Skip to main content

[ELIL] Tantsud tähtedega 2008 liikumispuudega lastele tehtud annetuse jaotuspõhimõtted

Head uut aastat, sõbrad ja mõttekaaslased!

Head kolleegid, kuigi 2008.a Tantsud Tähtedega saate annetuse lõplik summa liikumispuudega lastele pole meile veel teada, oleme alustanud info jagamist ja palume meie võrgustikku nagu möödunud aastalgi appi.

Püüame korraldada erinevate võrgustike kaudu info jagamist nii, et see jõuaks iga liikumispuudega lapse pereni. Lisas on selle aasta annetuse jaotuspõhimõtted ja taotluse vorm. Samuti on need üleval meie kodulehe www.elil.ee  avalehel. Avaldusi võtame vastu kuni 31.01.2009.

Oleme saatnud lisas oleva teabe kõigisse maavalitsustesse sotsiaaltöö eest vastutavatele töötajatele. Palve sisuks ikka see, et nad teavitaksid omi võrgustikke pidi kõiki maakonna omavalitsuste sotsiaaltöötajaid. Sellega kaasnes loomulikult suur palve, et vastavad töötajad viiksid toetuse saamise võimalustega kurssi oma piirkonnas elavad liikumispuudega laste pered.

Panime nagu möödunud aastalgi sotsiaaltöötajatele südamele, et tegemist on Eesti rahva poolt tehtud annetusega kõikidele liikumispuudega lastele, avaldusi võivad kirjutada kõik liikumispuudega lapsed või nende pered/hooldajad. Otsuse toetamise ja toetuse suuruse kohta teeb meie vastav komisjon. Toetus on mõeldud perede täiendavaks toetamiseks, mitte mingil juhul omavalitsuste toetuste koorma leevendamiseks.

Arusaadavalt peavad kõik meie ühingud oskama teavet jagada ja erinevatele küsimustele vastata. Reeglid on kõik jaotuspõhimõtetes kirjas. Jagage omakorda teavet peredele, kus teate kasvavat liikumispuudega last. Uurige sotsiaaltöötajatelt, kas nad on asjaga kursis ja kui ei, saatke neile infomaterjalid!

Küsimustele oleme vastamas telefonidel 52 93144, 6 720 223. Konkreetselt jääb seda lõiku koordineerima Evely Reemet, kes on sellest aastast ELILis ametis tegevjuhi abina.

Selline rõõmus teade siis ka lisaks, et enam pole me kontoris Tanjaga kahekesi, vaid kolmekesi!

Olge tublid! Siiralt ette tänades
Auli ja Evely

ELIL: 01.01.2009 jõustusid mitmed maksumuudatused

Uuest aastast jõustuvad mitmed maksumuudatused. 1. jaanuarist 2009 jõustuvad mitmed maksumuudatused, mis puudutavad nii maksude tasumise korda kui mitmete maksumäärade muutusi.

Olulisim muudatus maksukorralduses on ettemaksukonto kasutuselevõtt, mis teeb elu lihtsamaks nii maksumaksjal kui maksukogujal. Üks ettemaksukonto võimaldab tasuda makse automaatselt konkreetse maksu tähtaja saabudes, samuti saab erinevaid makse tasaarveldada ilma selleks eraldi taotlust esitamata.

Uus aasta toob muudatusi ka autode erisoodustuse arvestamisel. Tööautoga erasõitude maksustatav summa tõuseb 2000lt kroonilt 4000le kroonile, mille eesmärgiks on vältida auto kasutamist palgakomponendina, samuti on 2003. aastal paika pandud määr juba ajale jalgu jäänud.

Samavõrra muutub soodsamaks isikliku auto töösõitudeks kasutamine. Edaspidi tõuseb maksuvaba piirmäär 2000lt kroonilt 4000le kroonile nendele, kes peavad sõitude üle arvestust. Neile, kes arvestust ei pea, jääb maksuvaba määr endiselt 1000le kroonile.

1. jaanuarist muutuvad mitmete teenuste ja kaupade käibemaksumäärad. Senine soodusmäär 5% tõuseb 9%-le raamatutel, perioodikal, ravimitel ja majutusteenustel. Etenduse- ja kontserdipiletite, matusetarvete ja –teenuste ning ohtlike jäätmete käitlemise puhul peab edaspidi arvestama 18%-lise käibemaksuga.

Järgmise aasta algusest muutuvad ka mitmete liiklusregistri ning kodakondsus- ja migratsiooniameti toimingute riigilõivud, mille määrad pole viimastel aastatel tõusnud. Näiteks tuleb alates 1. jaanuarist rohkem raha tasuda auto registreerimisel, ARKi eksamite sooritamisel või juhilubade väljastamisel.

Mitmed maksumäärad jäävad aga ka järgmisel aastal 2008. aasta tasemele. Tulumaksumäära 21 protsenti jääb kehtima ka 2009. aastal, samuti jääb samale tasemele maksuvaba tulu 2250 krooni kuus. Ettevõtete tulumaksu osas aastapõhisele maksustamisele üle ei minda, vaid jätkatakse senise süsteemiga. Samuti jäävad samaks kõik aktsiisid, ühtne tollimaksumäär reisijatele aga juba vähenes 1. detsembril 2008 3,5%lt 2,5%ni.

Lühikokkuvõte maksumäärade muutustest on kättesaadav rahandusministeeriumi kodulehel http://www.fin.ee/doc.php?81446 .

Lisainfo:
Annika Vilu
Rahandusministeerium
Avalike suhete osakond
tel 611 3491
gsm 50 19602
e-post: annika.vilu@fin.ee  

ELIL: Erivajadustega laste päevahoid Tallinnas

Pöördumine pr Ristlaanelt, MTÜst Hooli.

