Skip to main content

Sotsiaalkindlustusameti uudiskiri, oktoober 2019

REHABILITATSIOONI UUDISED Algas rehabilitatsiooniprogrammi piloot eakate inimeste füüsilise ja vaimse võimekuse toetamiseks
Elin-Külliki Kruusmaa, sotsiaalkindlustusameti rehabilitatsiooni talituse arendusspetsialist

Märtsis teavitasime, et valminud on rehabilitatsiooniprogramm, mille eesmärk on parandada mitme tervisemurega eakate elukvaliteeti, osalemis- ja tegutsemisvõimet, sotsiaalset aktiivsust ja iseseisvat toimetulekut. Programm kestab üheksa kuud. Tulevaste klientide põhiprobleemid olid halvenenud mälu, liikumispiirangud, raskused igapäevatoimingutes, vähenenud suhtlemisaktiivsus ning motivatsiooni- ja meeleolulangus.
 
Programmi tulemusel soovitakse toetada eakate inimeste võimalikult pikaajalist, vähemalt üheaastast iseseisvat toimetulekut ja vähendada lähedaste hoolduskoormust. Programmi üks suurimaid väärtusi on see, et lisaks inimesekesksetele individuaal- ja rühmategevustele toetatakse inimest, tema lähedasi ja kohaliku omavalitsuse spetsialiste võrgustikutöö meetodil.
 
Sotsiaalkindlustusamet otsis programmi piloteerima kuni kuut rehabilitatsiooniasutust. Igal piloteerijal oli kohustus kaasata kuni kuus programmi sobivat eakat. Mais ja juunis avaldati hankes osalemise pakkumuskutse lausa kahel korral, sest teenuseosutajad kõhklesid pakkumust esitamast. Kuna pakkuja rehabilitatsioonimeeskonda pidid kuuluma sotsiaaltöötaja, füsioterapeut, psühholoog, tegevusterapeut ja õde, oli sagedasem pakkumuse esitamisest keeldumise põhjus tegevusterapeudi puudumine või füsioteraapiateenuse vähene maht programmis, millega seati kahtluse alla programmi efektiivsus liikumispiirangutega klientide puhul.
Juulis jõudis sotsiaalkindlustusamet hankelepingute sõlmimiseni järgmiste partneritega: MTÜ Kristiine rehabilitatsioonikeskus ja MTÜ Tugi- ja koolituskeskus Usaldus Tallinnas, MTÜ Lõuna-Eesti erihooldusteenuste keskus Võrumaal, SA Jõhvi haigla Ida-Virumaal, MTÜ Virumaa tugiteenused Lääne-Virumaal ja MTÜ Sotsiaalne kaasatus Pärnus.
 
Tänaseks on partnerid kliendid leidnud ja käsil on programmi sissejuhatavad tegevused. Esimene kogemuskohtumine on planeeritud oktoobri teise poolde. Seejärel saame anda programmi hoovõtuperioodi kohta juba täpsemalt infot, sest hiljemalt oktoobris algavad individuaal- ja rühmateenused.
 
Programmi koostamist ja piloteerimist rahastatakse Euroopa sotsiaalfondi vahenditest. Haridusnõuded rehabilitatsioonis
Ewe Alliksoo, sotsiaalkindlustusameti rehabilitatsiooni talitusejuhataja
 
Alates 1. jaanuarist 2020 hakkab rehabilitatsioonimeeskonnale kehtima uus sotsiaalhoolekande seaduse (SHS) nõue. Selle kohaselt peab vähemalt üks rehabilitatsioonimeeskonna spetsialist olema läbinud valdkonna eest vastutava ministri määrusega (määrus 67) kehtestatud rehabilitatsioonivaldkonna koolituse või rehabilitatsioonivaldkonna koolituse õppekava moodulites nimetatud ained.
 
Koolitusena lähevad arvesse Astangu RAKK üksuse, sotsiaalkindlustusameti ja 2009. aastal Pärnu kolledži juures toimunud koolitused, mille õppekava vastab kehtestatud määrusele. Arvestame nõude täitmisena eriala õpingute raames omandatud aineid tingimusel, et need on läbitud vähemalt samas mahus.
 
Ülevaate saamiseks oleme palunud kõigil meeskondadel märkida koolituse läbinud spetsialistid MTRis. Spetsialisti registreerimise juhise leiab sotsiaalkindlustusameti kodulehel teenuseosutajate rubriigis.
 
Samuti peab peab meeskond alates 1. jaanuarist 2020 vastama SHS § 68 lõikes 6 sätestatud nõetele. Eelkõige mõjutab see nõue tegevusteraapia assistente, kellele hakkab kehtima kõrgharidusnõue.
 
Kõigi nõuetele mittevastavate teenuseosutajatega võetakse ühendust. Kui selgub, et spetsialist on koolitust läbimas, lepitakse kokku, mis ajaks peab tal olema koolitus läbitud. Asutused, kelle meeskonnad ei täida nõudeid, ei saa kahjuks jätkata sotsiaalse rehabilitatsiooni teenuse osutamisega. Kogemusnõustajate read täienevad
Elin-Külliki Kruusmaa, sotsiaalkindlustusameti rehabilitatsiooni talituse arendusspetsialist

Suve keskel, magusaimal puhkuste ajal otsis sotsiaalkindlustusamet partnerit, kes korraldaks ja viiks läbi erineva puudega inimeste kogemusnõustajate baaskoolituse. Koolituse algusajaks planeeriti sügist. Koolitus toimub sotsiaalkaitseministri 21.12.2015 määruse nr 68 „Kogemusnõustaja koolituskava“ (RT I, 10.07.2018, 7) alusel. Koolituse pikkus on 182 akadeemilist tundi ning koolitus koosneb auditoorsest õppest, praktikast ja iseseisvast tööst õppekirjandusega.
 
Koolitusele oodati kandideerima eelkõige tõsise füüsilise puude või haigusega, diabeediga ning alko- ja narkosõltuvusest vabanenud inimesi. Koolitusele kandideerimise eeliseks oli elu- (ja töö)koht väljaspool Tallinna ja Tartut, sest need piirkonnad on kogemusnõustajatega üsna hästi varustatud. Koolituse sihtrühma määratlemisel küsiti töötukassa, kogemusnõustajate koja ja erivajadustega inimeste ühenduste ettepanekuid.
 
Sotsiaalkindlustusameti koolituse läbiviimiseks laekus kolm küllalt võrdset pakkumust, mille hulgast osutus edukaks Loov Ruum Koolitused OÜ. Tänaseks on võitjaga sõlmitud hankeleping ja hetkel tehakse kogemusnõustajateks kandideerijatega intervjuusid.
 
Programmi koostamist ja piloteerimist rahastatakse Euroopa sotsiaalfondi vahenditest. Lastele suunatud integreeritud teenuste mudeli ja lapse abivajaduse tuvastamise töövahendi piloteerimine
Alice Juurik, sotsiaalkindlustusameti rehabilitatsiooni talituse arendusspetsialist Märtsis kuulutas sotsiaalkindlustusamet välja konkursi, et leida partnereid, kes katsetaksid erivajadusega laste abistamisel uut hindamise ja toe korraldamise mudelit. Uue teenusemudeli eesmärk on saavutada olukord, kus laps ja tema pere saavad kiiremini ja mugavamalt vajalikku tuge. Uues mudelis kaovad dubleerivad hindamised. Last hindab ühe asutuse spetsialist, kes arutab lapse vajadused läbi teiste valdkondade spetsialistidega. Eri valdkondade teenuseid integreerides tagatakse olukord, kus last ja perekonda vaadeldakse tervikuna. Abi korraldatakse eri valdkondade spetsialistide koostöös lapse igapäevases keskkonnas. Töökorralduse mudeleid testides on toe tagamisel keskne roll kohalikul omavalitsusel. Kohaliku omavalitsuse töötaja täidab juhtumikorraldaja rolli. Ta koordineerib vajaduste hindamise protsesse, on kõigi osapoolte vahel kontaktiks, korraldab vahehindamisi jne. Uut teenusemudelit hakkavad piloteerima järgmised omavalitsused ning nende tervishoiu- ja rehabilitatsioonivaldkonna koostööpartnerid: Saaremaa vallavalitsus (partnerid Kallemäe kool, SA Kuressaare haigla, Kuressaare perekodu), Võru ja Kambja vallavalitsused (partnerid OÜ Varajase kaasamise keskus, SA Tartu ülikooli kliinikum, Dr Aune OÜ), Kuusalu vallavalitsus (partnerid MTÜ Papaver, OÜ Kuusalu tervisekeskus), Tartu linnavalitsus (partnerid SA Agrenska fond, SA Tartu ülikooli kliinikum), Haapsalu linnavalitsus (partnerid MTÜ Papaver, TÜ Haapsalu perearst Helle Saarsoo), Rakvere vallavalitsus (partnerid MTÜ Lumi teraapia, Sõmeru perearstikeskus, Sõmeru lasteaed, OÜ Rakvere laste tervisekeskus), Väike-Maarja vallavalitsus (partnerid MTÜ Virumaa tugiteenused). Kohalikele omavalitustele on toeks piirkondlikud Rajaleidja keskused. Augustist alustati laste kaasamisega integreeritud teenuste mudelisse ning kohaliku omavalitsuse tasandil juhtumikorraldusega. ERIHOOLEKANDE UUDISED Erihoolekandeteenuse vajaduse hindamisest
Helen Alton, sotsiaalkindlustusameti erihoolekande talituse nõunik

Alates aprillist hindavad erihoolekandeteenust taotlevate psüühikahäirega inimeste iseseisva toimetuleku ja toetusvajadust sotsiaalkindlustusameti juhtumikorraldajad. Hinnatakse seitset eluvaldkonda: sotsiaalsed suhted, vaimne tervis, füüsiline tervis, hõivatus, vaba aeg ja huvitegevus, elukeskkond ning igapäevatoimingud.
 
