Skip to main content

Eestisse luuakse seksuaalvägivalla ohvrite kliinikud. Piia Puuraid

Praegu ei oska enamik naistearste vägistamisjuhtumeid fikseerida ega nendega tegeleda. Keskused peaksid selle probleemi lahendama.

Arstide hinnangul on seksuaalvägivalla ohvrite abistamine Eestis äärmiselt puudulik. Viimane vägistamisohvri abistamist ja asitõendite fikseerimist kirjeldav juhend pärineb 2001. aastast ning enamik arste seda enam ei kasuta. „Arstid vajavad konkreetseid juhendeid, abivahendeid tõendusmaterjali kogumiseks ja koolitusi, et nad oleksid valmis ohvritele hädavajalikku abi osutama,” ütles Tartu ülikooli kliinikumi naistearst Kai Part. Seetõttu luuaksegi Tallinna ja Tartu suuremate haiglate juurde paari aasta jooksul keskused, kust ohver saab kogu abi.

Justiitsministeeriumi kriminaalpoliitika osakonna nõuniku Brit Tammiste hinnangul oluline, et vägivallaohvrid saaksid igakülgset tuge nii ravi kui ka nõustamisena. „Mida lähemal on abi kannatanule ja mida mitmekülgsem see on, seda parem. Näiteks on võimalik, et meditsiiniasutusse, kus pakutakse ohvritele kompleksteenust, pöörduvad ka inimesed, kes pole julgenud politsei poole pöörduda,” täiendas ta.

Artikkel jätkub EPL http://www.epl.eeTäismahus lugemiseks logi sisse, telli digipakett või osta päevapilet.

Liisi Uder: kolm eeldust töövõimereformi õnnestumiseks.

Riigikogus töövõimereformi arutelul sõna võtma pidanud, kuid siiski arutelult kõrvale jäetud riigikontrolli sotsiaalvaldkonna auditijuht Liisi Uder kirjutab, et töövõimereform peab tulevikus kaasa tooma kulude vähenemise, mitte neid paisutama ning tagajärgedega tegelemise juurest tuleb jõuda ka probleemide põhjusteni.

Eesti rahva ja töötajate niigi väikese arvu juures on meil on ligi 100 000 töövõimetuspensionäri. Seda on tublisti rohkem kui neljas maakonnas – Valgamaal, Põlvamaal, Läänemaal ja Hiiumaal – elanikke kokku. Aastas makstakse töövõimetuspensioniteks üle 200 miljoni euro. Ja see summa kasvab igal aastal. Taustaks meenutan, et 2014. aasta riigieelarves peame pensionikassa puudujäägi katteks leidma 380 miljonit eurot.

Kui võtta kokku vanaduspensionärid ja töövõimetuspensionärid, siis minnakse Eestis pensionile keskmiselt suisa 52-aastaselt (sic!). Uskumatu, aga ometi tõsi. Peamise osa sellesse, et pensionile minnakse nii varakult, annavadki töövõimetuspensionärid, kelle keskmine vanus esimest korda töövõimetuspensioni saades on 45 eluaastat.

Eesti on seadnud endale eesmärgi, et vanaduspensioniiga oleks 65 eluaastat. On teada, et peame tulevikus sellest veelgi kauem töötama, aga reaalsuses ei ole keskmine pensionile mineku iga kasvanud. See kõik koormab ühest küljest pensionikassat ning teisest küljest muudab olukorra tööturul keeruliseks – töötajaid ei ole leida.

Eesti on liiga väike ja liiga vaene, et saaksime lasta sellisel olukorral kesta. Järgnevatel aastatel või aastakümnetel seisab Eesti tõsise probleemi ees, kust saada tööjõudu, sest tööturult lahkub oluliselt rohkem inimesi, kui sinna juurde tuleb. Paralleelselt tööjõudu otsides piiri taha vaatamisega tuleb meil vaadata üle ka riigisisesed võimalused. Ja kasutada maksimaalselt ära ka seda 100 000 töövõimetuspensionäri.

Just sellele pööras riigikontroll tähelepanu oma neli aastat tagasi avaldatud auditis «Riigi tegevus puuetega inimeste ja töövõimetuspensionäride toetamisel», kus muu hulgas analüüsisime töövõimetuspensionite süsteemi. Üks selle auditi järeldusi oli, et riik ei soodusta töövõime kaotanud isikute naasmist tööturule. Riigikontroll oli siis ja on ka praegu seisukohal, et töövõimetuse või töövõimetuspensionite reform on vältimatu.

Riigikontroll uuris oma toonases auditis ka seda, kui paljud töövõimetuspensionärid töötasid. Tookord oli neid umbes 40 protsenti ja see suurusjärk on jäänud praeguseni samaks. Valdav osa neist inimestest teenis väga tagasihoidlikku tulu, mida tõepoolest võib nimetada pensionilisaks, kuid 10 protsenti oli selliseid, kes teenis üle Eesti keskmise. Kurioosumina on meil tõesti toodud välja ka näide isikust, kelle kuu sissetulek oli tol ajal üle 5000 euro. Erand küll, aga siiski näide, mis ilmestab süsteemi absurdsust, sest ka see inimene sai töövõimetuspensioni.

Peab siinkohal küsima, kas ühes Euroopa Liidu riigis on kohane, et need, kes kord töövõimetuks tunnistatud, jäävad töövõimetuks kuni vanaduspensionieani, sest vaid mõnel protsendil neist ei tuvastata hilisemate hindamiste käigus enam töövõimekadu. Kas oleme nõus, et need inimesed jäävad vaid riigi ülal pidada ning kuna riik pole rikas, siis ka sellega, et rahaga, mida riik suudab neile igakuiselt maksta, on raske tagada inimväärset elu? Või on ühiskonna jaoks õigem, kui me aitame neid tööturule tagasi, toetame neid nii, et nende konkurentsivõime ajas mitte ei vähene, vaid kasvab?

Nagu teada, määratakse praeguses süsteemis töövõimetust ehk hinnatakse seda, kas isik on võimeline tegema seda tööd, mida ta seni on teinud, ning arvestamata jäetakse kõik teised võimalused. Teisisõnu – kui inimene ei suuda näiteks allergia tõttu kosmeetikuna töötada, mida ta seni on teinud, siis on ta praeguse süsteemi järgi sada protsenti töövõimetu, kuigi muid töid suudab ta vabalt teha. See on absurdne lähenemine ja seetõttu ongi oluline, et ei hakataks hindama mitte töövõimetust senise kutse alusel, vaid töövõimet, mis hõlmab ka võimalusi rakendada inimest senisest erineval tööl.