Tere ja head uut aastat!

Vajaksime abi loodava erivajadustega laste päevahoiu asukoha valimiseks. Paluksime saata see küsimustik Teie seltsi /koja/liidu /ühingu liikmetele, et saada ülevaadet tegelikest soovidest.

Ette tänades,

Lugupidamisega,
Pille Ristlaan
MTÜ HOOLI
Tel. 55689499

Kui Sinu perekonnas kasvab erivajadustega laps, kes ei käi lasteaias ega koolis, kuid keda Sa meeleldi jätaksid kas aeg-ajalt või ka igapäevaselt Tallinnas asuvasse päevahoidu kogemustega hoidjate hoole alla, siis palun leia mõni minut aega ja vasta järgnevale küsimustikule.

Kui vana on laps?

Kas on oluline, et last saaks viia päevahoidu ühiskondliku transpordivahendiga?

Kas üks kilomeeter ühiskondliku transpordivahendi peatusest päevahoidu on liiga palju?

Kas elad Tallinnas?

Tallinna lähiümbruses? Kus?

Millises linnaosas võiks olla hoiukoht?

Kesklinn

Mustamäe

Õismäe

Lasnamäe

Nõmme

Pirita

Põhja-Tallinn

Vastused saada palun aadressile pille@loomelill.ee  või helista Pillele telefonil 55689499.

TÄNAME!

MTÜ HOOLI

ELIL: Muudatused 2009. aastal sotsiaal-, tervise- ja töövaldkonnas

Muudatused sotsiaal-, tervise- ja töövaldkonnas alates 1. jaanuarist 2009

Sotsiaalministeeriumi kodulehe uudiste rubriigist http://www.sm.ee/index.php?id=4&tx_ttnews

 

Avatakse lasteabi infotelefon 116 111
Käivitub üleriigiline lasteabi infotelefon, kuhu võivad helistada kõik, kes soovivad teavet lastega seotud küsimustes. Helistades saab ka nõu, kuidas keerulistes olukordades tegutseda. Infotelefoni esitlus toimub sotsiaalministeeriumis 6. jaanuaril kell 11.

1. jaanuarist hakkab kehtima uuendatud psüühiliste erivajadustega inimeste erihoolekandeteenuste regulatsioon, mis muutub arusaadavamaks ja selgemaks nii teenuse saajatele kui ka teenuse osutajatele. Muudetakse ka puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seadust ning puudega lapse hooldaja toetust hakkavad 1. märtsist maksma kohalikud omavalitsused.

Muutused sotsiaaltoetustes:

Isapuhkuse eest ei maksta enam hüvitist riigieelarvest, isadele jääb 10-päevase tasustamata puhkuse saamise võimalus.
Kaovad nö topelt toetused – lõpetatakse lapsehooldustasu maksmine vanemahüvitist saavale vanemale. Lapsetoetust ja teisi peretoetusi, millele lapsel on õigus, makstakse samaaegselt vanemahüvitisega.

Jaanuarist jõustuvad muudatused soodusravimite loetelus ja piirhindades. Alates 1. jaanuarist lisanduvad soodusravimite loetellu kuus 50% soodustusega ravimit: (toimeainetega paroksetiin, venlafaksiin, tolterodiin, klaritromütsiin, nebivolool ja eksenatiid; viis 75% soodustusega ravimit: (toimeainetega amlodipiin, risedroonhape, enalapriil, omeprasool ja montelukast) ja kolm 100% soodustusega ravimit: (toimeainetega beetaepoetiin, anastrosool ja pramipeksool. Soodusmäära tõstetakse 50%-lt 100%-le ühel ravimil (toimeainega bikalutamiid).

Tööealised inimesed, kes lähevad hambaarsti juurde pärast 01.01.2009, ei saa enam taotleda hambaravihüvitist. Neile, kes on enne 1. jaanuarit 2009 hambaarsti juures käinud kolme viimase aasta jooksul, aga pole hüvitist taotlenud, saavad seda tagantjärgi teha.
Kuni 19-aastasted lapsed ja noored saavad hambaravi endiselt tasuta. Hambaravihüvitist saavad rasedad ja kuni 1-aastaste laste emad (450 krooni aastas) ning pensionärid ja töövõimetuspensionärid (300 krooni aastas). Hambaproteeside hüvitamise kord jääb järgmisel aastal samaks.

Alates 01. jaanuarist jõustub rakkude, kudede ja elundite käitlemise ja siirdamise seadus. Jõustuvad sotsiaalministri määrustega kehtestatud rakkude, kudede ja elundite käitlemise tegevusloa taotlemisel esitatavate dokumentide ja andmete loetelu; rakkude, kudede ja elundite käitlemise eeskiri; rakkude, kudede ja elundite doonorite valiku kriteeriumid ja doonoritele ettenähtud kohustuslike laboratoorsete uuringute loetelu ning uuringute tegemise tingimused ja kord.

Muudatused 2009. aasta jooksul:

Muutused sotsiaaltoetustes – lõpetatakse laste koolitoetuse (450 krooni aastas) maksmine.

Alates 1. veebruarist asendatakse pensionite ja toetuste kojukanne kandega pangaarvetele, teise isiku pangakontole või kojukandega inimese enda kulul. Teatud grupile jääb võimalus saada toetusi posti kaudu kojukandega ning seda riigi kulul.

Kinnitatakse esmatasandi arstiabi arengukava, mille peamine idee on pakkuda esmatasandil rohkem teenuseid kui pelgalt perearstiabi. Esmatasandi teenuste hulka kuuluvad arengukava järgi perearsti ja -õe teenuste kõrval veel koduõendus, ämmaemandusabi, füsioteraapia ja koolitervishoid ning võrgustiku teenustena ka hambaravi, apteegiteenus ja töötervishoid. Esmatasandi tervishoiu võrgustiku osa on ka statsionaarne õendushooldus ehk hooldusravi ning tulevikus vaimse tervise õe teenus.