Varem tuli erihoolekandeteenuse taotlemisel esitada mitmeid lisadokumente nagu rehabilitatsiooniplaan või psühhiaatri hinnang, mille kogumine võis kesta kuid. Alates aprillist teeb sotsiaalkindlustusameti juhtumikorraldaja hindamisele tuginedes otsuse, millistes eluvaldkondades inimene abi vajab ning milliste abimeetmetega saab teda kõige paremini aidata. Seetõttu on keskmine menetlusaeg taotlusest otsuseni oluliselt lühem. Teenusele jõudmise teekond on muutunud inimese jaoks selgemaks ja lihtsamaks.
 
Aprillist maini esitati sotsiaalkindlustusametile üle 620 erihoolekandeteenuse taotluse. Kui maikuuks oli läbi viidud 91 hindamist, siis juuli lõpus oli hindamiste arv tõusnud 438-ni. 
 
Tänu muudatustele saame koostöös omavalitsuse sotsiaaltöötajaga suunata inimese just talle vajaliku teenuse või abini. Teenuseosutaja saab koostada vastavalt teenuse iseloomule ja inimese vajadusele personaalse tegevus- või hooldusplaani eluvaldkondades, milles tuvastatakse hindamise käigus inimese toetusvajadus.
 
Põhjalike kokkuvõtete tegemiseks on veel vara, kuid esialgseid numbreid kokku võttes näeme juba praegu, et hindamise põhjal on otsused selgemad ja kõigile osapooltele täpsemad. Gripivastane vaktsineerimine üld- või erihooldekodu elanikele
Mari Kalbin, haigekassa esmatasandi teenuste osakonna spetsialist

Eestis tegutseb sotsiaalkindlustusameti andmetel 212 üld- ja erihoolekandeasutust, kus on 10963 inimest. Perearsti- ja eriarstiteenuse kättesaadavus on korraldatud hoolekandeteenuse osutaja ja kliendi lähedaste koostöös. Terviseameti 2016. aasta uuringu andmetel oli ligi 40% hooldekodu kliendid ühe perearsti nimistus ning perearst tegi hooldekodusse regulaarselt visiite. Pooltes hooldekodudes on tervishoiuteenused keskselt korraldamata. Teenust korraldatakse juhtumipõhiselt, kaasates inimeste lähedasi ja vajadusel kohalikku omavalitsust. On ka hooldekodusid, kus puudub teave tervishoiuteenuse osutamise tagamisest.
Kõik hooldekodude inimesed kuuluvad mõne perearsti nimistusse, kes peab neile soovi korral tagama immuniseerimise. Perearstid vastavad ka immuniseerimise korraldamise nõuetele ning tagavad vaktsiinide ja immuunglobuliinide soetamise, jaotamise, säilitamise ja veo ning külmaahela toimimise korra. Seda arvesse võttes on Eesti Haigekassa lisanud oma teenuste loetellu gripivastase vaktsineerimise üld- või erihooldekodus, koodiga 3096. Gripivastast vaktsineerimist saab teostada kõigile inimestele, kes elavad antud ajahetkel üld- või erihooldekodus. Gripivastase vaktsineerimise viivad läbi hooldekodus elavate inimeste perearstid või hooldekodu teenindav perearst. Haigekassa tasub perearstile kogu vaktsineerimisega kaasnenud kulu. Hooldekodu elanikelt ei tohi võtta vaktsineerimise eest lisatasu.
Vaktsineerimise teostamise lepivad hooldekodudega kokku perearstid. Üld- või erihooldekodudes elavatelt inimestelt või nende lähedastelt küsitakse gripivastase vaktsineerimise teostamise kohta kirjalik nõusolek. Lõpliku otsuse vaktsineerimise teostamise kohta hooldekodu elanikule teeb vastavalt nende terviseseisundile tervishoiutöötaja, kes vastutab vaktsineerimise läbiviimise eest.
Hetkel on hangitud 9000 doosi vaktsiini (VaxigripTetra süstesuspensioon süstlas intramuskulaarne 1annust 0.5ml N1, ravimikoodiga 1606935). See ladustati lepingujärgselt 2019. aasta septembri lõpuks terviseameti hallatavasse kesklattu.
Perearstile väljastatakse vaktsiinid analoogselt teiste immuniseerimiskavas olevate vaktsiinidega.
Eesti Haigekassa loodab, et perearstid ja hooldekodud suhtuvad oma patsientide ja hoolealuste gripivastase ennetustegevuse teostamisse mõistvalt.
 
Võtke küsimuste korral julgelt ühendust mari.kalbin@haigekassa.ee. Kohalikes omavalitsustes asutakse katsetama uut erihoolekande teenusmudelit
Kärt Saarsen, sotsiaalkindlustusameti erihoolekande talituse projektijuht
 
Kohalikud omavalitsused asuvad oktoobris katsetama uut ja inimesekesksemat mudelit, millega korraldada psüühilise erivajadusega inimestele teenuseid. Teenusmudeli piloteerimise eestvedaja on sotsiaalkindlustusamet, kes leidis konkursiga kohalike omavalitsuste hulgast partnerid. Konkursi tulemused on nüüdseks selgunud ning mudelit asutakse katsetama Tallinna linnas, Kose vallas, Jõelähtme vallas, Kohila vallas, Kohtla-Järvel, Lüganuse vallas ning Haapsalu ja Lääne-Nigula valla koostöös.
Psüühilise erivajadusega inimesele ja tema lähedastele osutatakse uues teenusmudelis abi ühe tervikliku teenuspaketina, mis kujuneb abivajaja toetamiseks vajalikest erihoolekande- ja rehabilitatsiooniteenuste tegevustest. Abi andmist korraldab kohalik omavalitsus, kes kaasab oma piirkonna inimeste toetamiseks vajalikud teenusepakkujad. Teenusmudeli testimise märksõnadeks paindlikkus nii abi vajava inimese kui ka kohaliku omavalitsuse seisukohast. Projekt annab omavalitsustele inimeste abistamiseks lisavõimalusi ning laseb arendada elanikele vajalikke teenuseid, kaasates nii kohalikke teenuseosutajaid kui ka kaugemaid partnereid.
Mudelit katsetatakse aastatel 2019–2021. Selle aja jooksul osutatakse teenuseid kuni 700 tööealisele psüühilise erivajadusega inimesele. Projekti kogumaht on kuni 7,4 miljonit eurot.
Sotsiaalkindlustusametil on kavas viia lähiajal läbi ka erihoolekande teenusmudeli piloteerimise konkursi teine voor. Nii saaksid teisedki omavalitsused katsetada alates 2020. aasta algusest psüühilise erivajadusega inimeste teenuste uut korraldusmudelit. Info järgmise konkursivooru väljakuulutamise kohta avaldatakse sotsiaalkindlustusameti kodulehel ja mujal. Kohalikke omavalitsusi teavitatakse sellest ka otse.
Teenusmudeli katsetamise infot saab sotsiaalkindlustusameti erihoolekande talituse projektijuhtidelt Pille Soonmannilt (Pille.Soonmann@sotsiaalkindlustusamet.ee, 5383 4488) ja Kärt Saarsenilt (Kart.Saarsen@sotsiaalkindlustusamet.ee, 5334 0328), samuti sotsiaalkindlustusameti veebilehelt.
Teenusmudelit piloteeritakse Euroopa sotsiaalfondi projekti „Integreeritud, isikukeskse ja paindliku erihoolekandeteenuste süsteemi piloteerimine“ raames. Haritud tegevusjuhendajad aitavad tagada erihoolekandeteenuse kvaliteetsema osutamise
Katrin Tsuiman, sotsiaalkindlustusameti erihoolekande talituse nõunik
 
Uuest aastast ei saa enam inimesed, kellel on põhiharidus või kes pole läbinud tegevusjuhendaja koolitust, töötada erihoolekandeteenuste tegevusjuhendajana. Kutse omandamise tähtaega on korduvalt pikendatud ja töötajatel on olnud aega omandada nõutavad kutsealased pädevused.
 