Olen töövõimereformi pidanud Eesti elukestva õppe strateegia üheks suuremaks proovikiviks. Arengukavas «Tark ja tegus rahvas» on öeldud: «Ühiskonna jätkusuutlikuks toimimiseks on oluline, et iga inimene oleks tööturul rakendatud vastavalt oma võimetele ning suudaks tööturul toimuvatele muutustele kiiresti ja paindlikult reageerida.» See on eesmärk, mis kehtib kõigi kohta.

Seega on meie riigi jaoks oluline, et inimesed töötaksid võimalikult kaua. Reformi käigus ei tohi me aga unustada ka seda, miks inimesed tööturult lahkuvad. Riigikontroll hindas selles samas nelja aasta taguses auditis, millised on peamised tööturult lahkumise põhjused, kuid andmete puudulikkuse tõttu ei olnud võimalik ülevaadet saada, kuna pea 90 protsendil esmakordselt töövõimetust taotlenutest oli diagnoosiks «üldhaigestumine», mis tegelikult ei ütle ju mitte midagi ega anna seetõttu ka võimalust olukorda paranda.

Kui viimasel ajal on diskussioon olnud suunatud ennekõike sellele, kas tööandjad on valmis seniseid töövõimetuspensionäre tööle võtma, arvestama võib-olla nende erivajadustega, siis on sellel lool ka teine ots. Kas tööandjad suudavad tagada sellise töökeskkonna, et meie inimesed ei oleks sunnitud keskealisena tööturult lahkuma, kuna nad ei suuda enam seda tööd teha?

Selle reformi juures on veel üks tähtis asjaolu, millest on vähe räägitud. Eestis on praegu kaks süsteemi: puude raskusastmega inimeste toetamine ja töövõimetuspensionäride toetamine ning need kaks kipuvad paljudel segi minema. Praegusteski emotsionaalsetes diskussioonides prevaleerib pigem puude aspekt.

Ei maksa unustada, et töövõimetuspensionäridest vähem kui pooltel on määratud puue. Puude raskusaste tuvastatakse selleks, et tööealistel puuetega inimestel katta puudest tulenevad lisakulud. See tähendab, et nendel inimestel kulub rohkem raha, et saada ühiskonnas hakkama nii nagu tavainimesed. Aga enam kui pooltel töövõimetuspensionäridest puude raskusaset tuvastatud ei ole. Nende peamine probleem on töövõimekadu, mistõttu ei saa nad jätkata seda tööd, mida nad seni teinud on.

Ka puuetega inimeste toetamisskeemi suhtes on riigikontroll olnud väga kriitiline, kuna meie hinnangul riik lisakulusid nagunii tuvastada ei suuda ning raha nende kulude katmiseks ei ole. Paljudel on kulud suuremad kui toetuse maksimaalne võimalik suurus. Ideaalses maailmas reformiksime neid süsteeme koos.

Riigikontroll näeb kolme eeldust, et reform õnnestuks.

Esiteks. Reformi on plaanis esialgu rahastada eurorahast. Euroopa struktuurifondide raha on mõeldud selleks, et süsteemi muuta, ning see pole raha, millest seda üleval pidada. Kuigi üks reformi eesmärke on ka üha kasvavate kulude ohjeldamine, ei ole siiani teada, kuidas finantseerida töövõimetoetuse süsteemi edaspidi – ajal, mil euroraha enam kasutada ei saa. Riigikontrolli sellesisulistele pärimistele on vastatud, et see jääb järgmise valitsuse otsustada. Kuigi pean reformi kui sellist õigeks, tuleb iga kulutuse puhul mõelda, kas selline tee on kõige otstarbekam. Peame endalt küsima, kas viiksime reformi läbi ka siis, kui meil euroraha poleks. Ilmselt küll, sest meil pole valikut. Kuid kas teeksime seda täpselt samamoodi, nagu teeme seda nüüd?

Edaspidi peame need kulud oma raha eest katma ning on äärmiselt vastutustundetu lükata selle reformi kestlikkuse seisukohast üks olulisemaid otsuseid tulevikku. Juba eelnõu algses seletuskirjas on toodud kolm varianti, kuidas edaspidine rahastamine korraldada: töötukassa rahast (s.t töötuskindlustusmaksest või töötukassa netovaradest), riigieelarvest või mõlemast kokkulepitud osakaalus. Kuidas täpselt, vajab aga ühiskondlikku debatti, millest seni on hoidutud.

Teiseks. On küll oluline, et juba töövõime kaotanud inimesi toetab riik igakülgselt ja loob koos teiste osapooltega neile võimalused tööle naasta, aga samas ei tohi unustada, et see reform on tõeliselt edukas alles siis, kui meil ei kasva peale enam uut põlvkonda töövõimetuid. Kuigi reformi esialgsetes plaanides olid tugevalt esil ka töökeskkonnaga seotud teemad, näiteks tööõnnetus- ja kutsehaiguskindlustussüsteemi rakendamine, siis reformi hilisemas faasis on sellest loobutud.

Nagu ka mitmed teised reformiga seotud isikud on rõhutanud, ei tohiks reformi läbi viia selliselt, et tervik on läbi mõtlemata. Kui me tegeleme vaid tagajärgedega ja mitte põhjustega, siis ei suuda me edaspidi ka kulusid kokku hoida. Töökeskkond peab paranema, peab kasvama töötajate nõudlikkus ja tööandjate vastutus töökeskkonna suhtes, et ennetada töövõimetuse teket. Ei maksa unustada, et nii kaua, kui ei ole võimalik panna tööandjat vastutama töövõime kao eest, peab sellest tekkinud kulud katma ühiskond solidaarselt. Seetõttu tuleb läbi mõelda ja rakendada tõhus ennetussüsteem, millele käesoleva reformi käigus ei ole tähelepanu pööratud.

Tean, et valitsuse kabinetinõupidamisele on ettevalmistatud järjekordne tegevusplaan tööõnnetus- ja kutsehaiguskindlustuse põhialuste väljatöötamiseks. Usun, et paljud teavad, et see on teema, millega on tegelenud kõik valitsused viimase 20 aasta jooksul ja jõutud pole kuhugi. Riigikontrolli järelauditis, mis käsitleb riigi tegevust turvalise töökeskkonna tagamisel, toodud kronoloogia selle teema käsitlemisest valitsuses ühel perioodil peaks panema punastama.