Sotsiaalministeerium on ette valmistanud eelnõu, millega uuendatakse ja täpsustatakse koolitervishoiu ülesandeid ja korraldust. Eelnõu eesmärk on tagada, et igas koolis oleks kõikidel lastel turvaline ja tervislik. Seaduse muudatused on plaanitud 1. septembrist 2009.

Riigikogus on praegu lugemisel eelnõu, mis näeb ette, et 1. maist 2009 hakkab kõiki tööturuteenuseid ja –toetusi pakkuma Töötukassa. Tööturuamet lõpetatakse.

Uus töölepingu seadus jõustub 1. juulist 2009.

2009. aastal jätkuvad Euroopa Sotsiaalfondist (ESF) toetatud viie riikliku programmi tegevused. Tegevusi viib programmide raames ellu sotsiaalministeerium koostöös allasutuste ja hallatavate asutustega.
Hoolekandeprogrammi raames on plaanis avada nõustamiskeskus Lõuna- Eestis. Keskus annab tööhõivealast infot nii füüsiliste, vaimsete kui ka sotsiaalsete erivajadustega inimestele ja nende pereliikmetele. Lisaks on plaanis koolitada 2000 sotsiaaltöötajat, kes hakkavad töötama uue sotsiaalteenuste andmeregistriga (STAR).
Kvalifitseeritud tööjõu programm pakub mitmesuguseid teenuseid sihtrühmadele, kes vajavad tööle saamisel abi ja nõustamist. Suurem tähelepanu pööratakse neile inimestele, kes on saanud koondamisteate ja neile, kes on juba koondatud.
Tööeluprogramm korraldab teavituskampaania tööandjatele, mis tutvustab elektroonilisi töökeskkonnaalaseid töövahendeid. Töövahend on mõeldud eelkõige tööandjatele kontoritöötajate töökeskkonnaalaste ohutegurite hindamiseks ning töötajate terviseriski vältimiseks või vähendamiseks.
Soolise võrdõiguslikkuse programm alustab aastat isaks olemise kampaaniaga. Veebruaris toimuval konverentsil käsitletakse töö- ja pereelu ühitamise temaatikat, keskendudes isa rolli tähtsustamisele perekonnas.
Rahvatervise programmiga arendatakse tervise – edendamist töökohtadel ja kohalikes omavalitsustes ning koolitatakse perearste patsientide alkoholisõltuvuse varase avastamise ja nõustamise alal.
2009. aastal kavandab sotsiaalministeerium kinnitada nelja ESFist toetatava meetme avatud taotlusvoorude määrused. Avatud taotlusvoorude kaudu on 2009. aastal võimalik ESFi toetust taotleda tööelu kvaliteedi parandamiseks ning puuetega inimeste ja nende pereliikmete tööhõive tõstmiseks. Samuti toetatakse tegevusi, mis aitavad ennetada tööinimese terviseriske ja tasakaalustada naiste ja meeste olukorda tööhõives. Avatud taotlusvoorude kogusummaks on terve perioodi peale aastani 2013 planeeritud üle 694 miljoni krooni.

Euroopa Regionaalarengu Fondist (ERF) alustatakse 2009. aastal riiklike lastekodude ja erihoolekandeasutuste reorganiseerimist ja ehitamist.

Eli Lilles
Sotsiaalministeeriumi pressiesindaja
+372 62 69 321
+372 56 988 110
eli.lilles@sm.ee  
www.sm.ee  

ENÜ: Internetiturunduse seminar

22. jaanuaril toimub internetiturunduse seminar

Teemaks see, kuidas oma turundus- ja teavitustegevust veebis korraldada juhul, kui Sul jagub pigem aega kui eelarvet (ehk asjad, mida saab teha tasuta või väga odavalt). Tegemist EI ole tasuta üritusega, küll aga on välja jagada priipääsmeid heategevusega tegelevatele mittetulundusorganisatsioonidele (MTÜ’d, SA’d, seltsingud jms) – kes/mis tegutsevad sotsiaal-, tervishoiu-, hariduse-, inimõiguste-, lastekaitse-, loomakaitse jms sfääris. Seega kvalifitseeruks suur osa ENÜ toimekatest liikmesorganisatsioonidest 🙂
Tasuta triipääsme saavad 100 esimest mittetulundajat, 1 priipääse per organisatsioon. Aasta just alanud ja pea ärkab ka muu rahvas, nii et kasutage juhust… ja pange end kirja, kel huvi interneti parema ära kasutamise vastu. 🙂

Täpsem info siin: http://www.altex.ee/e-tasuta-seminar

 

*****
Osale.ee osalusveeb

Järgmisel nädalal, 8. jaanuaril, toimub üks väiksem üritus – seoses Osale.ee’ga ehk siis riik püüab kodanikualgatusi julgustama hakata ning juturingi teemaks tulebki, kas ja kuidas oma ideed paremini valitsusele kuuldavaks teha. Tegemist on "kohvi ja küpsiste" üritusega, kuhu oodatakse aktiivseid kodanikke, kel juba olemas mõned mõtted/soovid seaduse muudatusteks ja kes tahaks oma ideele kõlapinda, eelhinnangut või abi vormistamiseks saada. Kinnine üritus, tasu ei maksta, raha ei küsita.
Kui Teil kellelgi huvi, andke palun mulle teada – siis selgitan juba lähemalt, mis ja kas 🙂

Kõike paremat,
Kris

***********************************************
Epp-Kristiina Keerov
e-Marketer 😉
Partner, Member of the Board
altex marketing Ltd.

skype: eppkris
phone: (+372) 621 0029
mob: (+382) 5330 1111

Web: http://www.altex.ee  
Blog: http://www.altex-marketing.com  

ps. Did you know we do SEO and digital auditing? 