Alates 1. jaanuarist 2020 saavad  erihoolekandeteenuste tegevusjuhendajatena töötada vähemalt keskharidusega ja erialase tegevusjuhendaja baaskoolituse läbinud inimesed. Tegevusjuhendajatena saavad töötada ka sotsiaalhoolekande seaduses nimetatud erialase haridusega spetsialistid: sotsiaaltööalase kutse- või kõrgharidusega sotsiaaltöötajad, kõrgharidusega eri- ja sotsiaalpedagoogid, tegevusterapeudid, kutse- või kõrgharidusega vaimse tervise õed ja kõrgharidusega psühholoogid.
 
Sotsiaalkindlustusamet on teadlik, et osad lepingupartnerite juures töötavad tegevusjuhendajad ei ole 1. jaanuariks 2020. a omandanud  teenuseosutamiseks vajalikku haridust. Nendel juhtudel võtab sotsiaalkindlustusamet teenuseosutajatega ühendust ja uurib haridusnõuete täitmata jätmise põhjuseid. Meile on teada, et käesoleval õppeaastal on mitmetes õppeasutustes oma õpinguid alustanud või lõpetamas vähemalt 362 tegevusjuhendajat, et täita haridusnõudeid ning pakkuda teenusekasutajatele professionaalsemat abi. Kui asutuse tegevusjuhendaja on koolitust läbimas, siis lepitakse kokku, mis ajaks see kavandatakse. Kõigil teenuseosutajatel tuleb haridusnõuete täitmise kohta teha vastav muudatus ka majandustegevuse registris. Teeme uuel aastal haridusnõuete täitmise kohta regulaarselt järelevalvet ning jälgime registrist, kas kokkulepped haridusnõuete täitmise kohta on täidetud.
 
Tegevusjuhendajad, kes ei vasta seadusega kehtestatud haridusnõuetele ega ole asunud nõuet täitma, ei saa edaspidi erihoolekandeteenustel tegevusjuhendajatena töötada.
 
Sotsiaalministeerium on kavandamas seaduse täiendust, mille kohaselt on alates 1. jaanuarist 2020 tööle asunud tegevusjuhendajal aega tegevusjuhendajate koolituse läbimiseks kuni kaks aastat. ABIVAHENDITE UUDISED Olulisemad muudatused alates 1.10.2019
Merlin Veinberg, sotsiaalkindlustusameti abivahendite talituse nõunik

Alates 1. oktoobrist 2019 jõustus abivahendite määruse muudatus, milles on tehtud erinevaid täiendusi.
Ühe suure muudatusena täiendati oluliselt nende abivahendite loetelu, kus puudub korduva tõendi vajadus. Pärast muudatust jääb korduva tõendi vajadus 41 abivahendi puhul (sh madratsid lamatiste vältimiseks, seisuraamid, jalatsid, kuulmisaparaadid).
 
2019. aasta jaanuaris jõustunud muudatustega kaotati uriini absorbeerivate abivahendite kordustõendi vajadus vanaduspensioniealistel inimestel, sest selle sihtrühma vajadus enamasti ei muutu. Muudatus on ennast praeguseks tõestanud, lihtsustades uriini absorbeerivate abivahendite kättesaadavust ning vähendades eelkõige perearstide töökoormust tõendite väljastamisel. Seetõttu laiendatakse erisust ka tööealistele inimestele. Seega, kui tööealine inimene on eelnevalt ostnud uriinipidamatuse abivahendeid ja tema isikliku abivahendi kaardil on selle kohta kanne olemas, ei pea ta uut arstitõendit esitama.
 
Vanaduspensioniealistel inimestel tehti täiendav muudatus, millega kaotati uriinipidamatuse abivahendite esmase tõendi vajadus. See tähendab, et vanaduspensioniealine inimene ei vaja mähkmete vajaduse tekkimisel üldse esmast tõendit.
 
Sihtrühmi läbivalt kaotati kordustõendi esitamise vajadus ka puusaproteesidel, siibritel, püsikateetritel, ühekordsetel kateetritel, peenisekatetel, vanni- ja dušitoolidel, vanni-, duši- ja mähkimislaudadel, ühe ja kahe käega käsitsetavatel käimisabivahenditel, autokohandustel mootori käsitlemiseks, liikumispuudega inimesele käsijuhtimisele kohandatud sõiduautol, kolmerattalistel pedaalidega jalgratastel, käsi- ja elektrilistel ratastoolidel, kärudel, libistamislaudadel ja -mattidel, teisaldatavatel käsipuudel tõusmiseks, tõsterihmadel ja -rakmetel, lingtõstukitel, voodilaudadel, eriistmetel, seljatugedel, elektrilise reguleerimisega vooditel, toetusabivahenditel, kaasaskantaval kaldteel, raadiosagedusega ülekandesüsteemidel, dialoogiseadmetel, visuaalse ja mehaanilise signaaliga seadmetel, keskkonnahäiresüsteemidel ja haaramistangidel.
 
Lisaks laiendati osade tõendite alusel saadavate abivahendite ulatust. Lamatiste vältimise madratsite tõendi alusel saab lamatiste vältimiseks soetada ka teisi tooteid. Elektrilise reguleerimisega voodi tõendi alusel saab soetada libilinasid ja voodilaua.
 
Abivahendite loetelu korrastamine
Riigi kompenseeritavate abivahendite loetelust võeti välja mitmed tooted. Abivahendite loetelus on tooted ja vahendid, mille abil on võimalik ennetada tekkinud või kaasasündinud kahjustust või puude süvenemist, kompenseerida kahjustusest või puudest tingitud funktsioonihäiret, parandada või säilitada füüsilist või sotsiaalset iseseisvust ning tegevus- ja töövõimet. Sellised abivahendid on näiteks proteesid, ratastoolid ja kuulmisabivahendid, mis kompenseerivad ja parandavad isiku iseseisvat toimetulekut (sh füüsilist iseseisvust). Treening- ja ergomeeterjalgrataste puhul on riiklikus süsteemis olemas alternatiivsed toetavad teenused teistes süsteemides (sh taastusravi ja rehabilitatsioon), mis aitavad taastada/säilitada inimese füüsilist ja vaimset võimekust (nt insuldijärgselt halvatud kehaosa tööd) ning eemaldati seetõttu loetelust.
 
Leiti, et lähtudes abivahendi definitsioonist ja asjaolust, et toode on mõeldud kasutamiseks laiemal eesmärgil kui puudest tuleneva lisavajaduse kompenseerimiseks, ei pea riik kolmerattalisi standardseid pedaalidega jalgrattaid abivahendina kompenseerima. Need jalgrattad on praegu osaliselt käsitatavad kui mugavusabivahendid ning neid kasutatakse asendustootena autole või bussiühenduse kitsaskohtadele. Kui inimesel on vaja konkreetselt puudest tingitud erivajaduse tõttu spetsiaalsete kohandustega jalgratast, saab ta esitada sotsiaalkindlustusametile erimenetluse taotluse.
 
Täiendavalt võeti riigi rahastatavate toodete loetelust välja varbasirutajad ja -toed, sõrmikud ja labakindad, mittelibisevad alused, abivahendid lõikamiseks, hakkimiseks ja tükeldamiseks, lugemis- ja töövalgustid, helistamistarvikud, raamatutoed ja -hoidjad.
 
Teised muudatused
Määruse muudatustega tõsteti puudega lastele mõeldud kohandatud kolmerattaliste pedaalidega jalgrataste ja käsijuhtimisseadme piirhinda. Liikumispuudega inimesele käsijuhtimisele kohandatud sõiduauto piirhind ühtlustati samale tasemele käsijuhtimisseadme piirhinnaga, sest tegemist on samal eesmärgil kasutatavate ja sageli sarnaste seadmetega. Lisaks saavad nüüdsest raske- ja sügava nägemispuudega pensioni- ja tööealised inimesed taotleda juhtkoeri.
 
Täiendavate küsimuste korral võib võtta ühendust sotsiaalkindlustusameti abivahendite talituse nõuniku Merlin Veinbergiga merlin.veinberg@sotsiaalkindlustusamet.ee, tel 4350594. Haridusnõuded abivahendeid müüvale või üürivale ettevõttele
Merlin Veinberg, sotsiaalkindlustusameti abivahendite talituse nõunik

1. jaanuaril 2020 jõustub sotsiaalhoolekande seaduse § 55 lõige 2, mille kohaselt peab abivahendi müüja ja/või üürija tagama  ettevõtte igas müügipunktis vähemalt ühe spetsialisti olemasolu, kellel on abivahendispetsialisti kutsetunnistus või sellega võrdsustatud kutse (tegevusterapeut, füsioterapeut, proviisor, farmatseut). Abivahendite loetellu lisatakse iga abivahendi juurde lahter, kus on leitavad need spetsialistid, kes on võrdsustatud abivahendi spetsialisti kutsega.
 
Kutsenõude eesmärgiks on tagada abivahendite nõustamisteenuse ühtlane tase. Juhul, kui ettevõte ei taga ettenähtud nõuet, ei ole võimalik ettevõttel alates uuest aastast riigipoolse soodustusega abivahendeid müüa ega üürida.
 