Kolmandaks. Reformi vajalikkust enamasti kahtluse alla ei seata. Arutletakse selle üle, kas riik, kas ühiskond on selleks valmis, kas me oleme selleks võimelised. Riigikontrolli jaoks on murettekitav olnud töövõime hindamise uue metoodika rakendamine. Me ei sea mingil juhul kahtluse alla spetsialistide professionaalsust, kes nimetatud süsteemi on loonud ja seda seni vähesel määral ka testinud, aga nii laiaulatuslik reform, mis eeldab täielikku mõttemuutust, 180-kraadist pööret, saab edukas olla vaid siis, kui oleme selles metoodikas sada protsenti kindlad.

Riigikontroll hoiab end kursis ka oma kolleegide tööde ja tegemistega. Näiteks andis Ühendkuningriigi riigikontroll (National Audit Office) umbes 10 aastat tagasi sarnasele reformile hävitava hinnangu. Seal järgnesid nõrgale ettevalmistustööle väga mitmed ebaadekvaatsed hinnangute andmised ja kohtuprotsessid. 30 protsenti töövõime hindamise juhtudest kaevati edasi. Peamine edasikaebajate argument oli, et kasutati valideerimata metoodikat, mis ei võimaldanud anda töövõime ulatusele õiget hinnangut.

Benjamin Franklin on öelnud: «Rumalad õpivad oma vigadest harva, targad mehed õpivad teiste vigadest, kuid kõige õnnelikumad on need, kes õpivad tänu teiste raskustele olema ettevaatlikud.» Seda tasub meeles pidada.

Töövõimetoetuse seaduse menetlemise käigus on tehtud selles palju põhimõttelisi täiendusi ja parandusi ning arvesse on võetud ka mitmeid ettepanekuid, mida riigikontroll on selles protsessis teinud. Pole väheoluline, et esialgu täielikult kõrvale jäänud rehabilitatsiooniprotsess on nüüd paralleelse seaduseelnõuna samuti menetluses.

Pole kahtlust, et nii sotsiaalne kui ka tööalane rehabilitatsioon on tegelikkuses praeguse töövõimetute põlvkonna tööle kaasamise võti. Tööalane rehabilitatsioon, mis rehabilitatsiooniteenuseid sisse seades oligi mõeldud peamise rehabilitatsiooniteenusena, leiab nüüd endale väärilise väljundi ning maandab tegelikult ka osaliselt kriitikat, mis on osaks langenud rehabilitatsiooniteenuste osutamisele.

Reform saab olla edukas ainult siis, kui kõik osapooled koostööd teevad. Riik võib reformi panustada nii palju raha, kui õnnestub, aga kui töövõime kaotanud või tööandjad või omavalitsused või kolmas sektor ei astu omalt poolt vajalikke samme, siis ei ole võimalik reformi läbi viia.

Riigikontrolör Alar Karis kirjutas saateks esmaspäeval riigikogule üle antud ülevaates riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2013.–2014. aastal: «Eesti inimesed peavad olema valmis end muutma, muutma oma mõtlemist, vaatama olukorrale selge pilguga ning toetama neid, kes on valmis vajalikke otsuseid langetama ega püüa nende tegemisest hoiduda, kujutades või tahtes ette kujutada, et üks või teine põhimõtteline küsimus on lahendatav, kui moodustada mõni järjekordne komisjon või kui matta mittetöötavasse süsteemi üha rohkem raha. See oleks mõttetu isegi siis, kui meil oleks liigset raha. Meil seda raha ei ole.»

[ELIL] Töövõimereform on vale tee. Pille Ilves Eesti patsientide esindusühingu juhataja

Praeguses töövõime reformi kavas on põhjus ja tagajärg omavahel sassis. Reformi tööriistadeks on valitud aktiivsuskohustuse kehtestamine ja uue hindamissüsteemi loomine. Need ei saa praeguse kava puhul ka kõige parema tahtmise korral edu tuua, sest lähtutakse valedest eeldustest.
Reformi eestseisjad ütlevad, et reformita kukuks Eesti sotsiaalkaitsesüsteem kokku, sest puuetega inimesi tuleb üha juurde ja see käib riigi rahakotile üle jõu. Eelnõu seletuskirjas on tabel, mis näitab viimase kuue aasta tõusu kuni 2012. aastani ja jätab mulje, et kasv ei lõpe ja asi on hull. Samal ajal on aga seletuskirjast välja jäänud Praxise analüütikute koostatud joonis, kus ajaperioodil kuni 2057. aastani on näha hoopis teistsugune trend.

Töövõimereform on vale tee

Puuetega inimesed ei vaja käimasoleva reformiga töölesundimist – nad töötavad võimaluse korral niigi.  

Süüdistused pettuses

Töövõimetuspensionäride hulk, mis on joonisel punane osa, suurenes üksnes majanduslanguse ajal ja on praeguseks peatunud. Töövõimetuspensionäride arv väheneb kuni 2057. aastani. Jooniselt selgub ka tegelik kurb tõsiasi, et sotsiaalkaitsesüsteemi probleem on hoopis elanikkonna vananemine, mida näitab sinine osa. Seega osutub reformi autorite suurim argument valeks, sest töövõimereform ei saa mitte kuidagi elanikkonna vananemist peatada.

Reform on rajatud eeldusele, et töövõimetuspensionäride arv on suurenenud seetõttu, et nad petavad süsteemi ja nad ei soovi tööle minna. Ka see eeldus on sügavalt ekslik ja näitab tõsist teadmatust Eesti sotsiaalsüsteemi tegelikust olukorrast. OECD raportis „Vaesuse vähendamine Eestis läbi aktiveerimise ja parema sihitatuse” on Eesti kohta palju tabeleid, mis on ühteaegu jahmatavad ja kurvastavad.

Raportit uurides saab selgeks, et Eesti on teiste riikidega võrreldes oma rahvast toetades väga kitsi. „Eesti sotsiaalkaitsekulude osakaal SKT-st on madalam kui ükskõik millises teises OECD riigis, v.a Korea ja Mehhiko,” muretsetakse sotsiaalpoliitikat käsitlevas raportis. Hulk tabeleid illustreerib seda, kuidas Eesti oma rahva arvelt koonerdab.

Näeme, et ainult 50% töötuid saab töötutoetust, mille suurus on kõigest kolmandik absoluutsest vaesuspiirist. Ka seda, et vaestele mõeldud toetuste kulud SKT-st on 0,1%-ga OECD keskmise 2% kõrval madalad, teistega võrreldes peaaegu nähtamatud. Näeme, et Eesti on oma tervisenäitajate poolest viimaste hulgas ja vaese elanikkonna halb tervis on dramaatiliselt teiste riikide omast hullem.