 

Tallinn maksab toetust puudega lastele

Raepress, 30. detsember 2008

Tallinn maksab toetust puudega lastele

Tallinn maksab analoogiliselt eakate hinnatõusu kompensatsiooniga samasugust toetust ka puuetega lastele, järgmisel aastal toimub see kolmandat korda. Ühekordse toetuse suuruseks on 2009. aastal 1000 krooni ja seda saab ligikaudu 1000 last.

Tallinnas on umbes 1000 puudega last, kellel on õigus sellist toetust taotleda. Toetus määratakse lapse vanemale, eestkostjale või lapse hooldajale, kes rahvastikuregistri andmetel on Tallinna linna elanik vähemalt aasta enne toetuse taotlemise aasta 1. jaanuari, elab rahavastikuregistri andmetel lapsega ühel aadressil ja lapsele ei ole määratud töövõimetuspension. Toetust makstakse üks kord aastas linnaosavalitsuste sotsiaalhoolekandeosakondade kaudu.

Toetuste väljamaksmine algab jaanuaris, avaldusi toetuse taotlemiseks saab esitada aasta jooksul. Alates 2010 ei pea seni toetust saanud enam avaldust esitama, sest linnavalitsus muutis toetuse määramise korda ja taotlus tuleb esitada vaid esmakordse taotlemise puhul või juhul, kui taotleja andmetes on muudatusi,

2009. linnaeelarvest on selleks toetuseks eraldatud miljon krooni.

Tallinn jätkab puuetega inimestele soodustuste ja teenuste osutamist ajutise korraga

Raepress, 23. detsember 2008

Seoses püsiva töövõimetuse ja puude raskusastme tuvastamise riikliku süsteemi ümberkujundamise probleemidega tehakse Tallinnas puuetega inimestele vajalike soodustuste tagamiseks ajutised erandid.

Tallinna linnavalitsus otsustas oma tänasel istungil, et riikliku süsteemi mittekäivitamise tõttu võimaldavad linnaosade valitsuste sotsiaalhoolekande osakonnad teha sõidusoodustust andvaid sissekandeid sertifitseerimiskeskuse andmebaasi, jätkata hooldajatoetuse maksmist ja
invatransporditeenuse ja muude puude raskusastmest sõltuvate teenuste osutamist.

Tallinna Sotsiaal- ja Tervishoiuamet annab korralduse invataksoteenuse lepingulisele koordinaatorile mitte sulgeda invataksoteenuse magnetkaarte enne 28. veebruari 2009.

Abilinnapea Merike Martinsoni sõnul pole püsiva töövõimetuse ja puude raskusastme tuvastamise riikliku süsteemi ümberkujundamise tõttu alates 1. oktoobrist 2008 puuetega inimestel võimalik õigeaegselt saada puudeastet tõendavat uut dokumenti ning seetõttu on peatunud võimalus saada vajalikke soodustusi, teenuseid ja toetusi.

„Tallinna linnas puudutab probleem orienteeruvalt 1000 isikut ning nende olukorra leevendamiseks antakse linnaosade valitsuste sotsiaalhoolekande osakondadele õigus jätkata seni saadud soodustuste, teenuste ja toetuse võimaldamist,“ ütles Martinson. „Eriolukord kehtib 28. veebruarini, selleks ajaks on Sotsiaalkindlustusamet loodetavasti süsteemi käima saanud.“

Linnaosade valitsuste sotsiaalhoolekande osakonnad ja sotsiaal- ja tervishoiuamet on valmis lahendama tekkinud olukorda protokollilise otsusega antud õigusi kasutades.

ENÜ: Eesti Naisteühenduste Ümarlaua (ENÜ) tegevuskava 2009-2010

Eesti naised on ühinenud, et üheskoos otsida lahendusi naiste probleemidele.
Igaüks meist saab kaasa aidata, et teadvustada ühiskonnas naistele kui sotsiaalsele grupile omaseid probleeme, kujundada oma lähedaste ja tuttavate suhtumist, mõjutada otsuste tegemist alates oma perekonna, töökollektiivi, küla või linna, maakonna, Eesti ning lõpetades Euroopa tasandiga.
Naistevastane vägivald, naiste palgataseme erinevus võrreldes meestega, meeste vähene osalus ja tugi laste kasvatamisel ja teiste pereliikmete eest hoolitsemisel, naiste vähene esindatus tähtsate otsuste langetamisel – naiste mured ja vajadused on väga paljuski sarnased kõikjal Euroopas. Muutes elu inimväärsemaks Eestis, mõjutab see ühtlasi kogu Euroopat ja vastupidi.