Kutset annab välja Eesti Tegevusterapeutide Liit. Lisainfot kutse taotlemise kohta leiab liidu kodulehelt. Kui teil on täiendavaid küsimusi kutse andmise kohta, siis palun võtke ühendust Anne-Mari Rebasega telefonil 5813 8018 või e-posti teel avskutse@gmail.com või ttkutse@gmail.com. Täiendavate küsimuste korral, mis puudutab abivahendispetsialisti kutse nõuet ja määruse lisa, palun võtke ühendust Merlin Veinbergiga telefonil 4350 594 või e-post teel merlin.veinberg@sotsiaalkindlustusamet.ee. KOHALIKU OMAVALITSUSE POOLT KORRALDATAVAD TEENUSED Turvakoduteenuse osutamine jaanuarist 2020
Ülle Tiits, sotsiaalkindlustusameti kvaliteediosakonna peaspetsialist Alates 1. jaanuarist läheb turvakoduteenuse osutamiseks vaja tegevusluba. Tegevusluba väljastatakse, kui teenuse osutamise koht ja vahetu teenuse osutaja vastavad sotsiaalhoolekande seaduses sätestatud nõuetele. Nõuded vahetule teenuse osutajale sõltuvad sellest, kas teenust osutatakse lapsele või täiskasvanule. Kui turvakoduteenust osutatakse täiskasvanule, ei ole vahetule teenuse osutajale seadusega kehtestatud erinõudeid. Lapsele teenust vahetult osutav inimene peab aga vastama järgmistele nõuetele: 1) inimese hooldusõigust lapse suhtes ei ole piiratud või täielikult ära võetud;
2) inimest ei ole kõrvaldatud eestkostja, hooldaja või hoolduspere vanema kohustuste täitmisest;
3) inimesel ei ole alkoholi-, narkootiliste või psühhotroopsete ainete sõltuvust. Lisaks peavad lapsele vahetut teenust osutaval inimesel olema:
1) vähemalt keskharidus ning pedagoogiline, psühholoogia- või sotsiaaltööalane riiklikult tunnustatud kutse-või kõrgharidus
või
2) vähemalt keskharidus ning läbitud vastav sotsiaaltöö ja pedagoogika täienduskoolitus. Lastele ja täiskasvanutele tuleb teenust osutada eraldi ruumides, v-a juhul, kui laps viibib turvakodus koos täisealise perekonnaliikmega. Turvakoduteenuse osutamise tegevusluba taotledes tuleb taotlusele lisada inimeste arv, kellele soovitakse tegevuskohas teenust osutada, teenust vahetult osutavate inimeste kirjalik nõusolek teenuseosutaja juurde tööle asumiseks või töö jätkamiseks ning tervisetõendid. Tegevusluba turvakoduteenuse osutamiseks väljastatakse juhul, kui: 1) tegevusloa taotleja ja teenus vastavad SHS-is teenusele, teenuseosutajale ja teenust vahetult osutavale inimesele kehtestatud nõuetele;
2) teenust vahetult osutavat inimest pole karistatud tahtlikult toimepandud kuriteo eest, mis võib ohtu seada teenust sama õigustatud inimese elu, tervise ja vara;
3) teenuse osutamise koht vastab rahvatervise seaduse alusel kehtestatud tervisekaitsenõuetele;
4) teenuse osutamise koht vastab tuleohutusnõuetele;
5) lastele teenuse osutamiseks on täidetud lastekaitseseaduse §-s 20 sätestatud nõuded. Nõuded hooldustöötajale
Kersti Kask, sotsiaalkindlustusameti järelvalve talituse nõunik
 
Sotsiaalhoolekande seaduse § 22 lg 4 p 2 sätestab, et teenust vahetult osutaval hooldustöötajal peab olema täidetud üks järgmistest ettevalmistusnõuetest:
1) läbitud hooldustöötaja kutsestandardis kirjeldatud kutseõppe tasemeõppe õppekava, mis on suunatud õpiväljundite saavutamisele;
2) läbitud hooldustöötaja kutsestandardis kirjeldatud õpiväljundite saavutamisele suunatud täienduskoolituse õppekava;
3) inimesel on kutseseaduse alusel antud hooldustöötaja kutse.
 
Hooldustöötaja haridusnõue loetakse täidetuks, kui töötaja: on läbinud hooldustöötaja kutseõppe ja talle on väljastatud vastav tunnistus/kutsetunnistus; on läbinud hooldustöötaja täiendkoolituse ja omab täiendkoolituse läbimist tõendavat tunnistust; omab hooldustöötaja kehtivat kutsetunnistust; omab varasemast ajast järgmiste nimetustega tunnistusi või diplomeid: põetaja, sotsiaalhooldaja, sotsiaalhooldustöötaja, hooldusõde, meditsiiniõde, ämmaemand, velsker, arst, erakorralise meditsiini tehnik.  Lisaks eeltoodule: arvestatakse olukorda, kui töötaja on juba asunud õppima kutseõppesse ja läbinud 31. detsembriks 2019 kutseõppes 60 ainepunkti. Töötaja peab esitama koolitusasutuse tõendi õpiväljundite (60 ainepunkti) läbimise kohta ning ta jätkab õpinguid kutseõppes ja lõpetab õpingud pärast 1. jaanuari 2020 nominaalse õppeaja jooksul; tegevusjuhendaja koolituse läbinud ja/või tegevusjuhendaja kutsetunnistusega töötaja peab hooldustöötaja kutset taotlema või läbima hooldustöötaja täiendkoolituse. Rõhutame, et kvalifikatsiooninõude täitmiseks ei peeta olukorda, kus hooldustöötaja on registreerinud end täiendkoolitusele, kuid pole seda 1. jaanuari 2020 seisuga läbinud.
 
SHS § 22 lg 4 p 2 ei sätesta haridusnõuetele lisanõudeid näiteks viimase kümne aasta jooksul läbitud eriala kompetentsile vastavat täiendkoolitust. Selle nõude on kehtestanud kutse andja. Seega ei ole täiendkoolituse läbinuile seaduses kehtestatud ajalist piirangut, millal on täiendkoolitus läbitud. Kui täiendkoolituse läbinu soovib taotleda hooldustöötaja kutset kutse andjalt, peab ta täitma kutse andja kehtestatud nõuded.
Hooldustöötaja kutse taotlemise dokumente võtab vastu Eesti Sotsiaaltöö Assotsiatsioon. Hooldustöötaja kutse taotlemise nõuded, vajalike dokumentide loetelu ja kutse andmise korra on kinnitanud Sotsiaalhoolekande Kutsenõukogu.
Välisriigis omandatud hooldustöötaja või tervishoiutöötaja haridust tuleb tõendada ERIC/NARIC tõendiga.

