad kortsu ja lõtvuvad vananedes täpselt ühesuguse “mustri” alusel, vahendab Daily Telegraph.
Teadurid skännisid emade ja tütarde nägusid ning märkasid, et nende nahal ja pehmetel kudedel, eriti silmade ümbruses, ilmnes samasugune vananemise ja elastsuskao skeem.
Kõige ilmsemaks muutub sarnasus siis, kui tütar jõuab kolmekümnendate eluaastate keskele, väidavad uurijad, kes esitlesid tulemusi Ameerika ilukirurgide liidu konverentsil Washingtoni osariigis Seattle’is.
Matthew Camp ja tema kolleegid Loma Linda ülikooli meditsiinikeskusest Californias teatasid, et senini olid nägude vananemise uuringud toetunud suuresti vaatlustele ja olnud subjektiivsed. Nüüdne uurimus on esimene, mis tegelikult teaduslikult tõestab, et naisterahva ema tõepoolest peegeldab seda, kuidas hakkab toimuma naisterahva enda vananemine.

Allikas: http://www.naistemaailm.ee/artiklid/31927/nagu_ema__nonda_tutar_.html

Reumatoidartriit ehk krooniline liigesepõletik tabab üha nooremaid inimesi

12. oktoobril tähistatakse ülemaailmset reumatoidartriidipäeva, mille raames avati Ida-Tallinna Keskkhaiglas haigust põdevate naiste piltide ja sõnumitega rahvusvaheline fotonäitus “Naised reumatoidartriidiga”

12. oktoobrist kuni 10. novembrini saab näitust näha lisaks ida-Tallinna Keskkhaigla Magdaleena polikliinikule ka Põhja-Eesti Regionaalhaiglas ja Tartu Ülikooli Kliinikumis.

 

Infot reumaatiliste haigusesümptomite, ravi ning ka toimetuleku kohta on võimalik leida: www.reumaliit.ee/docs/reumaABC.pdf

 

Lähemalt loe ka: www.terviseleht.ee

Rahvusvaheline konverents “Mehed, naised ja teised”

1.- 2.oktoobril toimub Uus-Sadama 5 õppehoones Tallinna Ülikooli Rahvusvaheliste ja Sotsiaaluuringute Instituudi Soouuringute Keskuse rahvusvaheline konverents „Mehed, naised ja teised.”

Konverentsi esimene, akadeemilistele soouuringutele pühendatud päev avardab soouurimuste käsitlust Eestis. Peaesinejateks on maailma juhtivaid seksuaalsuse uurijaid Jeffrey Weeks London South Bank Ülikoolist, Helsingi Ülikooli soouuringute instituudi direktor prof Tuija Pulkkinen ja Lundi soouuringute keskuse juhataja prof Tiina Rosenberg. Eestit esindavad Leena Kurvet-Käosaar, Marion Pajumets, Peeter Vihma ja Redi Koobak.

Teisel päeval esinevad inimesed, kes puutuvad teemaga kokku oma igapäevases töös ja tegevuses. Päeva esimesel poolel on kõne all inimõigused soo aspektist, esinejateks gei- ja inimõiguste aktivistid Reimo Mets, Christian Veske; isade õiguste eest seisja Jaak Urmet ja juhtimisekspert Marju Unt. Päeva teises pooles analüüsitakse visuaalkultuuri näiteid soo aspektist, esinejateks kunstikriitik Harry Liivrand, kunstnik Sandra Jõgeva ja valvefeminist Barbi Pilvre.

Konverentsi kava: http://www.tlu.ee/?LangID=1&action=ShowEvents&NewsID=2461&Latest=

Konverents toimub 1. oktoobril ruumis M-134 ja 2. oktoobril ruumis M-218.

 

Töökeeleks: 01.10  inglise keel, 02.10 eesti keel

Konverentsi toetab Avatud Eesti Fond.

Tule osalema 10.oktoobril tervisepäevale

Terviselaupäev. Aeg: laupäev, 10. oktoober 2009. kell 12-16
Tallinna Puuetega Inimeste Tegevuskeskuses, Endla 59

Kavas: sportlikud tegevused- boccia, koroona, lauatennis, grossing, sobiliku ilma puhul ratastooli vigursõit, vibulaskmine ja kepikõnd

Muusikat tuleb tegema Erich Krieger

Tervisepäeva lõpetab tervislik toidulaud

Kõikidele osalejatele väike üllatus ja parimatele sportlastele karikad.

VÕIMALIK TELLIDA TASUTA TRANSPORTI KESKUSESSE JA TAGASI KOJU
Tellimiseks kirjutada e-mailile Kristel.Tamm@tallinnlv.ee  või helistada: 5221398

Tervisepäeva peakorraldajad on Kristiine Linnaosa Valitsus ja Haabersti Linnaosa Valitsus

ÜRITUS ON OSAVÕTJATELE TASUTA

RAHVUSVAHELINE EAKATE INIMESTE PÄEV!

Neljapäeval, 1.oktoobril algusega kell 14. 00 Tallinna Puuetega Inimeste Koja saalis, Endla 59

PIDULIK KONTSERT

Teile esinevad REET LINNA  ja KSK TANTSURÜHMAD (rahvatants, seeniortants, kantritants)

Olete oodatud!
Kontserdi korraldaja Kristiine Sotsiaalkeskus

[ELIL] Olete oodatud osalema ülevabariigilises uuringus!

Tallinna Ülikoolis tehtava doktoriuuringu raames toimub üle-eestiline küsitlus psühhosotsiaalse kriisiabi kohta. Eraldi on küsimustik spetsialistidele / ametnikele, et uurida nende seniseid kogemusi, seisukohti, arvamusi ja valmisolekut kaasa mõelda üksikisikule suunatud psühhosotsiaalse kriisiabi teemal. Teine küsimustik on traumat kogenud inimesele. Võimalik, et spetsialist soovib ise täita mõlemad küsimustikud, aga kindlasti on palve, et teadaolevalt traumakogemusega inimesed saaksid võimaluse osaleda uurimuses.

Erinevad professionaalsed hinnangud ja isiklikud kogemused on väga olulised. Küsimustikud on nii eesti kui vene keeles ja kättesaadavad veebilehel www.mahena.ee .

Vastuseid ootan kuni 20. oktoobrini 2009 kas e-postil info@mahena.ee  või aadressil Tiina Naarits, MAHENA, Tatari 12, Tallinn 10116. Märgitud e-postil on võimalik esitada ka küsimusi ja soovi korral arutada kohtumise võimalust, et intervjuu vormis küsimustikule vastata.

Kõike head igapäevasteks tegemisteks ja meeldivat koostööd!

Lugupidamisega,

Tiina Naarits

Tallinna Ülikooli doktorant (uurimuse teema: ”Psühhosotsiaalse kriisiabi võimalused jakvaliteet kaasaegses Eestis”)

Kriisinõustamise keskus Mahena juhataja, kriisinõustaja

Eesti Traumastressi Spetsialistide Assotsiatsiooni (ETSA9) asepresident

Tel 644 0804 (E ja R kell 10-14)