Eesti Naisteühenduste Ümarlaua tegevuspõhimõtted:
1. ENÜ algatab oma liikmesorganisatsioonide kaudu projekte, toetus- ja protestiaktisoone, mis on suunatud naiste õiguste tagamisele, vähemusgruppide naiste õiguste kaitsmisele ja naiste ning meeste võrdõiguslikkuse edendamiseks.
2. ENÜ toetab kõiki väljastpoolt oma liikmeskonda tulevaid algatusi, mis on suunatud naiste õiguste tagamisele, vähemusgruppide naiste õiguste kaitsmisele ja naiste ning meeste võrdõiguslikkuse edendamiseks olenemata sellest, kas need algatused on tulnud teistest riikidest või teistest organisatsioonidest, mis ei ole Eesti Naisteühenduste Ümarlaua liikmed.
3. ENÜ reageerib kiiresti ja paindlikult uutele probleemidele, mis naiste õiguste tagamisel, vähemusgruppide naiste õiguste kaitsmisel ja naiste ning meeste võrdõiguslikkuse edendamisel ühiskonnas aktuaalsuse omandavad. ENÜ vaatab järjepidevalt läbi oma jooksvad prioriteedid ja vastavalt vajadusele muudab rõhuasetusi või lülitab tegevuskavasse uusi prioriteete.
Tulenevalt Euroopa Ühenduse asutamislepingu artiklitest 2 ja 3 on EÜ üheks eesmärgiks ja ülesandeks naiste ja meeste ebavõrdsuse kaotamine ja võrdõiguslikkuse edendamine, samuti on kohustuslik soolise võrdõiguslikkuse printsiibi integreerimine kõikidesse Euroopa Ühenduse tegevusvaldkondadesse ja meetmetesse.
07.04.2004 võttis Riigikogu vastu Soolise võrdõiguslikkuse seaduse, mis peab tagama Eesti Vabariigi põhiseadusest tuleneva soolise võrdse kohtlemise ning edendama naiste ja meeste võrdõiguslikkust kui üht põhilist inimõigust ja üldist hüve kõigis ühiskonnaelu valdkondades.

Käesolevas dokumendis on ära toodud Eesti Naisteühenduste Ümarlaua lähiaastate (2009 – 2010) prioriteedid valdkondade kaupa.

1. Soolise võrdõiguslikkuse tagamine Euroopa Liidu ja Eesti tasandil
• poliitikate mõju soolise võrdõiguslikkuse aspektist; soolise võrdõiguslikkuse seaduse ellurakendamine Eestis
Tegevused:
– Poliitikate ja õigusaktide väljatöötamise jälgimine naiste õiguste ja soolise võrdõiguslikkuse aspektist, nende kohta ENÜ arvamuste ja ettepanekute esitamine kõigil tasanditel;
– Naiste õiguste ja soolise võrdõiguslikkuse kaitseks sõlmitud rahvusvaheliste lepete täitmise jälgimine Eestis ja vastavate (vari)raportite koostamine;
– Kõikvõimalike soolise võrdõiguslikkuse alaste analüüside, uuringute ja monitooringute andmete tutvustamine naisorganisatsioonidele ja laiale avalikkusele (meililistid, veebilehed, artiklid ja intervjuud meedias jms);
– Kohalike ümarlaudade aktiviseerimine soolise võrdõiguslikkuse seaduse elluviimiseks kohalikul tasandil;
– ENÜ osalemine riikliku soolise võrdõiguslikkuse tegevuskava väljatöötamisel;
– koostöö naisorganisatsioonidega teistes riikides soolise võrdõiguslikkuse tagamise eesmärgil (European Women`s Lobby, Põhjamaade naisorganisatsioonide võrgustik
NOKS jt).

-Sooline võrdõiguslikkus hariduses, vastavate uuringute ja analüüside läbiviimine, õppekavade ja õppematerjalide analüüs, teavitustöö jne.

2. Naised otsuste langetamisel ja võimu juures
• ettevõtted; erakonnad; kohalikud omavalitsused; Riigikogu; Vabariigi Valitsus; Euroopa Liidu institutsioonid
Tegevused:
– Valijaskonna kasvatamine ja kujundamine. ENÜ soovitused oma liikmeskonnale valida ennast esindama naisi, kes on oma igapäevases tegevuses silma paistnud naiste õiguste kaitsmisel;
– ENÜ pöördumised ettevõtjate, erakondade, Riigikogu, avalikkuse poole naiste parema esindatuse saavutamiseks;
– Probleemide kaardistamine ning uuringute ja analüüside tulemuste tutvustamine laiale
avalikkusele (meililistid, veebilehed, artiklid ja intervjuud meedias jms);
– Teiste riikide vastavate kogemuste tutvustamine (meililistid, veebilehed, artiklid jms).

3. Võitlus naistevastase vägivalla eri vormidega
• paarisuhtevägivald ; vägistamine; seksuaalne ahistamine tööl; prostitutsioon ; pornograafia; naistega kaubitsemine
Tegevused:
– Naiste koolitamine ja teavitamine;
– Uute naiste varjupaikade ja tugigruppide töö käivitamine ning olemasolevate toetamine;
– Infomaterjalide koostamine ja levitamine;
– Eri valdkondade spetsialistide (politseinikud, medtöötajad, sotsiaaltöötajad jt), kes naistevastase vägivalla ohvritega kokku puutuvad, koolitamine;
– Probleemide kaardistamine ning uuringute ja analüüside tulemuste tutvustamine laiale
avalikkusele (meililistid, veebilehed, artiklid ja intervjuud meedias jms);
– Kehtivate seaduste täitmise jälgimine ja seadustesse muudatuste sisseviimise taotlemine ( tõkendite rakendamine vägivallatseja ja ahistaja suhtes; seksteenuste ostmise kriminaliseerimine jt);
– ENÜ pöördumised riiklike programmide vastuvõtmiseks perevägivalla, pornograafia, prostitutsiooni ja naistekaubanduse tõkestamiseks;
– ENÜ protestiaktsioonide korraldamine või vastavate algatuste toetamine, mis on suunatud naistevastase vägivalla kõigi vormide tõkestamisele.