Olulisemad muudatused alates 1. oktoobrist 2019

Alates 1. oktoobrist 2019 jõustub abivahendite määruse muudatus, milles on tehtud erinevaid täiendusi. Järgnevalt on välja toodud olulisemad määruse täiendused. Ühe suure muudatusena täiendati oluliselt nende abivahendite loetelu, kus puudub korduva tõendi vajadus. Korduva tõendi kaotamine tähendab seda, et kui inimene on eelnevalt tõendi alusel abivahendeid soetanud ja selle kohta on tema isikliku abivahendi kaardil kanne olemas, ei pea ta uut arstitõendit esitama. Pärast muudatust jääb korduva tõendi vajadus 41 abivahendi puhul, mh madratsid lamatiste vältimiseks, seisuraamid, jalatsid ja kuulmisaparaadid. 2019. aasta jaanuaris jõustunud muudatustega ei vaja vanaduspensioniealised inimesed enam uriini imavate abivahendite ostmiseks kordustõendit (ISO-kood 09.30), sest selle sihtrühma vajadus enamasti ei muutu. Uue muudatusega laiendatakse erisust ka tööealistele inimestele. Uriinipidamatuse jaoks mõeldud toodete, sh mähkmete ostmisel vajavad korduvat tõendit hetkel veel lapsed (kuni 18-aastased), sest nende olukord vajab edasist analüüsi. Täiendavalt kaotatakse sihtrühmi läbivalt kordustõendi vajadus järgmistel abivahenditel: ● puusaproteesid (ISO-kood 06.24.18) ● sukajalgatõmbaja (ISO-kood 09.09.03) ● tualetitoolid (ISO-kood 09.12.03) ● potikõrgendused (ISO-kood 09.12.15) ● tualettpaberitangid (ISO-kood 09.12.27) ● siibrid (ISO-kood 09.12.33) ● püsikateetrid (ISO-kood 09.24.03) ● ühekordsed kateetrid (ISO-kood 09.24.06) ● peenisekatted (ISO-kood 09.24.09) ● vanni- ja dušitoolid (ISO-kood 09.33.03) ● vanni-, duši- ja mähkimislauad (ISO-kood 09.33.12) ● ühe käega käsitsetavad käimisabivahendid (ISO-kood 12.03) ● käimisabivahendid kahe käega käsitsemiseks (ISO-kood 12.06) ● autokohandused mootori käsitlemiseks(ISO-kood 12.12.04) ● liikumispuudega inimesele käsijuhtimisele kohandatud sõiduauto (ISO-kood 12.12.00) ● puudega lastele mõeldud kolmerattalised pedaalidega jalgrattad (ISO-kood 12.18.06.02) ● käsiratastoolid (ISO-kood 12.22) ● elektrilised ratastoolid (ISO-kood 12.23.06) ● kärud (ISO-kood 12.27.07) ● libistamislauad ja -matid (12.31.03) ● teisaldatavad käsipuud tõusmiseks (ISO-kood 12.31.09) ● tõsterihmad ja -rakmed (ISO-kood 12.31.15) ● lingtõstukid (ISO-kood 12.36.03) ● voodilauad (ISO-kood 18.03.15) ● eriistmed (ISO-kood 18.09.21) ● seljatoed (ISO-kood 18.10.03) ● elektrilise reguleerimisega voodid (ISO-kood 18.12.10) ● toetusabivahendid (ISO-kood 18.18) ● kaasaskantav kaldtee (ISO-kood 18.30.15) ● raadiosagedusega ülekandesüsteemid (ISO-kood 22.18.24) ● dialoogiseadmed (ISO-kood 22.21.09) ● visuaalse signaaliga seadmed (ISO-kood 22.27.03) ● mehaanilise signaaliga seadmed (ISO-kood 22.27.09) ● keskkonnahäiresüsteemid (ISO-kood 22.27.21) ● haaramistangid (ISO-kood 24.21.03) Vanaduspensioniealistel inimestel tehakse täiendav muudatus, millega kaotatakse uriinipidamatuse abivahendite esmase tõendi vajadus. See tähendab, et vanaduspensioniealine inimene ei pea uriinipidamatuse kompenseerimiseks mõeldud (ISO-kood 09.30) toodete (nt mähkmete, sidemete) vajaduse tekkimisel esitama esmast tõendit. Abivahendite loetelu korrastamine Riigi kompenseeritavate abivahendite loetelust võetakse välja mitmed tooted. Oluline muudatus puudutab treening- ja ergomeeterjalgrattaid. Abivahendite loetelust leiab tooted ja vahendid, mille abil saab ennetada tekkinud või kaasasündinud kahjustust või puude süvenemist, kompenseerida kahjustusest või puudest tingitud funktsioonihäiret, parandada või säilitada füüsilist või sotsiaalset iseseisvust ning tegevus- ja töövõimet. Sellised abivahendid on näiteks proteesid, ratastoolid, kuulmisabivahendid, mis kompenseerivad ja parandavad inimese iseseisvat toimetulekut, mh füüsilist iseseisvust. Treening- ja ergomeeterjalgrataste puhul leidub riiklikus süsteemis alternatiivseid toetavaid teenuseid teistes süsteemides, näiteks taastusravi. Need aitavad taastada ja säilitada inimese füüsilist ja vaimset võimekust, näiteks insuldijärgselt halvatud kehaosa tööd. Kolmerattalised standardsed jalgrattad on mõeldud selleks, et neid kasutataks laiemal eesmärgil kui puudest tuleneva lisavajaduse kompenseerimiseks. Kolmerattalised standardsed jalgrattad on osaliselt käsitatavad kui mugavusabivahendid, mida kasutatakse asendustootena autole või bussiühenduse kitsaskohtadele. Näiteks on sotsiaalkindlustusametile esitatud eritaotlus jalgratta väljaostuks põhjendusega, et auto kasutamine on riigisoodustusega jalgratta soetamisest kulukam. See ei ole puudest tuleneva lisavajaduse kompenseerimine. Kui aga inimene vajab siiski konkreetselt puudest tingitud erivajaduse tõttu spetsiaalsete kohandustega jalgratast, saab ta ametile esitada erimenetluse taotluse. Täiendavalt võetakse riigi rahastatavate toodete loetelust välja varbasirutajad ja -toed, sõrmikud ja labakindad, mittelibisevad alused, abivahendid lõikamiseks, hakkimiseks ja tükeldamiseks, lugemis- ja töövalgustid, helistamistarvikud, raamatutoed ja -hoidjad. Enamiku toodete puhul on loetelust väljavõtmise põhjus selles, et tegemist ei ole puudest tuleneva vajadusega. Neid tooteid võib vajada ka inimene, kellel ei ole puuet ega töövõime langust. Kui aga inimene vajab puudest tulenevate kohandustega toodet, võib ta jätkuvalt esitada sotsiaalkindlustusametile erisuse taotluse. Abivahendi piirhindadega seotud muudatused Ühtlasi tõstetakse mitmete abivahendite piirhindu. Näiteks tõstetakse puudega lastele mõeldud kohandustega kolmerattaliste jalgrataste (ISO-kood 12.18.06.02) üürimise piirhinda 41.50 eurolt 68 euroni. Lisaks tõstetakse autole mõeldud käsijuhtimisseadme (ISO-kood 12.12.04) piirhinda 885 eurolt 1500 euroni. Liikumispuudega inimesele käsijuhtimisele kohandatud sõiduauto (ISO-kood 12.12.00) piirhind ühtlustatakse käsijuhtimisseadme piirhinnaga samale tasemele, sest tegemist on samal eesmärgil kasutatavate ja sageli sarnaste seadmetega. Tõendi nõude muudatused Lamatiste vältimiseks mõeldud madratsi tõend (ISO-kood 04.33.06) laieneb edaspidi muudele lamatiste vältimise toodetele (ISO-kood 04.33.03.02). Elektrilise reguleerimisega voodile (ISO-kood 18.12.10) väljastatud tõend laieneb libilinadele (ISO-kood 12.31.03.02) ja voodilauale (ISO-kood 18.03.15). Nii saab näiteks elektrilise reguleerimisega voodi tõendiga soetada hiljem vajaduse tekkimisel libilina või voodilaua ilma täiendava tõendita. Abivahendite kirjeldustes ja kompenseerimise tingimustes tehtavad täpsustused Kommunikatsioonivõimendi (ISO-koodi 22.06.06) juurde lisatakse eritaotluse klausel. Edaspidi saab kommunikatsioonivõimendit soetada ainult eriotsuse alusel. Pestavate aluslinade (ISO-koodi 09.30.45) juures tehakse tehniline parandus ning lisatakse märge „H“ veergu. Seega, edaspidi ei saa inimene, kes viibib hooldusteenusel, soetada pestavat aluslina riigisoodustusega. Põhjuseks on asjaolu, et pestavad aluslinad on otseselt seotud hooldusteenuse osutamisega ning vajaduse tekkimisel peab need tagama hoolekandeasutus. Käsijuhtimisseadme (ISO-kood 12.12.04) ja liikumispuudega inimesele käsijuhtimisele kohandatud sõiduauto (ISO-kood 12.12.00) näidustuse lahtrisse lisatakse nõue, et inimesel peab olema abivahendi saamiseks kehtiv autojuhiluba. Nõue tagab, et riik rahastab autoga juhtimiseks mõeldud kohandusi inimesele, kellel on kehtiv juhtimisõigus. Keskkonnahäiresüsteemide (ISO-koodi 22.27.21) näidustuse lahtrisse lisatakse sihtrühma täpsustus, mille kohaselt saab laps osta riigipoolse soodustusega keskkonnahäiresüsteemi alates kuuendast eluaastast. Lisainfo: Merlin Veinberg, sotsiaalkindlustusameti abivahendite talituse nõunik merlin.veinberg@sotsiaalkindlustusamet.ee, 4350594

Sotsiaalminister Tanel Kiik: 2020. aasta riigieelarvega ehitame sotsiaalselt õiglast riiki

Sotsiaalministeerium

Pressiteade

28. september 2019

Sotsiaalminister Tanel Kiik: 2020. aasta riigieelarvega ehitame sotsiaalselt õiglast riiki

Riik jätkab 2020. aastal investeeringuid tervishoidu ravijärjekordade lühendamisse ja esmatasandi arstiabi arendamisse  haigekassa rahastamine suureneb ligi 144 miljoni euro võrra. Samuti tõusevad uuel aastal puudega laste toetused ning Ida-Eestis avatakse lastemaja seksuaalselt väärkoheldud või selle kahtlusega laste abistamiseks.

“Tervishoiuteenuste kättesaadavus ja kõrge kvaliteet on üks meie ühiskonna olulisi kokkuleppeid. Tuleval aastal suureneb haigekassa eelarve tänu suurenevale maksulaekumisele ning pensionäride eest makstavale eraldisele ligi 144 miljoni euro võrra, mis võimaldab lisaks ravijärjekordade lühendamisele jätkata esmatasandi arstiabi arendamisega,” ütles sotsiaalminister Tanel Kiik. “Oleme perearstidega arutamas erinevaid lahendusi esmatasandi väljakutsetele, tuleva aasta eelarve võimaldab meil edasi liikuda nii rahastuspõhimõtete ülevaatamise, e-konsultatsiooni erialade laiendamise kui ka regionaalsete tasude diskussioonidega.”