Peale selle on Eesti Euroopa üks väheseid riike, kus ravikindlustamata isikud ei saa arstiabi ja pikaajalist töötust karistatakse arstiabist ilmajätmisega. Lisada tuleb fakt, et hiljutine haigushüvitiste vähendamine on pannud inimesed haigena tööl käima ja kõigest 6% haigestunuid võtab haiguslehe. See teave viib ühe loogilise järelduseni: Eesti on oma kokkuhoiupoliitikaga tekitanud ise suure hulga töövõimetuspensionäre ja on otseselt vastutav oma rahva tervise halvenemise eest.

OECD imestab, et Eesti, kelle sotsiaaltoetuste osakaal SKT-st on nii väike, kulutab suure osa sellest sihitamata vanemahüvitistele. Kuigi teadusuuringute järgi tõstab iivet pikas perspektiivis üksnes lastele sobiva kasvukeskonna loomine. Samal ajal on OECD rahul puudetoetuste sihitatusega. Kuigi toetused on väikesed, on need efektiivsuse poolest üsna hästi vaesemale elanikkonnale suunatud. Eestit tunnustatakse ka selle pärast, et me puuetega inimesed on niivõrd tööga hõivatud. Selles on Eesti auväärsel kolmandal kohal.

Vaja on tugiteenuseid

Tuleb esile, et puuetega inimesed juba käivad tööl ja teevad seda igasuguse sundimiseta. Ometi sihib praegune reform just puudetoetusi ja puuetega inimeste töölkäimist, mille olukord on OECD hinnangul Eestis hea.

Arusaamatu on reformi põhjendus, justkui puuetega inimesed ei tahaks tööl käia ja see tahtmatus tuleb sundmeetmetega likvideerida. Olukorda tundev inimene teab, et puuetega inimeste probleemide tegelikud põhjused on palju sügavamal. Neist on kõige olulisemad tõhusa rehabilitatsiooni puudumine ning eluks vajalike tugiteenuste ja abivahendite kättesaamatus.

Reformijatel on jäänud vastamata olulised küsimused. Mis saab omastehooldajatest ja kust tulevad töökohad? Aktiveerivad meetmed ei hakka iialgi töökohtadeta ja toimiva teenustesüsteemita korralikult tööle. Aktiivsuskohustus, millel pole tegelikke väljundeid, ei soodusta tööleminemist, vaid lisab niigi suure pinge all peredele mõttetut koormust.

Reformikava jätab mulje, et praegune seadusandlus ei võimalda töövõimetuspensionäridel end töötuna registreerida ja kasutada töötukassa teenuseid. Tegelikult on see võimalus ka praeguse seadusandlusega olemas ja kõik soovijad on saanud seda teha. Seda võimalust ei kasutata vabatahtlikult eriti palju, sest töötukassal pole midagi pakkuda ja inimesed ei näe sellel suurt mõtet. Sellest olulisest puudusest hoolimata sunnib reform inimesi nüüd töötukassa laua taha.

OECD rõhutab oma raportis töövõimetuse ennetamise, rehabilitatsiooni ja tööandjate vastutuse olulisust töövõime tagamisel. Ühtlasi juhitakse tähelepanu, et süsteemi reformides tuleb suurendada KOV-ide võimekust ja tagada eri süsteemide koostöö, et pakkuda efektiivseid teenuseid. Samalaadsed ettepanekud leiame ka riigikontrolli raportitest ning Saar Polli ja Praxise uuringutest. Reformi õnnestumiseks on need olulised võtmeküsimused, kuid praegune reformikava vaatab neist vaikides mööda.

Reformi peatähelepanu on töövõime hindamisel. Samal ajal on puudega inimese töötamise võime suuresti pakutavatest tugiteenustest sõltuv. Kui teenuseid on, siis saab inimene tööl käia. Kui teenuseid pole, siis ei saa. See lihtne tõsiasi tekitab omakorda küsimuse: kuidas saab puudega inimese töövõimet hinnata olemasolevatest teenustest lahus? Ometi eeldab praegune reformikava, et see on võimalik. Uue hindamissüsteemi loomine tundub veel imelikum nende jaoks, kes teavad, et juba viimased kümme aastat on sama sihtgrupi tegevusvõimet hinnatud rehabilitatsiooniplaanide B osas ja tegelik probleem on hoopis selles, et seda infot ei ole puuduvate tugisüsteemide tõttu võimalik asjalikult kasutada.

Imelik tundub ka praeguse seitsmeastmelise toetustesüsteemi (40–100%) asendamine kaheastmelisega (osaline või täielik), mis ei anna suurt võimalust arvestada inimese individuaalsusega ja on seetõttu tagasiminek väiksema sihitatuse poole. Seega, toetuste skeem läheb lihtsamaks ja seitsme astme asemele jääb alles kaks. Mille pärast on siis vaja kulutada nii palju uut ressurssi hindamisele? Kas poleks mõistlikum seda kulutada teenustele, millest praegu kõige rohkem vajaka jääb?

Reform on priiskav ning ebamõistlikult kaldu administreerimise ja hindamiskulude poole. Mida tehakse pärast euroraha lõppemist?

Reform ei tegele sotsiaalkindlustussüsteemi tegelike probleemidega. Tahes või tahtmata tekib küsimus, kellele seda küll vaja on. 

_______________________________________________

Elillist – Eesti Liikumispuudega Inimeste Liidu meililist

elillist@elil.ee

http://www.elil.ee/index.php?doc=10013

 

Töövõimereform ja inimene. Monika Haukanõmm Eesti Puuetega Inimeste Koja juhatuse esimees

Monika Haukanõmm, Eesti Puuetega Inimeste Koja juhatuse esimees märgib oma loos, et töövõimereform on teema, millest on ilmselt kuulnud iga inimene. “Teemat on lahanud eri osapooled eri vaatevinklist nii televisioonis, raadios, kirjutavas meedias ja väga aktiivselt ka sotsiaalmeedias. Nii palju kui on inimesi, on väljatöötatava reformi suhtes ka erinevaid arvamusi: on tulihingelisi pooldajaid, kuid samas ka kirglikke vastaseid. Enamus inimesi on aga hoopis äraootaval seisukohal, lootes parimat. Töövõimereformi on vaja ja idee pole paha.”