4. Naised ja töö. Naised ja majandus
• traditsiooniliste naistööturu sektorite madalad palgad; naistöötajate madalamad palgad meestega võrreldes; naiste tööhõive ; naisettevõtlus
Tegevused:
– Võrdse töö eest võrdse palga nõue;
– Soopõhine eelarve analüüs, selle meetodi tutvustamine ja rakendamine Eestis;
– töö- ja pereelu ühitamise heade näidete kogumine ja propageerimine;
– Euroopa Liidu, Euroopa Nõukogu, ILO, ÜRO vastavate seadusandlike aktide ja soovituste tutvustamine; nende täitmise jälgimine Eestis;
– Probleemide kaardistamine ning uuringute ja analüüside tulemuste tutvustamine laiale
avalikkusele (meililistid, veebilehed, artiklid ja intervjuud meedias, trükised jms);
– Poliitikadokumentidesse ja seadustesse vajalike muudatuste sisseviimise taotlemine ja selliste muudatuste toetamine;
– Ärikoolitus naistele, mentorlus ja naisettevõtjate koolitamine ning nõustamine.

5. Inim- ja kodanikuõigused
• isolatsioon ühiskonnast; piiratud liikumisvabadus; vaesus, tööpuudus; abielu ja pereelu; vähemusgruppide naiste vastane vägivald

Tegevused:
– Vähemusgruppide naiste koolitamine ja teavitamine;
– Vähemusgruppide naiste kaasamine teiste naisorganisatsioonide tegevusse;
– Euroopa Puuetega Naiste harta tutvustamine avalikkusele;
– ENÜ pöördumised avalikkuse poole juhtimaks tähelepanu vähemusgruppide naiste probleemidele ja vajadustele;
– Probleemide kaardistamine ning uuringute ja analüüside tulemuste tutvustamine laiale
avalikkusele (meililistid, veebilehed, artiklid ja intervjuud meedias jms);
– ENÜ aktsioonide korraldamine või vastavate algatuste toetamine, mis on suunatud vähemusgruppide naiste õiguste kaitseks ning sallivuse suurendamiseks ühiskonnas.

6. Naised ja keskkond
• keskkonnaprobleemid erinevates Eesti paikkondades
Tegevused:
Naiste koolitamine ja teavitamine keskkonnakaitse ja säästva arengu valdkonnas;
– Keskkonnauuringute ja ekspertiiside tulemuste tutvustamine naisorganisatsioonidele ja laiemale avalikkusele (meililistid, veebilehed, artiklid ja intervjuud meedias jms);
– Diskussiooni toetamine meedias;
– ENÜ pöördumised erakondade, valitsuse, Riigikogu, avalikkuse poole keskkonnakaitse tagamiseks;
– ENÜ aktsioonide korraldamine või vastavate algatuste toetamine, mis on suunatud keskkonna kaitsele.

7. Abielu, perekond ja naiste tervis
• naiste materiaalne sõltuvus abikaasast ja sellega seonduvad ohud ; lapsi kasvatavad üksikemad; hooldusteenuste kättesaadavus; madal iive ja selle põhjused; pereplaneerimine; abort ja selle põhjused ; naiste (reproduktiivne) tervis; naiste seksuaalse enesemääramise õigus
Tegevused:
– Isade suurema osaluse taotlemine laste üleskasvatamisel;
– Lasteohoiuteenuste ning muude hooldusteenuste kättesaadavuse parandamise taotlemine;
– Probleemide kaardistamine ning uuringute ja analüüside tulemuste tutvustamine laiale
avalikkusele (meililistid, veebilehed, artiklid ja intervjuud meedias, trükised jms);
– Poliitikate ja seaduste analüüs naiste õiguste ja huvide aspektist, seadustesse vajalike muudatuste sisseviimise taotlemine ja toetamine;
– Suund abortide arvu kahandamisele ja võitlus abortide tegelike põhjustega (vägivaldsed või hoolimatud seksuaalsuhted, meeste hoolimatus oma laste suhtes, naiste vaesus jt);
– Tervishoiuteenuste, sh spetsiaalsete naistele suunatud programmide olemasolu ja kättesaadavuse jälgimine.

8. Naiste arengukoostöö ja arenguabi
Tegevused:
– koostöö arendamine ja kogemuste vahetamine arenguabi vajavate maade
naistega;
– Eesti kogemuste edasiandmine arenguabi vajavate maade naistele nende
koolitamise teel .

9. Naised ja meedia
Tegevused:
– järjepidev meedia jälgimine soolise võrdõiguslikkuse aspektist;
– ajakirjanike nõustamine soolise võrdõiguslikkuse valdkonnas;
– soolise võrdõiguslikkuse teema järjepidev tutvustamine avalikkusele (meililistid, veebilehed, artiklid, intervjuud, trükised jm) sooliste stereotüüpide muutmise eesmärgil;
– igal aastal kõige kaasaegsema ja sootundlikuma ajakirjandusväljaande väljaselgitamine
ja premeerimine.
– naisorganisatsioonide tegevuse laiem tutvustamine meedias.

Tõnu Õnnepalu jõulujutt: “TIIT ja ASTA”

Tõnu Õnnepalu jõulujutt, kus leitakse, et kõige tublimad ja kohusetundlikumad meie seast on need, keda pannakse kõige vähem tähele.

http://www.ekspress.ee/2008/12/24/varia/6002-tonu-onnepalu-joulujutt-tiit-ja-asta

Suur Tuisk on selle lookese ilmumise ajal juba ammu minevik, lumigi ehk ära sulanud. Aga igast sellisest Looduse etteastest jääb midagi meelde. Mina kohtusin tuisus Tiidu ja Astaga. Mitte et ma neid varem poleks kohanud. Kõik on Tiitu ja Astat kohanud, kui ka nende nimi pole ei Tiit ega Asta. Ja ega muidugi polegi, eriti mitte Asta. Kuigi tegelikult ilus nimi ju.