Sotsiaalministri sõnul leidis valitsus riigieelarves vajalikud vahendid puudega laste toetuste tõstmiseks senisega võrreldes kahe- kuni kolmekordseks. “Riigikogu otsus puudega laste toetuste tõstmise kohta tehti veebruaris, kuid nüüd tuli valitsusel leida toetuste mitmekordistamiseks vajalik lisaraha, enam kui 9 miljonit eurot. Mul on väga hea meel, et juba tulevast aastast jõuab puudega laste peredeni senisest oluliselt suurem toetus,” selgitas minister Kiik.

Sotsiaalministeeriumi valitsemisala eelarve on 2020. aastal 5,88 miljardit eurot. Suurima eelarvega on 2,7 miljardi euroga sotsiaalse kaitse (põhiosas pensionid) ja 1,68 miljardi euroga tervise valdkonnad. Perepoliitika valdkonna eelarve on 774 miljonit eurot ning tööturu valdkonna eelarve ligi 675 miljonit eurot.

Olulisemad investeeringud tervise-, töö- ja sotsiaalvaldkondades 2020. aastal:

· Suureneb tervishoiu rahastamine. Haigekassa eelarve kasvab 2020. aastal ligi 144 miljoni euro võrra, millest ligi 117,2 miljonit moodustab suurem sotsiaalmaksu ravikindlustuse osa laekumine. Ligi 26,4 miljoni euro võrra kasvab riigieelarve eraldis mittetöötavate vanaduspensionäride eest. Olulisemad valdkonnad on 2020. aastal esmatasandi arstiabi, lastele suunatud teenused, onkoloogia-hematoloogia ja vaimne tervis. Esmatasandil on kavas laiendada e-konsultatsiooni erialasid, vaadata üle rahastuspõhimõtted ning võimalusel piloteerida regionaalseid tasusid perearstidele. Jätkub ka tervishoiutöötajate palgatõus – palgakokkuleppe tagamiseks eraldab riik 50 miljonit eurot.

Ravimite kompenseerimiseks suunab haigekassa üle 180 miljoni, mis on ligi 14 miljonit rohkem kui tänavu. Täiesti uue teenusena asub haigekassa 2020. aastal maksma residentide tasu, milleks prognoositakse ligi 20 miljonit eurot.

Lisaks panustab riik täiendavalt 1 miljon eurot sõeluuringute, sh vähi sõeluuringute kvaliteedi parandamiseks ning elanikkonna hõlmatuse laiendamiseks. Samuti luuakse peakaplani ametikoht haiglakaplanite ja hingehoidjate töö paremaks koordineerimiseks.

Kokku on riigieelarves tervishoiule kavandatud ligi 1,68 miljardit.

· jaanuarist 2020 tõuseb riigi makstav puudega lapse toetus mitmekordseks. Uuest aastast makstakse keskmise puudega lapsele toetust 138 eurot, raske puudega lapsele 161 eurot ja sügava puudega lapsele hakatakse toetust maksma 241 eurot. Puudega laste toetusteks on tuleva aasta eelarves ette nähtud 22,3 miljonit eurot ehk enam kui 9 mln euro võrra rohkem kui tänavu. Eestis elab ligi 13 000 puudega last. Lisainfo: https://www.err.ee/910184/puudega-lapse-toetus-touseb-margatavalt

· Lastemaja laieneb Ida-Eestisse. Sotsiaalkindlustusameti lastemaja on lapsesõbralik ja erialadevaheline teenus seksuaalselt väärkoheldud või selle kahtlusega laste abistamiseks. Kohapeal teevad lapse heaolu nimel koostööd lastekaitsetöötaja, psühholoog, arst, politseiametnik ja teised lastega töötavad spetsialistid. Tallinna ja Tartu lastemajades, kuhu jõuavad seksuaalselt väärkoheldud või selle kahtlusega lapsed, abistati 2018. aastal 245 last. Ida-Eestis lastemaja avamiseks on 2020. aasta eelarves 120 000 eurot. Lisainfo lastemaja kohta: https://www.sotsiaalkindlustusamet.ee/et/lapsed-pered/lastekaitse/lastemaja

· 2020. aasta aprillist tõuseb keskmine vanaduspension 45 euro võrra. Pensionid tõusevad 1. aprillist 2020 – koos iga-aastase indekseerimisega kujuneb vanaduspensioni keskmiseks tõusuks 45 eurot. Erakorraliseks pensionitõusuks kulub 2020. aastal 20,8 miljonit eurot. Pensionite tõstmine aitab kaasa ühe enim vaesuse poolt ohustatud ühiskonnagrupi, pensionäride, majandusliku olukorra parandamisele. Pensionide baasosa tõstmine puudutab ligi 330 000 inimest, sh lisaks vanaduspensionäridele kasvab pension ka näiteks toitjakaotuspensioni saajatel. Kõikidele pensioniliikidele kokku kulub 2020. aastal 1,99 miljardit eurot. https://www.sm.ee/et/uudised/jargmisel-aastal-touseb-vanaduspension-45-eurot

· Ohvriabi teenuste rahastamine suureneb. Sotsiaalkindlustusameti ohvriabiteenuste kättesaadavuse suurendamisse suunatakse tuleval aastal 100 000 eurot lisaraha. Kokku rahastab riik ohvriabi, vägivallaennetuse ja naiste tugikeskuste teenuseid aastas 2,5 miljoni euroga. Õigus ohvriabile on kõigil inimestel, kes on langenud hooletuse või halva kohtlemise; füüsilise, vaimse või seksuaalse vägivalla ohvriks. Ohvriabi saab iga inimene, kellele on põhjustatud kannatusi või tekitatud kahju, sõltumata sellest, kas kahju tekitaja on tulnud avalikuks ja kas tema vastu on algatatud kriminaalasi. Ohvriabi nõustamine on soovi korral anonüümne. Ohvriabi kontaktid: http://www.palunabi.ee/ ja 116006.

· Riigieelarvest rahastatavate sotsiaalhoolekande töötajate palgad tõusevad. Sotsiaalse rehabilitatsiooni, erihoolekande ja asendushoolduse spetsialistide palgad tõusevad keskmiselt 2,5%. Täpse palgatõusu määrab tööandja, kuna palgatõusuks ettenähtud raha sisaldub riigi rahastatava teenuse hinnas nö palgakomponendina, asendushoolduse puhul suunatakse see kohalikele omavalitsustele Palgatõusuks on riigieelarves kavandatud 1 miljon eurot lisaraha.

Ratastooli asemel purjed: Haapsalus purjetasid erivajadusega inimesed

Külli Haav, galerii

Ligi kolmkümmend inimest sai uute parapaatidega Veskiviigi sadamast vee peale ja purjetamist nautida. “Meeldis!” ja “Teistmoodi,” kõlasid nende hinnangud.

Purjetamishuvilisi juhendasid paatides olümpiaklassi 470 purjetajad Hugo Rasmus Vaino ja Uko Rasmus Tiidemann, kellele oli selline kogemus uudne.

Meeldejääv kogemus nii instruktorile kui huvilisele

“Enim valmistas purjekaga merel olijaile rõõmu vee peal liuglemise tunne ning aktiivne osavõtt sõitmisest kas roolides või sootides,” tõdes Tiidemann. Tema sõnul olid sõitjad olid purjetamisest huvitatud, järjekord paatidele pikk ning osalejad nautisid sõitu.  “Meile oli see hea vaheldus tavalisele purjetamisel, saime tutvuda toredatega inimestega ja kuna paadid olid nii lihtsalt, said nad ise sõita ja midagi teha, roolida ja sootida,” kinnitas Vaino, kelle hooleks 470 purjekas on roolimine.

“Üritusest jäi tunne nagu sai palju tehtud – inimesed said meeldejäävad kogemused ning mina kohtusin huvitavate isiksustega, kes suurendasid mu silmaringi ning lisasid mu ellu väärtust,” lisas tavapäraselt 470 soote hoidev Uko Tiidemann.

Purjed ratastooli asemel

Et puuetega inimesed saaksid vabas õhus ja võrdselt teistega päikest, tuult ja sõidurõõmu nautida ja areneda, sündis projekt Erilised Purjetajaid. Eestis on nüüd olemas kolm parapurjekat, et see 12 protsenti rahvastikust ca 158 000, kes mingi erivajadusega, vabas õhus aega veeta, rõõmu tunda ja areneda saaks. Enamasti ei saa need inimesed tavalises kehalise kasvatuse tunnis käia ega paljajalu murul joosta, küll aga võimalik turvaliselt merel purjetada.

Nüüdseks on projekti nelja toimumisaasta jooksul merel käinud üle pooleteistsaja erivajadusega inimese vanuses 9-79  käinud merel ca 300 korral nii Pärnus, Kuressaares kui Tallinnas, oleme rõõmsad, et Haapsalus samuti.