Loe lähemalt ajakirjast "Sotsiaaltöö nr 5/2014"  

http://www.tai.ee/images/Artiklid/Arvamus_Toovoimereform_ja_inimene.pdf

 

Riigikogu arutab olulise tähtsusega riikliku küsimusena töövõimereformi ja puuetega inimeste olukorda. Riigikogu pressiteade. 4.11.2014

Puudega inimeste ja omastehooldajate esindusorganisatsioonid, nende toetajad ja partnerid esitasid Riigikogule kollektiivse pöördumise töövõimereformi kohta 20. oktoobril. Sotsiaalkomisjon tutvus pöördumisega ja arvestades teema olulisust, tegi Riigikogu juhatusele ettepaneku arutada seda oluliselt tähtsa riikliku küsimusena Riigikogu täiskogu istungil. Komisjon leidis üksmeelselt, et arutelu võiks toimuda enne eelnõu teist lugemist.

6. novembril toimuval olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelul „Töövõimereformist ja puuetega inimeste olukorrast“ on Riigikogu täiskogus neli ettekannet: 15-minutilise ettekande teevad tervise- ja tööminister Urmas Kruuse, sotsiaalkomisjoni esimees Heljo Pikhof, riigikontrolli tulemusauditi osakonna auditijuht Liisi Uder ja Eesti Puuetega Inimeste Koja (EPIK) juhatuse esimees Monika Haukanõmm.

Sotsiaalkomisjon palus EPIK-i esindajat Monika Haukanõmme esineda arutelul ettekandega, sest koda on Eestis tegutsevate puuetega inimeste organisatsioonide katusorganisatsioon, mille võrgustikku kuulub 16 piirkondlikku puuetega inimeste koda ning 30 üle-eestilist puudespetsiifilist liitu ja ühendust. Ühendus esindab kokku umbes 420 organisatsiooni üle Eesti. Sotsiaalkomisjon valis Haukanõmme ettekandjaks, sest ta on teinud puuetega inimeste organisatsiooni nimel muudatusettepanekuid töövõimereformi puudutavatele seaduseelnõudele ning osalenud kõikidel sotsiaalkomisjoni istungitel, kus neid on arutatud.

Samuti on EPIK üks pöördumisele allakirjutanud organisatsioon.

Riigikogu täiskogus toimuvatel aruteludel on õigus esitada küsimusi üksnes Riigikogu liikmetel. Riigikogu sotsiaalkomisjonil ega ka Riigikogu juhatusel pole pädevust laiendada Riigikogu istungil küsimuste esitamise õigust omavat isikute ringi, sest Riigikogu kodu- ja töökorra seadus seda ei võimalda. Seepärast ei saa puuetega inimesed istungil küsimusi esitada.

Küll on aga kõigil osalejatel võimalus esitada küsimusi komisjoni istungil 6. novembril. Sotsiaalkomisjon arutab kollektiivset pöördumist koos selle esitajate esindajatega eraldi komisjoni istungil 6. novembril peale Riigikogu istungit.

Riigikogu pressiteenistus

Kati Varblane, 631 6353, 51 69152

kati.varblane@riigikogu.ee
04.11.2014

 

 

Ratas töövõimereformist: on kahetsusväärne, et riigikogu kõnepulti palutud esinejate seas pole ühtegi puudega inimest. Toimetas: Kristi Helme

Riigikogu aseesimees Jüri Ratas ning sotsiaalkomisjoni aseesimees Margus Tsahkna leiavad, et erivajadustega inimeste kõrvalejätmine nende algatatud arutelult ei ole õigustatud.

"Sotsiaalkomisjon ei kooskõlastanud 6. novembril parlamentaarsel arutelul esinejaid pöördumise algatanud organisatsioonidega. Kõnepulti palutud esinejate seas pole mitte ühtegi puudega inimest ning ühtlasi tähendas komisjoni otsus, et pöördumise riigikogule üle andnud Tiia Sihverile ei anta esinemisvõimalust," sõnas Ratas riigikogu sotsiaalkomisjoni liiikmetele saadetud kirjas.

Komisjoni aseesimehele Margus Tsahknale jääb samuti arusaamatuks, kuidas on võimalik korraldada riiklikult tähtsa küsimuse arutelu ilma selle ettepaneku teinud organisatsioonide esindajateta.

"Töövõimereform on tekitanud niigi suurt vastuseisu puudega inimeste hulgas, sest nende huvidega ei ole arvestatud. Eilne otsus ainult kinnitas seda suhtumist ning kahjustas kogu riigikogu mainet," leiab Tsahkna.

Puudega inimeste organisatsioonid kogusid 3500 allkirja petitsioonile ning esitanud pöördumise riigikogule ettepanekuga korraldada riiklikult tähtsa küsimuse arutelu töövõimereformiga seoses. Eilsel sotsiaalkomisjoni istungil otsustati hääletuse tulemusel, et petitsiooni esitanud organisatsioonid ei saa oma esindajat riiklikult tähtsa küsimuse arutelule määrata.

Tsahkna tegi ettepaneku vaadata tänasel sotsiaalkomisjoni koosolekul otsus ümber ning määrata üheks ettekandjaks neljapäeval toimuval riiklikult tähtsa küsimuse arutelule vastavate organisatsioonide esindajana Tiia Sihver.

Jüri Ratase pöördumine riigikogu sotsiaalkomisjoni liikmete poole

"20. oktoobril võtsin riigikogu juhatuse nimel vastu puudega inimeste ja omastehooldajate esindusorganisatsioonide kollektiivse pöördumise riigikogu juhatusele. Pöördumise esitanud kodanikuühendused taotlesid parlamendis töövõimereformi arutamist olulise tähtsusega riikliku küsimusena. Toetan kindlalt antud ettepanekut ning mul on hea meel, et toetavale seisukohale jõudsid ka riigikogu juhatus ja sotsiaalkomisjon.

Kollektiivse pöördumise andsid riigikogule üle Eesti liikumispuudega inimeste liidu juhatuse liige Tiia Sihver ja TTÜ erivajadustega üliõpilaste nõustaja Sven Kõllamets. Pöördumisele on algatajate poolse kontaktisikuna märgitud Tiia Sihver ning tema email ja mobiiltelefoni number.

Minuni jõudnud info kohaselt määras sotsiaalkomisjon kõik 6. novembril parlamentaarsel arutelul esinejad ilma pöördumise algatanud organisatsioonidega kooskõlastamata. Kahetsusväärne on, et kõnepulti palutud esinejate seas pole mitte ühtegi puudega inimest. Ühtlasi tähendas komisjoni otsus, et pöördumise Riigikogule üle andnud Tiia Sihverile ei anta esinemisvõimalust.