Alguses oligi Asta. Ta koputas mu uksele. Väljas oli juba peaaegu pime. Tuisk oli just kätte saanud oma täisjõu. Nii et see pimedus oli omakorda läbipaistmatult valge. Ja möirgav. Ma ei oleks Asta tasast koputust kuulnudki, kui ma just ise poleks õuest tulnud ja alles esikus kohmitsenud. Tulin väljast tuisku nautimast. Mis minusugusel tühisel inimesel tuisuga muud teha on kui tuisku nautida?

Astal oli laps kaasas, nii kaheksa-aastane poisike, ja nad mõlemad olid üleni lumised. Asta küsis, kas ma ei saaks neid ära viia S. külla, mis asub siit viieteistkümne versta kaugusel. Ma arvasin, et mu auto ei jõua selles lumes kaugele. Selle peale teatas Asta, et siis nad lähevad jala. Mis see viisteist kilomeetrit ikka on. Ma küsisin, kas nad seniks ei võiks sinna, kust nad tulid, tagasi minna ja hommikul valges vaadata. Asta ütles, et ta ei saa, et ta peab kell kaks laudas olema, öösel kell kaks. See kell kaks kõlas ta suus täitsa tavaliselt. Asta on lüpsja.

Üks mu sõber tuli hiljaaegu Indiast, Bhutanist ja Nepalist. Kuskil seal oli ta sattunud rääkima teekasvatajaga. Teekasvataja oli talle kurtnud, et teekorjajaid naisi pole enam mitte kuskilt võtta. Teate küll, neid, kellel korv on rihmaga ümber pea ja kes palava päikese käes mööda mäenõlva turnivad. Ja teed korjavad, head, kallist teed. Aga see on odav töö. Ja kuigi need on vaesed maad, nii vaesed pole isegi sealsed inimesed, et nad tahaksid veel teed korjata.

Vanemad naised, nelikümmend ja pluss, nemad veel, aga noored, ei. Linnast midagi ikka leiab.

Teekorjamine on alam töö.

Sarnast juttu kuulsin huvitaval kombel siin Järvamaal ühe piimafarmeri käest. Kõik tema lüpsjad on nelikümmend pluss. Ükski noor ei tule enam selle töö peale, isegi kui palk pole enam nii vilets. Lihtsalt ei tule ja kõik. Ja arusaadav ka, mõelge ise. Kas üks kahekümneaastane tüdruk, olgu ta siis lõpetanud maagümnaasiumi või kutsekooli (sellist kutsekooli, kus lüpsjaid koolitatakse, niikuinii pole, keegi ei läheks sinna), kus ta igal juhul on ju õppinud eesti ja välismaa kirjandust, integraalarvutuse aluseid (kuigi ta kummastki midagi ei mäleta), oleks nõus minema hommikul kell kaks – lauta? Sõnniku sisse. Külma kätte. Käed märjad. Lehmi lüpsma. Ja ega ma ei ütlegi, et peaks minema. Mis õigust mul öelda oleks. Ise ka ei lähe ju.

Aga Asta leidis, et olgu tuisk või mitte, tema peab minema. Nojah, meie sõit lõppes umbes kahesaja meetri pärast maantee pervel lumevallis. Lihtsalt ei näinud, kus tee on. Mitte midagi ei näinud. Ja kuigi Asta ja tema vapper poeg lükkasid, välja sealt enam ei saanud. Püüdsin Astat veel kord veenda, et ehk ta siiski läheb tagasi. Minu arust oli jalgsi minema hakkamine sõna otseses mõttes ohtlik. Lapsega. Aga temal ikka tema kell kaks. Tuisku nad kahekesi kadusid. Kergemeelne, rumal naine! Ma olin vihane. Auto oli siis nüüd tee ­ääres. Sõidab veel mõni otsa. Istusin autosse. Seal oli vaiksem. Astat ja tema poega polnud ka kaugtuledes enam näha. Tuisk oli nad neelanud.

Siis tuli auto. Vaatasin, kas peab kinni. Nagu lugeja ise teab, ega tuisus tingimata ei peeta kinni. Mine tea, k as pärast enam kohalt ära saab. Ja oma pere ootab. Jne. Ega ma ei ütlegi.

Pidas kinni. Tiit lükkas mu tee peale tagasi. Tegelikult Tiit, selgus, oligi teemees. Ta tegi oma ringkäiku, et kontrollida piirkonna teede olukorda. Väljalükkamises oli ta igatahes proff.

Vabanduseks, miks ma niimoodi rumalasti seal lumevallis kükitasin, rääkisin talle tollest "naisest lapsega", kes oli palunud mul ennast ära viia ja kes nüüd oma kerglase aruga jalgsi S. küla poole kõnnib. Tiit sõitis edasi.

Poole tunni pärast, kui ma juba sõprade juures soojas toas teed jõin ja oma üleelamistest pajatasin, Astat maapõhja kirudes (kergemeelne, vastutustundetu naine!), helises mu telefon. Olin Astale millegipärast oma numbri andnud. Muidugi, Tiit oli nad otse koju viinud, S. külla.

Tuleb öelda, et Tiidul polnud mingit vägevat neljarattaveolist elukat, tavaline "pirukas", nagu Tiidul ikka. Sest ka teedesüsteemis on suuremaid ülemusi, kes väärivad suuremaid autosid, ja loomulikult ei sõida nemad tuisuga mööda külateid. Selleks on Tiit. Ega tema ikka sisse jää.

Oskab sõita.

Sain aru, et ma olin Asta osas eksinud. Ta polnud mitte vastutustundetu, vaid vastupidi, absoluutselt, pimesi vastutustundlik. Tema peab kell kaks laudas olema. Ja on ka. Muidugi, oleks ju võinud varem minema hakata, mitte pimedas, lapsega veel! Aga selles asi oligi: Asta usaldus on sedavõrd suur. Ta teab, et kell kaks tuleb olla laudas, järelikult ta on. Ja ongi.