Purjekad, mida saab joystick’iga juhtida

 Kaks purjekat on klassist Hansa 303. Need on lihtsa disainiga ja kergemad kahe mastiga paadid. Nende pikkus on 3,03 meetrit, laius 1,35 meetrit ja süvis üks meeter. Paat kaalub 85 kg. Hansa 303 klassi purjeka kogupurjepind on maksimaalselt kuus ruutmeetrit ning sellega saab sõita kaks inimest korraga.Purjekad on sobilikud ratastoolis inimestele nii hobisõiduks, treeninguteks kui võistlemiseks.  

Erilisi Purjetajaid toetavad Eesti Jahtklubide Liit ja Eesti Paraolümpiakomitee, parapaadid soetati koostöös Eesti Sotsiaalministeeriumi, Eesti Jahtklubide Liidu ja Eesti Puuetega Naiste Ühenduste Liiduga, vabatahtlikega abistab Eesti Töötukassa.

ANALÜÜS: vaimse tervise häired on üks suuremaid töövõime vähenemise põhjuseid

Sotsiaalministeerium, Pressiteade, 7. august 2019

Sotsiaalministeeriumis koostatud värskest analüüsist selgub, et tööandjad,
töötajad ja riik peaksid senisest enam panustama töötaja vaimse tervise
hoidmisesse.

Töötajate vaimse tervise häired on Eestis teisel kohal töövõime vähenemise
põhjustest. Vaimse tervise otsesed ja kaudsed kulud on Eestis
hinnanguliselt 572 miljonit eurot aastas ning see summa võib juba
lähitulevikus kasvada.

„Sageli peetakse psühhosotsiaalseid ohutegureid nii-öelda pehmeteks
teemadeks ja need on teiste riskide kõrval töökeskkonnas maandamata.
Maandamata stressorite tagajärjeks võivad olla aga konfliktid,
motivatsiooni langus ja töölt puudumine, mis võib omakorda lõppeda töölt
lahkumisega. See kõik mõjutab otseselt ettevõtte või organisatsiooni
käekäiku ning inimese töö- ja eraelu,“ sõnas sotsiaalminister *Tanel Kiik*
ja lisas: „töötajad puutuvad pidevalt kokku intellektuaalseid ja
psühholoogilisi väljakutseid esitavate olukordadega, mistõttu on psühholoogiline ja sotsiaalne töökeskkond arenenud riikides üks olulisemaid tööohutusega seotud teemasid.“

Eestis on enim levinud vaimse tervise riskideks töökeskkonnas probleemsed kliendid (69,9%), ajaline surve (49,2%), pikk või ebaregulaarne tööaeg (22,6%) ja hirm kaotada töö (26%). Peamised raskused psühhosotsiaalsete riskidega tegelemisel on soovimatus neist probleemidest avameelselt rääkida, töötajate ja juhtkonna vähene teadlikkus, oskusteabe ja spetsialistide toe puudumine.

Üheks sagedasemaks töökeskkonnas tekkivaks vaimse tervise häireks on aga stress, mida põhjustavad ülemäärane töökoormus ja töötempo, ebaselged ülesanded ja pidevad muutused, töö iseloom, töökeskkond ning suhted kolleegide ja juhtidega.

Analüüs toob välja ka mitmeid ettepanekuid, mida edaspidi ellu rakendada.
Näiteks on oluline, et riik abistaks tööandjaid vaimse töökeskkonna
hindamisel ning tõhustaks asjakohast järelevalvet ja nõustamist. Analüüsis
on tööandjate abistamiseks koostatud ka näitlik töökeskkonna vaimsete
riskide hindamine. Oluline on töötaja tervisekontrolli tõhustamine ja
praktilise teabe ning koolituste võimaldamine nii töötajatele kui
tööandjatele.

Analüüs on leitav siit: https://bit.ly/2MQo0Wn

PRESSITEADE: Kaasame töötud jagamismajandusse!

Heinakuu töisel nädalal, mil paljud ametnikud ja linnakodanikud nautisid suvepuhkust, kohtusid jagamismajanduse platvormide esindajad Keiu Roosimägi (Helpific) ja Kristjan Vanaselja (Goworkabit) Sotsiaalministeeriumi ning Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi esindajatega, et arutada võimalusi, kuidas läbi liberaalsemate meetmete aidata kaasa pikaajalise töötuse ja tööturult tõrjutuse leevendamisele,sotsiaalse kaasatuse edendamisele ja luua paremaid võimalusi iseseisva majandusliku toimetuleku suurendamiseks. Üheks võimaluseks on nn tööampsud, kus töötu saab teha ühekordseid tööotsi jagamismajanduse platvormide kaudu, tundmata hirmu töötu staatusega kaasnevate teenuste, toetuste ja hüvitiste kaotamise ees.

Poliitikauuringute keskus Praxis on välja toonud, et Eestis on töötuse puhul probleemiks ebapiisav sotsiaalne kaitse, mis ei kindlusta inimesele majanduslikku toimetulekut tööotsimise ajal ja ei hoia ära inimeste vaesusesse langemist.

Analüüsi “Töötuskindlustuse põhimõtete analüüs vaesuse ennetamiseks ja tööturul osalemise toetamiseks” kohaselt töötute suure vaesusriski põhjusteks on esiteks madal katvus, mille tõttu hüvitist või toetust saab väike osa töötutest. Näiteks 2018. aastal sai üksnes 33% uutest registreeritud töötutest töötuskindlustushüvitist ja 26% töötutoetust. Kõikidest registreeritud töötutest said 2018. aastal töötuskindlustushüvitist või töötutoetust keskmiselt 47% (Töötukassa 2018). Ka OECD riikides  (Majanduskoostöö ja Arengu Organisatsioon) laiemalt on probleemiks madal ja vähenev tööotsijate kaetus töötushüvitistega, mis omakorda on toonud kaasa kasvava sissetulekute ebavõrdsuse. Seoses uute töövormide laienemisega ja võimaliku töökohtade kadumisega – tehnoloogiline areng ja digitaliseerimine, on töötushüvitised ja nende katvus muutunud järjest olulisemaks küsimuseks.

“Helpific osutab teenust eakatele ja erivajadusega inimestele, kuid tihtilugu on abistajatest puudus. Poes käimine, transport, majapidamistööd, saatmine üritustel ja vabaajategevustel on olukorrad, mis ei vaja professionaalset sekkumist. Nii on meil võimalik sotsiaalhoolekandesse sisse tuua täiendavat inimressurssi, mis aitab leevendada teenusteosutajate (abistajate) puudujääki sotsiaalhoolekandes,” lausub Helpificu asutaja ja tegevjuht Keiu Roosimägi. 

Eestis saab tööampse teha veel näiteks sõidujagamises (Uber, Bolt) või tööamspuportaal Goworkabit vahendusel – pakkumisel on peamiselt lihttööd, mis ei vaja suuri kogemusi.

Varasemalt on välja toodud, et tööampsundus võiks lausa olla riiklik prioriteet kui ka, et koostöömajandus on kui eksam e-riigile. Ilmselgelt nõuavad aga ka uued liberaalsemad lahendused poliitilisi otsuseid ning seadusandlikke muudatusi. See hõlmab ka piirangute seadmist (nt periood, mille kestel võib tööampse teha või tööampsude tundide arv kuus), muuhulgas ka näiteks lihtsustatud maksustamist, mis võib osutuda võimalikuks läbi ettevõtluskonto, mille saab avada füüsiline isik ja millele laekunud summalt on maksumäär 20 protsenti ettevõtluskontole laekunud summast, kui summa ei ületa 25 000 eurot kalendriaastas. Maksukohustuse suuruse arvutamiseks esitab krediidiasutus Maksu- ja Tolliametile elektroonsel kujul andmed iga maksumaksja ja iga tema ettevõtluskontole laekunud summa kohta. Maksu- ja Tolliamet arvutab ettevõtlustulu maksu summa ja edastab selle krediidiasutusele, kes broneerib Maksu- ja Tolliametilt saadud informatsiooni alusel maksumaksja ettevõtluskontol maksukohustuse suurusele vastava summa.

Sotsiaalministeeriumi tööhõive osakonna tööturupoliitikajuhi Kadi Kanarbiku sõnul on ministeerium alustanud väljatöötamiskavatsuse protsessi – töötuskindlustuse seaduse ja töötturuteenuste  ja -toetuste seaduse jt seaduste seaduseeleelnõude väljatöötamist.

Kohtumise käigus nõustusid kõik osapooled, et töötuskindlustushüvitise saamise ajal tööampsude tegemine ei tohi soodustada töötuks olemist. Ajutiselt motivatsiooni kaotanud või erivajadusega inimesed ei tohiks teha selliseid lihttöid, mis alandavad nende enesehinnangut ning teevad raskemaks “päris” tööle naasmise. Samuti võib tööandjatel olla mugav kasutada ära eneseusu kaotanud inimesi, kes on lisaks kõigele veel arvel Töötukassas.