Minu hinnangul ei ole selline teguviis õige, sest see diskrediteerib kogu algatuse mõtet. Palun riigikogu sotsiaalkomisjonil kõik olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelul esinejad läbi arutada asjassepuutuvate organisatsioonidega. Kindlasti pean vajalikuks tagada esinemisvõimalus Eesti liikumispuudega inimeste liidu juhatuse liikmele Tiia Sihverile".

Teema kohta võib lugeda ka töövõimereformi blogist

 Allikas: http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti 

Eesti Seksuaaltervise Liidu 20. sünnipäev

20. november 2014 EV Sotsiaalministeeriumi suur saal Gonsiori 29, Tallinn

Moderaator: Hr. Urmas Vaino 
 
13:00–13:20 Avasõnad 
Pr. Helmen Kütt, sotsiaalkaitseminister, Hr. Andres Anvelt, justiitsminister 
13:20–13:50 Eesti Pereplaneerimise Liidust Eesti Seksuaaltervise Liiduni ning koostöö erinevate organisatsioonidega. 
Prof. Helle Karro, Eesti Seksuaaltervise Liidu asutaja ja esimene president. 
13.50–14:20 Tervitussõnad koostööpartneritelt 
14:20–14:45 Kohvipaus 
14:45–15:15 Sexuality education: European standards and the Estonian experience. Prof. Evert Ketting, sotsioloog ning rahvusvaheline ekspert seksuaal- ja reproduktiivtervise alal, Utrechti Ülikool, Holland
15:15–15:45 Cost analysis of the youth clinic network in Estonia. Hr. Jari Kempers, terviseökonomist, Qalys Health Economics, Holland 
15:45–16:15 Eesti Seksuaaltervise Liidu tänane päev. Kuidas edasi? Dr. Mairi Kaha, Eesti Seksuaaltervise Liidu president 
16:15–17:00 Diskussioon ja vaba mikrofon 
17:00 Lõpetamine

Aasta isa: kui me kasvatame oma lastest pehmod, siis saavad neist vaimsed invaliidid. Jete Laanemägi

Eesti Naiste Koostööketi eesistuja Reformierakonna naisteühendus NaiRe ja SA Eesti Tervise Fondi eestvedamisel toimuval konverentsil „Kuidas eesti mees elaks 10 aastat kauem? Tervelt!“ otsiti vastuseid küsimustele meeste südametervise, terviseprogrammide, tervise näitajate, tervisega ja tööga seotud käitumisharjumuste kohta.

Dr Ralf Allikvee, Ida-Tallinna Keskhaigla juhatuse esimees ja Aasta Isa, tõdeb kurbusega, et oma elust veedab eesti mees haigena lausa 18 aastat. Kuid lisaks sellele arvab ta, et me laseme end tänapäeval liialt palju rumalatest moesuundadest mõjutada. „Mind paneb muretsema soovunelm, et mees oleks pehmo. Et mees ei või panna vastu hambaid, kui ta tahab. Mina üritan ikka ürgset eesti meest kasvatada. Kui me kasvatame oma järgnevaid põlvkondi pehmodeks, siis ei ole neil mitte südamehaigused, vaid nad muutuvad iseenda jaoks vaimseks invaliidiks. See on väga ohtlik asi,“ paneb Allikvee kõigile südamele.

 

 

Aasta isa: kui me kasvatame oma lastest pehmod, siis saavad neist vaimsed invaliidid

 (124)

Naistekas

                     

Pilt on illustreerivPilt on illustreeriv

Foto: veiko

Eesti Naiste Koostööketi eesistuja Reformierakonna naisteühendus NaiRe ja SA Eesti Tervise Fondi eestvedamisel toimuval konverentsil „Kuidas eesti mees elaks 10 aastat kauem? Tervelt!“ otsiti vastuseid küsimustele meeste südametervise, terviseprogrammide, tervise näitajate, tervisega ja tööga seotud käitumisharjumuste kohta.

Dr Ralf Allikvee, Ida-Tallinna Keskhaigla juhatuse esimees ja Aasta Isa, tõdeb kurbusega, et oma elust veedab eesti mees haigena lausa 18 aastat. Kuid lisaks sellele arvab ta, et me laseme end tänapäeval liialt palju rumalatest moesuundadest mõjutada. „Mind paneb muretsema soovunelm, et mees oleks pehmo. Et mees ei või panna vastu hambaid, kui ta tahab. Mina üritan ikka ürgset eesti meest kasvatada. Kui me kasvatame oma järgnevaid põlvkondi pehmodeks, siis ei ole neil mitte südamehaigused, vaid nad muutuvad iseenda jaoks vaimseks invaliidiks. See on väga ohtlik asi,“ paneb Allikvee kõigile südamele.

 

Reklaam
 


 

 

Eesti mees ja tema süda

Prof Margus Viigimaa, Põhja-Eesti Regionaalhaigla kardioloogiakeskuse professor, Eesti Kardioloogide Seltsi president, tõdeb, et eesti meeste suurimaks paheks on ikka veel suitsetamine. Kümne aastaga on igapäevasuitsetajate osakaal langenud vaid 14 protsenti. 15-aastaste õpilaste toitumisharjumusi uurides selgus, et Eesti on Euroopa riikides viimasel kohal. “Toitumisharjumused kujunevad maast madalast. Hilisemas elus on neid väga raske muuta,” sõnab Viigimaa. Mehe tervise pandiks on oranžid köögiviljad ja kala.

Samuti on probleemiks meeste liikumisvaegus. “Mida rohkem on arvuteid, autosid, lifte, seda suurem see probleem on. Kolm tundi tervisesporti nädalas on piisav — see vähendab südameinfarkti riski lausa 22 protsenti,” sõnab kardioloogiakeskuse professor.

Allikas: naistekas.delfi.ee/meestekas/uudised/ 

 

Töötukassa juht: ilma omavalitsuste toe ja teenusteta reform ei õnnestu. Kadri Ibrus

Töötukassa juhatuse esimees Meelis Paavel ühines puuetega inimeste kriitikaga töövõimereformi aadressil: kui ei ole sotsiaalteenuseid, mis aitaksid inimese kodust välja, on reformi edukus küsitav.
Eesti Päevalehes ilmunud lugu Tartu töötukassasse tööle pürginud puudega inimesest, kes sai teada, et tema „hoiak” ei ole meeldiv, tõi endaga mõlema sotsiaalministri kriitika teie asutuse aadressil. Teie olete justkui vabandust palunud, aga ühtlasi ennast õigustanud.