Kui ma aga ütlesin, et lugeja on kindlasti ka ise Astat kohanud, siis ei pidanud ma silmas just seda Astat. Lüpsja, nagu öeldud, on juba haruldus, isegi maal. Kes teist kohtas viimase aasta jooksul lüpsjat? Vähemalt enne majanduskriisi arvas mu tuttav farmer, et lüpsirobotitele pole alternatiivi, tema ei hakka Bulgaaria lüpsjatega ka jändama. Ja võib-olla tulevad robotid isegi hoolimata kriisist (mõni Tiit oleks seal siis operaatoriks-tehnikuks, kes hoolitseb, et masin alati töötaks), sest piima on ju ikka vaja, kriis või mitte.

Asta polegi enamasti lüpsja. Ja enamasti te ei pruugigi teada, et olete temaga kohtunud või et kohtute iga päev. Kui just järele ei mõtle. Sest Asta töötab igas vähegi suuremas asutuses, käitises ja ettevõttes. See naine, 40 pluss, kelle palka pole ammu tõstetud ja kelle töölaud on seal väikeses pimedas läbikäidavas ja tõmbetuulega ruumis. Asta, Kes Teab, Kus Miski On.

Asta käest saab alati küsida. Kuigi tal on nüüd lõpuks ka arvuti ja ta on selle ära õppinud, nagu ta kõik, mis vaja, on ära õppinud, peab ta siiski igaks juhuks paralleelsüsteemi. Tal on ruuduline klade, kuhu ta kirja paneb ja kust ta järele vaatab, kui vaja. Ta on asutuses olnud – noh, keegi ei tea, kui kaua. Ilmselt algusest peale. Juba vene ajal, kui siin oli veel… Kui aga tuleb koondamine, mõeldakse Asta muidugi kohe koondada, sest kõigi arvates ta ei tee ju eriti midagi: et eks teda siin rohkem harjumusest peeta. Astal pole mingit tähtsust ega autoriteeti.

Võib-olla ta koondataksegi. Aga võetakse kohe tööle tagasi, või pigem mõeldakse järele ja ikkagi ei koondata. Sest tegelikult ilma Astata ei saaks see asutus päevagi töötada. Asta on möödapääsmatu isegi veel pankrotipesas, sest kes siis veel teab. Ja ega uued omanikudki ilma temata hakkama saa. Mis ei tähenda, et kellelgi tuleks pähe tal palka tõsta. Asta teeb ju niikuinii ära kogu kontori töö. Aga ega ta ise ka nii ei arva. Tema arvab, et ülemused teavad, kuidas on.

Ma olen kindel, et ka Vabariigi valitsuse juures on Asta. Peab olema. Muidu valitsus ei valitsekski. Või noh, teda poleks. Sest valitseks – omavahel öeldes, mida see valitsus ikka valitseb. Valitsus ei tee ju tegelikult midagi, tal polegi midagi teha. Mida? Kui tuli kriis ja valitsusjuhid jälle kuskil kokku said ja pärast üheskoos rahva ette, sähvivate lampide valgele, kaamerate ette ilmusid, kas panite tähele, kui abitu näoga nad tegelikult olid? Mis nad parata saavad, nemad on ju ainult valitsus. Valitsus, arvamusliidrid, suurpankurid, Vabariigi president – ega neid tegelikult pole vaja. Poleks vaja. Nad ei tee mitte midagi ega saagi teha. (Mis ei tähenda, et nad poleks ülimalt hõivatud!) Aga nad usuvad, et teevad. Ja Asta usub. Ja Tiit usub. Mitte valitsust ennast, vaid seda, et valitsus valitseb. Ja selles mõttes valitsus teebki ja palju teeb – usku. Vähemalt seni veel. Noh, loodame… Pankade usk üksteise vastu sai otsa, ütlesid, raha netu. Kui ka valitsused üksteise vastu ja iseendasse usu kaotavad… Tõsi, nende krediitkaart on väga, väga suure limiidiga. Aga ikkagi limiidiga. Kui see kätte tuleb, mis siis saab?

Mitte midagi ei saa. Seda ma teile kinnitan. Pole valitsust, pole raha, pole panka. Pole hullu! Peaasi, et on Tiit. See keskastme spetsialist, keda kunagi ei edutata (sest ega ta loll pole, tema ei taha valitseda). Ta vaatab, et valitsuse maja saaks köetud. Tiidu paagis on ikka kütust. Peab ju kuidagiviisi saama, kus sa tohid tegemata jätta… Ja eriti Asta. Sest mida tähendab kollaps, süsteemide kokkujooksmine? Asta ruuduline kaustik ei jookse kunagi kokku.

Ta vaatab sealt järele ja ütleb. Asta läheb ikka lauta lehmi lüpsma. Mina usun neisse. Mina ei karda mingit kriisi ja ärge teie ka kartke. Mis see kriis meile ikka teeb. Valitsus või mitte, riik või mitte, raha või mitte. Asta ikka on. Ja Tiit.

Muide, minu hinnangul ongi kogu sellel kriisil üks ja põhiline põhjus: Tiit ja Asta hakkasid maailmast ära kaduma, harvaks jääma. Neil pole enam õiget järelkasvu. Aga õnneks nad päris kadunud veel pole. Ja õnneks ei tea ei Tiit ega Asta, et nad on Tiit ja Asta ja et see asi nende peal püsti seisab. Ega nad seda ei usuks ka, kui ütleks. Õnneks. Usuvad, mida vaja on uskuda.<

Toimetas: Rain Pruul