Link: https://web.helpific.com/2019/07/18/kaasame-tootud-jagamismajandusse/

Teie küsimustele vastame:

Keiu Roosimägi

keiu.roosimagi@helpific.com

(+372) 53 477 636

EPIKoja olulisemad saavutused ja tegevused 2019 I poolaastal 27. June 2019

2019. a I poolaasta mõjukaimaks saavutuseks kujunes ÜRO puuetega inimeste õiguste konventsiooni (edaspidi ÜRO PIK) täitmise variraporti (edaspidi variraport) lühendatud ja inglise keelde tõlgitud versiooni esitamine ÜRO puuetega inimeste õiguste komiteele 13.02 ning videokonverentsi vahendusel eelkaitsmine 09.04. Peale tutvumist riigi raporti ja EPIKoja variraportiga ning eelkaitsmist koostas ÜRO puuetega inimeste õiguste komitee soovitused Eesti riigile (List of Issues), millele riik koostab kirjaliku vastuse enne 2020. kevadesse kavandatud riigi raporti kaitsmist komitees. Soovitused on avaldatud ÜRO kodulehel Oluline saavutus EPIKoja huvikaitsetegevuse jaoks on, et mitmed meie variraportis ja eelkaitsmisel käsitletud küsimused on riigile sõnastatud soovitustes kajastamist leidnud.

Seoses ÜRO PIK-ga on 2019. aastal tõhustunud EPIKoja koostöö Õiguskantsleri kantseleiga. Kantselei esindaja Juta Saarevet osales variraporti eelkaitsmisel Genfis kohapeal. Lisaks käsitlesime koostöös DigiDoc4 ja ühistranspordi ligipääsetavuse küsimusi ja planeerisime 2019. II poolaastal kantselei korraldusel toimuvat ÜRO PIK teemalist rahvusvahelist näitust.

Loe edasi: https://www.epikoda.ee/epikoja-olulisemad-saavutused-ja-tegevused-2019-i-poolaastal/

Puuetega inimesed ootavad lahendusi ja ajakava ligipääsetava ühistransporditeenuse saavutamiseks 26. juuni 2019

25. juunil kirjutas ERR “MKM: igaks erijuhtumiks ei saa puudega inimestele sobivaimat sõiduvõimalust tagada”. Artiklis toodi välja, et õiguskantsler juhtis majandusministeeriumi (MKM) tähelepanu sellele, et kui raudteeremondi ajal rongid bussidega asendatakse, jäävad hätta puuetega inimesed ja väikelaste vanemad. Ministeeriumi transpordi asekantsler Ahti Kuningas sõnul ei ole alati võimalik tagada kõigile sõitjagruppidele igaks erijuhtumiks sobivaimaid sõiduvõimalusi.

“MKM seisukoht tekitab hämmastust, eriti seitse aastat peale ÜRO puuetega inimeste õiguste konventsiooni ratifitseerimist Eestis,” tõdeb EPIKoja tegevjuht Anneli Habicht.

Selle asemel, et pakkuda välja lahendusi ja ajakava puudega inimestele ligipääsetava ühistransporditeenuse samm-sammuliseks saavutamiseks, põhjendab ministeerium rongide asendusbusside  ligipääsmatust asjaoluga, et bussid on meil üleüldiselt halvasti ligipääsetavad.

Viitamine ligipääsetavate busside kallile hinnale ja puudega reisijate vähesele arvule mõjub mõnevõrra küünilisena. Puudega inimesed ei hakka ilmselt kunagi moodustama elanikkonnast enamust, kuid just vähemate võimalustega inimeste kaasamine on kõigi ülejäänute, eelkõige riigi ülesanne. Näiteks on 2016. aastal käivitunud töövõimereformi peamine põhimõte aidata aina enam puudega inimesi avatud tööturule. Täna võime tõdeda, et tänu Eesti Töötukassa tublile tööle ja tööandjate avatud suhtumisele on tööle saanud oodatust enamgi meie inimesi. Samas oleme teadlikud, et paljudel on töötamine takistatud just ligipääsmatu ühistranspordi tõttu. Ligipääsetav ühistransport on kui hügieenitegur teistes ühiskonnaelu valdkondades osalemiseks – olgu selleks õppimine, töö või vaba aja tegevused. Häid näiteid ju tegelikult on – väga hästi ligipääsetavad on Tartu ja Pärnu linnatransport, ka Tallinna oma, kuigi mitte veel 100%. Selliseid näited võiks tuua teistele eeskujuks ja töötada nende põhjal välja etapiviisilise plaani kõiki reisijaid rahuldava tulemuse saavutamiseks. Hea näide on ju ka Elron ja rongitransport, kui ainult seda hiljutist tagasilööki Pärnu suunal poleks olnud. Ääremärkusena lisan, et õiguskantsleri kirjas oodati selgitust eelkõige pikaajalise püsilahendusena, nt rongi asemel Pärnusse jõudmiseks kasutatavaid busse, mitte erandkorras rakendatavate osas.

Täiesti tähelepanuta on MKM-il kahjuks jäänud aga iseseisva ja väärika elu põhimõte, millele on puuetega inimeste õiguste konventsioonis pühendatud terve artikkel. Jah, alati jääb inimesi, kes puude tõttu vajab teise inimese abi. Kuid enamus puudega inimestest suudab hästi ligipääsetavas keskkonnas ja abivahendite toel tulla toime iseseisvalt, mis on väärika elu peamisi aluseid. Mõistame, et ligipääsetavad lahendused ei sünni üleöö, nõuavad planeerimist, aega ja vahendeid. Kuid põhjendada taandarengut rongitranspordi ligipääsetavuses kui iseenesestmõistetavust ei mõju seitsme aasta eest ÜRO puuetega inimeste õiguste konventsiooni ratifitseerinud ja edasipüüdlikuna näida soovivale riigile kohaselt.

Autor: Anneli Habicht, EPIKoja tegevjuht

Kirjutustõlke teenus muudab kõne silmaga nähtavaks

Sotsiaalkindlustusamet pakub alates 12. juunist vähenenud töövõime ja kuulmislangusega inimestele kirjutustõlke teenust. Kuulmislangusega inimene saab tõlgi tellida näiteks arsti juurde, ametiasutusse, töövestlusele või kultuuriüritusele minnes.

Täna on Eestis sellise teenuse sihtrühm umbes 4000 inimest. Teenuse ajal on tõlk inimese kõrval ning sisestab kuuldava teksti ekraanile, kust teenust vajav inimene seda lugeda saab. „Tõlk sarnaneb selles situatsioonis abivahendiga – ta teeb kuuldava teksti nähtavaks, nii et seda saab samal ajal ekraanilt lugeda,“ selgitas sotsiaalkindlustusameti tõlketeenuste projektijuht Timo Hansman.

Esimest korda pakuti kirjutustõlke teenust eelmise aasta maikuust detsembrini. Siis kasutas seda 35 inimest 53 erinevas tõlkesituatsioonis kokku 260 tundi.

„Kirjutustõlge on minu jaoks väga oluline teenus. Tänu sellele saan osaleda koosolekutel ja teabepäevadel, nautida kultuuriüritusi. Kõige rohkem rõõmustangi, et saan nüüd teatrietendustest sada protsenti aru. Ilma kirjutustõlketa ma enam teatrisse ei lähe, sest sisu kuulmata ei ole mõtet etendust vaadata,“ kommenteeris Eesti Vaegkuuljate Liidu tegevjuht Külliki Bode, kes on ka ise vaegkuulja. „Ka koosolekutel on kirjutustõlgi kasutamine hädavajalik, sest enamik räägitavast jutust jääb kuulmata. Kirjutustõlgi abil saan ma olla teistega võrdväärsel positsioonil ega jää ühestki infokillust ilma.“

„Kuigi kirjutustõlke teenus on uus, on vaegkuuljatel selle vastu suur huvi. Plaanime lähiajal koolitada välja veel kümme kirjutustõlki, kes saaksid samuti teenust pakkuda,“ rääkis Hansman.

Tegemist on juba teise kuulmislangusega inimestele suunatud tõlketeenusega, millega sotsiaalkindlustusamet sel aastal alustas. Alates maikuust pakub amet ka kaugtõlke teenust, mis on mõeldud kurtidele, kes vajavad viipekeeletõlgi abi. Kaugtõlketeenust osutatakse Skype’i kaudu. Teenuse kohta leiab lisainfot sotsiaalkindlustusameti kodulehelt.

Kirjutustõlke tellimissoov tuleb saata meiliaadressile info@viipekeeletolgid.ee, minimaalne ettetellimise aeg on kolm päeva. Tellimust tehes tuleb täpsustada tõlkimise koht, aeg ja kestus ning kirjeldada, millisesse olukorda tõlki vaja läheb. Seejärel kinnitab teenuseosutaja tellimuse.

Tõlketeenust osutab Viipekeeletõlkide OÜ ning teenust rahastab Euroopa sotsiaalfond.

Lisainfot kirjutustõlketeenuse kohta leiab sotsiaalkindlustusameti kodulehelt ja teenust tutvustavast videost.

Allikas: 
https://www.sotsiaalkindlustusamet.ee/et/uudised/kirjutustolke-teenus-muudab-kone-silmaga-nahtavaks