"See, mille pärast ma vabandasin, on, et inimene ei tohi tunda oma väärikust riivatuna. See on koht, kus ma olen ministriga nõus. Ma olen ka Tartu osakonna juhataja Jane Väliga kohtunud. Taust on see, et nad olid kliendiga juba varem tuttavad. Siin oligi koht, kus me ei tohi sõltumata asjaoludest ajada segamini professionaalset nõustamist ja isiklikke suhteid. Kahjuks Jane Väli, tahtes olla väga hea tagasiside andja, liikus isiklikule pinnale. Ja sellega me ei saa nõus olla. Me oleme sellest juhtumist õppinud."



Nii et selle juhtumi kohta tehti sisejuurdlus?



"Jah, me teeme seda alati. Iga kuu on paar-kolm vaiet, kus keegi tunneb ennast mõne teenuse osutamise puhul puudutatuna.

See ei olnud siiski üksikjuhtum Margit Rosental-Tustitiga. Samas artiklis tõime veel esile kaks inimest, kellel oli sama kriitika." 



Ma saan ajakirjanikuna väga palju selliseid pöördumisi. Inimeste peamine kriitika on, et töötukassa töötajad ei saa nende erivajadustest aru ega usu isegi, et nad on mingiks tööks võimelised, rääkimata siis nende tööandjatele n-ö müümisest.



"Jällegi, igasugune selline suhtumine, mis võiks kedagi diskrimineerida, on lubamatu. Olen sellega nõus, et me ei ole täna korralduslikult ja tehniliselt valmis lahendama kõiki probleeme väga kvaliteetselt. Töötukassa vajab vähemalt aasta aega selleks, et teha ümberkorraldusi. Meil on sisekoolitusplaanid. Uus personal, võib isegi öelda, et suunatud personalivalik. On vaja erioskustega inimesi."



Nagu teada, ei ole puudega inimesed siiski selle reformiga praegusel kujul üldse nõus. Kuni puuduvad sotsiaalteenused, mis võimaldaksid inimesel ühiskonnaelus osaleda, ei ole võimalik ka seda reformi ellu viia, ütlevad nad. Oma vastuskirjas sotsiaalministrite kriitikale kirjutate ka teie, et reformi toimimise eeldus on needsamad teenused, mida peaksid tagama omavalitsused, aga mis teie hinnangul ei ole tagatud. Ma saan aru, et te olete puudega inimeste kriitikaga nõus. Kuidas teie asutus saab ühte faasi reformist täide viia, kui ülejäänu seal ümber ei toimi?



"Jah, see ongi kogu reformi sisu. Ma selgitasin seda ka riigikogus. Tõepoolest, töötukassa roll on kas aidata inimesi tööle või aidata neil seal püsida – töökoha kohandused jne. Selle kohta me oleme oma ettepanekud teinud, Euroopa Sotsiaalfondi raha pinnalt. Töölesõidu toetus, tugiisiku teenus…"



Need on ka kõik teatud mahus: mingid tunnid või kilomeetrid. Jälle tekib küsimus: miks peaks tööandja soovima seda vahet kinni maksta, kui ta saaks võtta tööle ka täiesti terve inimese, kellel seda vaja ei ole? Isikliku abistaja teenust – kes aitaks inimese kodust välja – ei hakka töötukassa ka pakkuma.



"Töötukassa teenused on abiks, aga need ei ole kindlasti sajaprotsendiline lahendus. Jah, sotsiaalteenuste üle käib siiani vaidlus kohaliku omavalitsuse ja riigi vahel. Ma olen ise ka omavalitsuses töötanud ja tean, et omavalitsus ütleb alati, et tal on raha vähe. Aga paljudel juhtudel on siin tegu ka valikutega. Mõnel on see kergliiklustee, teisel, et kõik tunneksid ennast kaasatuna.

Suvel tundus, et selle reformi kõige suurem takistus on aktiivsusnõuded – et inimene peab hakkama töötukassas käima. Me oleme öelnud, et töötukassas ei pea käima, me saame inimest nõustada ka teisiti. Aga mitte töötukassas käimine ei ole probleem, vaid et inimene saaks üldse võimaluse liikuda ja olla ühiskonnas aktiivne. Me võime ju küll organiseerida nii, et meie konsultant sõidab inimesele järele ja toob ta selleks päevaks töötukassasse, aga see ei ole ju lahendus."



See oleks veidi mõttetu jah: kui ta ei suuda neid nõudeid täita, ei suuda ta ju ka tööl käia.



"Just. Esimene asi peakski olema see, et inimene oleks ühiskonda kaasatud. Siit peaks pihta hakkama."



Kas ei peaks siis omavalitsustele kehtestama mingeid miinimumnorme, mis tuleb täita?



"Samas peab omavalitsustel olema ka autonoomia."



Aga inimestele peab riik tagama põhiõigused – nagu saada liikuda.



"Äkki juba see protsess, kõik need kajastused, avab ise seda võimalust inimeste jaoks. Muidugi, ülemäära optimist ma ka ei ole. Ütlen välja: paljudes kohtades ei tekigi neid teenuseid. Need viis teenust, mida meie oleme välja käinud, ka need on väga kallid."



Jah, kas töötukassasse kogutud raha kasutatakse nüüd hoopis osaliselt sotsiaalteenusteks?



"Töötuskindlustusvahendeid on meil õnnestunud koguda päris suur reserv. On kokkulepe riigiga, et töötutoetus jääb riigieelarvest finantseerida. Teenused uuele sihtgrupile EFS-i rahast. Tegelikult meie ei hakka seda kasutama, vaid ostame turult teenuseid. Töötuskindlustusrahast jäävad kanda meie tegevuskulud ja töövõime hindamine."



Seega, eeldused selleks, et reform efektiivselt toimiks – et inimesed saaksid töökohtadele –, on ju loomata, kui ei ole vajalikke teenuseid ega sobivaid töökohti. Samal ajal läheb väga palju raha sinna protsessi, mille nad peavad läbima, lihtsalt selleks, et protsess läbida. Kas see tasub ära?



"Ma luban, et töötukassas käimine saab olema see kõige lihtsam asi. Ega me sunniviisiliselt ei hakka kedagi hindama."



Nad peavad sellest ikkagi osa võtma, muidu ei saa üldse toetust.



"Jaa, inimene pöördub kõigepealt arsti poole…"



Sinna ta läheb näiteks koos emaga, sest riigilt teenust ei saa ja ema peab selle kinni maksma.



"Jaa, nii kui töövõime on hinnatud, siis vastavalt sellele algab töötukassa roll tööle aitamisel. Me teeme koostööd kohalikus piirkonnas. Kui tekib vaba töökoht, siis meil on teada, et on selline inimene, kellel on sobivus sinna, ja me viime nad kokku.

Töötukassa roll saab olema aidata inimene töökohale ja mõnda aega toetada ka seal püsimist, aga mingil hetkel peab teine mehhanism selle üle võtma. Mina näen, et see ei saa olla keegi muu kui kohalik omavalitsus, kellel tuleb see võimalus leida."



Töötukassast on abi saanud üksikud puudega inimesed



"506 töötukassa töötajast on vähenenud töövõimega 8 inimest. Kui paljud neist on puudega, seda ei avaldata. Tööotsijatest said 2013. a tööruumide ja vahendite kohandamise teenust 3 inimest, tehnilise abivahendi 24 inimest, tugiisikuga töötada 45 inimest.

Tööealisi puudega inimesi on tänavu aasta alguse seisuga 30 344."

Allikas: Eesti.Liikumispuudega.Inimeste.Liit Facebook 

 

Eesti Reumaliidu juhatuse kutse jätkama läbirääkimisi hea tahte leppe koostamiseks.

2012.a. Tööjõu-uuringu andmete põhjal moodustavad luu- ja lihaskonna haigused kõigist tervisehäiretest 53%, tööga seotud tervisehäiretest ligi 70%. Luu- ja liigesehaigused (reumaatilised haigused) on enim töövõimetust, elukvaliteedi langust ja invaliidistumist põhjustavad haigused maailmas. Kogu Euroopas räägitakse luu- ja liigesehaiguste prioriteetsuse tõstmisest.
Luu- ja liigesehaigused on just noorte ja tööealiste haigused, mitte eakate probleem nagu siiani ekslikult on arvatud.

Eestis koostatud Rahvastiku Tervise Arengukava 2009-2020 ei ole reumaatilisi haigusi kordagi mainitud. Oluliseks peetakse vaid HIV/AIDSi, veresoonkonna haigusi ja vähki. Ehk rõhuasetus on pigem suremushaigustel, kui nendel mille tõttu inimeste elu- ja töökvaliteet langeb. Euroopas räägitakse järjest enam just nende haiguste prioriteetsusest, mille tõttu halveneb elukvaliteet ja langetakse välja tööturult- maksumaksjad.
 
Eesti Reumaliit jagab nördimust tekkinud olukorra üle ja loodab et ühtsus tuleb meie õuele tagasi. Mõne nädalaga on meedias üles kerkinud arvamused, nagu töövõimereform tuleks peatada.
 
Tõesti, töövõimereformi ettevalmistused algasid juba 2012 aastal. Loomulikult on meil kahju, et asjaomaste organisatsioonide juurde jõuti alles 2014 aastal. Palju varem oleks võinud kaasata meie ekspertarvamusi. Kuid nii, nagu ütleb vanasõna: “Oleks on paha poiss”, seega peame olema just nüüd igati konstruktiivsed ja kasutama hetkel võimalust aktiivselt kaasa rääkida ja kasutama maksimaalselt oma ekspertarvamusi, mida meilt ka oodatatakse. 
Kui paljusid organisatsioone on eelnevalt kutsutud ümarlaudadele, töögruppidesse, Riigikogu Sotsiaalkomisjoni jne? 
Eesti Reumaliidu esindajad on osalenud lugematutel koosolekutel ja kohtumistel ning samuti on igati aktiivselt ka kaasa räägitud ja arvamust avaldatud. Oleme vabatahtlikult lugenud kümneid tunde ja päevi seaduseelnõusid, seletuskirju, mõjuanalüüse, selgitanud liikmetele, arutanud teiste organisatsioonidega jne, jne. Täpselt nii nagu iga teinegi organisatsioon, kes antud reformiga kas lähemalt või kaugemalt seotud.
Meie kõigi suure töö tulemusena on paljud meiepoolt edastatud ettepanekud ka seaduseeelnõusse kirjutatud.
 
Loomulikult on Sotsiaalministeerium ja Valitsus ummikseisus, mis aga ei tähenda, et nad ei otsiks lahendusi. Ühe lahendusena on koostada hea tahte lepe, mille tulemusena on osapooltel võimalus üles näidatata üksteise mõistmist ja konsktruktiivsust koostöös. Kasutame selle võimaluse siis ära!
 
Konstruktiivne koostöö on palju mõjusam ning ühtne hääl tugevam. Kuid see peab olema selgelt meie kõigi ühine hääl. Olles konstruktiivne tähendab pakkuda ka võimalike lahendusi, mitte viidata vaid puudustele. Paraku on viimasel ajal meedias kuulda vaid süüditusi stiilis: “Riik ei ole planeerinud seda ja toda. Küll tehakse valesti siin ja seal. Lükkame sootuks edasi. Tuleme tänavale piketeerima!"
Kas selline teguviis on konstruktiivne teguviis, kas oleme mõelnud sellele, et Euroopa Sotsiaalfondist saadav raha ei oota järgmist aega?  Kas oleme mõelnud, et see 300 miljonit eurot võiks hoopis minna haridusvaldkonda, kuhu kahtlemata on ka raha vaja?
 
Vaatame nüüd asja veidi teisest vaatenurgast.
Loomulikult on demokraatlikus riigis kombeks, et me oleme oma otsustes vabad, ka siis kui oleme koondunud Eesti Puuetega Inimeste Koja juurde, kes Eesti Vabariigis meie õiguste eest seisab. Nii Eesti Puuetega Inimeste Koda, Sotsiaalministeerium, Töötukassa on meid igati kaasanud. Ühtset häält saame väljendada läbi Eesti Puuetega Inimeste Koja, kes peabki meid esindama, kes on võrdväärne partner riigile, mida kohe kindlasti ei ole iga organisatsioon eraldi.
 
Seega, Eesti Reumaliit kutsub kõiki organisatsioone üles mitte vastandama organisatsioone ja puudeliike, olema konstruktiivne, jätkama läbirääkimistel hea tahte leppe koostamiseks, sest ainult nii saame endale kindluse, et lubatu reaaluseks saab. Hetkel peame pidama läbirääkimisi, et hea tahte lepe oleks erakondade ülene, mis tagab selle rakendumise olenemata koalitsioonist ja valimistulemustest.
 
Eesti Reumaliidu juhatuse nimel,
 
Lugupidamisega/ With Best Regards,

 
Marek Jaakson | Tegevjuht / General Manager
E-mail: marek@reumaliit.ee | Mobile: +372 584 555 52
 
Eesti Reumaliit / Estonian Rheumatism Association
Toompuistee 10 Tallinn 10137 Estonia
www.reumaliit.ee